Beţe în roate pentru Autostrada Transilvania de la cel mai înalt nivel

Beţe în roate pentru Autostrada Transilvania de la cel mai înalt nivel
ZIUA de CLUJ a relatat, încă de la începutul anului 2005, despre reticenţa preşedintelui Băsescu şi a premierului Tăriceanu faţă de construirea autostrăzii dintre Braşov şi Borş.

Imediat după schimbarea puterii la finele anului 2004, cele mai autorizate voci din stat au început ofensiva împotriva Autostrăzii Transilvania. Timp de un an, fostul ministru al Transporturilor a renegociat cu Bechtel. Rezultatul e vizibil astăzi: s-a plătit mai bine de un miliard de euro pentru 52 de kilometri finalizaţi.

ZIUA de CLUJ - 2 februarie 2005 - Băsescu nu mai vrea autostradă
"Autostrada Braşov-Borş ar putea prelua maximum 15% din traficul Est-Vest şi Vest-Est, neavând acoperire din punct de vedere economic", şi-a motivat preşedintele României opinia pentru oprirea lucrărilor la această autostradă. Preşedintele declară că priorităţile actualei administraţii de la Bucureşti sunt modernizarea coridoarelor paneuropene IV, VII şi IX, alternativa Autostrăzii Transilvania fiind coridorul paneuropean IV: Nădlac-Timişoara-Deva-Sibiu-Piteşti-Bucureşti-Constanţa. Băsescu nu uită să amintească nici atribuirea contractelor de construcţie a autostrăzii "cu încălcarea normelor privind achiziţiile publice", însă recunoaşte că va trebui avut în vedere şi nivelul daunelor care ar trebui plătite de către statul român în cazul rezilierii contractelor.

ZIUA de CLUJ - 28 martie 2005 - După Băsescu, şi Tăriceanu uită cine l-a adus la putere. Transilvania nu merită autostradă
"Mulţumim că ne-aţi votat, nu mai avem nevoie de voi" - aşa s-ar traduce mesajul lui Tăriceanu către ardeleni. Premierul urmează modelul de ingratitudine al lui Băsescu, uită cine i-a adus victoria în alegeri şi pune cruce Autostrăzii Transilvania. Politicienii clujeni, indiferent de partidul pe care îl reprezintă, fac front comun împotriva premierului şi a preşedintelui. Îngheţarea proiectului autostrăzii Braşov-Borş ar însemna sute de milioane de euro de la buget aruncate pe apa sâmbetei şi pierderi incalculabile pentru Transilvania şi pentru Moldova. Parlamentarii clujeni, indiferent de culoarea politică, se declară iritaţi de ultimele afirmaţii ale premierului Călin Popescu Tăriceanu, care a anunţat, practic, punerea "pe butuci" a autostrăzii Braşov-Borş.

ZIUA de CLUJ - 4 aprilie 2005 - Deşi finanţarea autostrăzii Braşov-Borş a fost rezolvată prin Ex-Im Bank USA, noul Cod Fiscal ucide autostrada
Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Sorin Bota, susţine că finanţarea pentru autostrada Braşov-Borş de către o bancă americană este un demers care aparţine fostului guvern. Fostul secretar de stat trage un semnal de alarmă cu privire la faptul că sumele restante la autostrada Braşov-Borş ar putea să se dubleze din pricina tergiversării plăţii. Cu cât se amână plata restanţelor, cei 100 de milioane de euro s-ar putea transforma, până la anul, în 200 de milioane de euro. "Autostrada va fi realizată. Graficul de realizare a lucrărilor va fi reevaluat, din cauza existenţei unui deficit de 91 de milioane de euro la finanţare, în acest moment", a spus Emil Boc.

ZIUA de CLUJ - 5 aprilie 2005 - Autostrada rupe guvernul
Liderii UDMR au adresat declaraţii cu caracter de ultimatum colegilor de coaliţie. Ei au decis să susţină proiectul Autostrăzii Transilvania, dar consideră acest moment, conform declaraţiilor senatorului György Frunda, drept "proba de rupere" faţă de guvernul Tăriceanu. Altfel spus, dacă nu se respectă contractul cu firma americană Bechtel, UDMR ameninţă că iese de la guvernare.

ZIUA DE CLUJ - 7 mai 2005 - Boc a negociat plata pentru Bechtel
Realizarea Autostrăzii Transilvania este susţinută în continuare de preşedintele interimar PD, Emil Boc, care a făcut diligenţe la Ministerul Transporturilor pentru a se plăti o parte din banii datoraţi companiei americane. "Am cerut ministrului să fie făcută o plată, ca semnal de încredere arătat companiei Bechtel şi ca lucrările să se poată încadra în grafic. Bechtel va primi în această săptămână 10 milioane de dolari din cele 91 de milioane restante pentru lucrările efectuate anul trecut", a spus Boc. Acesta susţine că este convins că la rectificarea bugetară din această lună se vor găsi fonduri de 230 de milioane de dolari, cât sunt iniţial prevăzuţi pentru lucrările pe care Bechtel trebuie să le facă în cursul acestui an.

