Bechtel, îngenuncheată de o mână de săteni

Bechtel, îngenuncheată de o mână de săteni
Aproximativ 100 de săteni din Iara au ieşit ieri dimineaţă în centrul comunei şi au blocat, pentru a doua oară în decursde o lună, accesul camioanelor companiei americane Bechtel, care transportau materiale de construcţii pentru Autostrada Transilvania. Reprezentantul Bechtel, Daniel Pogăceanu, a promis autorităţilor locale că maşinile companiei vor utiliza de acum înainte un alt traseu pentru a ajunge pe şantierul autostrăzii, pe ruta Mihai Viteazu-Petreşti, spre Săvădisla.

Sătenii au reclamat ieri, la fel ca în urmă cu o lună, că maşinile de mare tonaj care tranzitează comuna, precum şi alte 10 localităţi aflate pe drumul judeţean 107 M, distrug infrastructura acestuia. Mai mult, oamenii afirmă că zidurile caselor se crapă, că nu mai pot dormi noaptea din cauza traficului intens şi că, recent, o conductă de apă aflată sub drum, care aprovizionează o parte a satului, ar fi fost fisurată.

 

Ameninţaţi cu amenzi

 

Câteva zeci de camioane au rămas blocate vreme de mai multe ore pe marginea drumului, din cauza protestului care a început în jurul orei 9.00. Potrivit reprezentanţilor jandarmilor, autorizaţia eliberată pentru protest era valabilă, însă doar de la ora 11.00 şi avea o durată de 12 ore. Astfel, pe parcursul dimineţii, sătenii au fost ameninţaţi că vor primi amenzi usturătoare, pentru deranjarea ordinii publice.

 Cinci dintre organizatorii protestului au fost înştiinţaţi că amenda va fi cuprinsă între 1.000 şi 10.000 de lei. în cele din urmă, sătenii au primit doar avertisment scris din partea organelor de ordine. Cu toate că mai multe echipaje de poliţie s-au deplasat la locul protestului pentru a calma spiritele, oamenii au rămas hotărâţi: ei sunt convinşi că varianta de drum ocolitor oferită în urmă cu o lună şi acceptată de compania Bechtel ca fiind viabilă şi permiţând un acces mai rapid spre şantierul Autostrăzii Transilvania este ignorată cu bună ştiinţă de şoferi.

 Sătenii spun despre aceştia că “preferă asfaltul”, motiv pentru care continuă să treacă prin sat. Mai mulţi şoferi au declarat că varianta drumului de serviciu este foarte dificilă şi, deşi a fost construit deja podul peste râul Arieş, circulaţia se desfăşoară greu, mai ales din pricina prafului şi a terenului accidentat.

 

“Nu putem ieşi din casă”

 

“Nu putem ieşi din casă. Sunt maşini care circulă cu viteze de 60-70 de kilometri pe oră. Nu mai pot închide uşa casei, se deschide singură. Noaptea, parcă ar trage cineva o greutate care bate în ciment prin sat”, spune un bărbat de 75 de ani, Dănilă Craiu, care locuieşte pe strada principală a satului. El spune că şi şanţul săpat pe marginea drumului a fost distrus de camioane.

“De trei zile tot aruncăm peste conducta aia de apă, care a ajuns la vedere, pietriş şi nisip, ca să o protejăm de maşini”, a mai explicat bătrânul. “Din cauza ploii din ultimele zile, drumul de serviciu care face legătura între podul peste Arieş şi şantier a devenit impracticabil. Unele autocamioane ale subcontractorilor nu au respectat indicaţiile noastre şi au traversat comuna Iara.

 Lucrările de reparaţii se vor termina în curând, iar drumul tehnic va fi din nou practicabil, urmând să preia tot traficul greu”, a replicat purtătorul de cuvânt al companiei Bechtel, Bogdan Sgârcitu.

 

DRUMUL ALTERNATIV ESTE IMPRACTICABIL

 

“Din cauza ploii din ultimele zile, drumul de serviciu care face legătura între podul peste Arieş şi şantier a devenit impracticabil. Lucrările de reparaţii se vor termina în curând, iar drumul tehnic va fi din nou practicabil, urmând să preia tot traficul greu”, a afirmat purtătorul de cuvânt al Bechtel, Bogdan Sgârcitu.

Bianca FELSEGHI



Sprijin diplomatic pentru Bechtel

 

 

Prezent la Cluj cu ocazia lansării oficiale a unităţii de producţie a americanilor de la Emerson, ambasadorul Statelor Unite ale Americii la Bucureşti, Nicholas Taubman (foto), a ţinut să sublinieze din nou importanţa realizării Autostrăzii Transilvania.

 

“Fabrici ca aceasta (Emerson – n. red.) au nevoie de acces rapid la resurse şi posibilitatea de a duce producţia la destinaţie. Investiţiile ca Autostrada Transilvania, realizată de Bechtel, sunt arterele ce vor lega Clujul şi restul României de pieţele europene”, a declarat ambasadorul. Taubman a mai precizat că investitori de talia Emerson vin la Cluj tocmai datorită unor proiecte de infrastructură ca Autostrada Transilvania. (K.R.)



Comenteaza