ZIUA de CLUJ - 1 iunie 2005 - Plângere penală pentru contractul cu Bechtel

Ministrul Transporturilor, Construcţiilor şi Locuinţei, Gheorghe Dobre, a depus ieri o plângere penală împotriva predecesorului său, Miron Mitrea, cu privire la contractul cu Bechtel. Premierul Călin Popescu Tăriceanu a afirmat că i-a solicitat lui Dobre să renegocieze contractul după ce a constatat că preţul stabilit pentru materiale şi lucrări este de cinci ori mai mare decât costul mediu de pe piaţa românească.

ZIUA de CLUJ - 5 iunie 2005 - Beţe guvernamentale în roţile Bechtel
Managerul pentru relaţia cu comunitatea din cadrul companiei Bechtel, Drew Slaton, susţine că sezonul de lucrări făcute de firmă ar putea fi compromis de întârzierile care se înregistrează. Potrivit acestuia, lipsa de fonduri a determinat trecerea în şomaj tehnic a unui număr de 500 de muncitori români, care vor fi rechemaţi pe şantier în momentul deblocării situaţiei. Bechtel, o autostradă boicotată politic.

ZIUA de CLUJ - 1 iulie 2005 - Guvernul abandonează Transilvania
După ce Guvernul României nu a catadicsit să aloce bani prin ultima rectificare de buget de miercuri pentru continuarea construirii Autostrăzii Transilvania, o parte dintre angajaţii străini ai Bechtel-ENKA au părăsit şantierele, dar şi România.

ZIUA de CLUJ - 28 iulie 2005 - Victime colaterale pe Autostrada Transilvania
Compania americană Bechtel a sistat acum o lună, oficial, construirea Autostrăzii Transilvania, pentru că guvernul a încetat finanţarea lucrărilor. Sub umbra anticipatelor, executivul nu a reuşit să facă rost de surse de finanţare pentru autostradă sau să renegocieze cu Bechtel, aşa cum anunţa premierul Călin Popescu Tăriceanu. În tot acest timp, subcontractorii Bechtel sunt paralizaţi, cifrele de afaceri le sunt date peste cap şi aşteaptă cu înfrigurare o decizie.

ZIUA de CLUJ - 16 august 2005 - Contractul cu Bechtel se renegociază
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a afirmat la Cluj-Napoca faptul că în prezent ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, are mandat să renegocieze contractul cu firma americană Bechtel pentru realizarea Autostrăzii Transilvania. Tăriceanu a spus că în guvern s-a decis acordarea unui împrumut de 100 de milioane de euro pentru continuarea lucrărilor, dar că în paralel se poartă discuţii despre renegocierea contractului.

ZIUA de CLUJ - 18 august 2005 - Întâlnire secretă
Primarul Emil Boc s-a întâlnit ieri cu o delegaţie a companiei Bechtel, formată din şase persoane. Ultimele declaraţii ale premierului Tăriceanu, aflat în urmă cu două zile la Cluj-Napoca, par să dea primele rezultate. Deşi a evitat să facă publică discuţia cu americanii, Emil Boc susţine că aşteaptă întâi rezultate concrete după această întâlnire, pentru a informa opinia publică despre înţelegerea la care se va ajunge cu Bechtel.

ZIUA de CLUJ - 20 decembrie 2005 - Odiseea Autostrăzii Transilvania
ZIUA de CLUJ continuă astăzi seria de materiale despre frământările politice care au blocat lucrările la Autostrada Transilvania. A doua jumătate a anului a adus o implicare mai mare a autorităţilor clujene în discuţiile cu Bechtel, iar neregulile contractului încheiat în grabă de PSD au început să iasă la iveală.

ZIUA de CLUJ - 22 decembrie 2005 - Autostrada Transilvania mai are o şansă
Cu ocazia prezentării în faţa Camerelor reunite ale Parlamentului a bilanţului unui an de guvernare, premierul Călin Popescu Tăriceanu a afirmat că Bechtel, compania americană care execută lucrările de construcţie a autostrăzii Braşov-Borş, a fost în pericol să piardă definitiv contractul. În schimb, Bechtel a precizat că negocierile s-au încheiat cu un nou acord între cele două părţi.

ZIUA de CLUJ - 18 ianuarie 2006, - 500 de milioane de dolari pentru Autostrada Transilvania
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a făcut un nou anunţ încurajator privind autostrada Braşov-Borş, promiţând de cinci ori mai mulţi bani decât erau prevăzuţi în bugetul pe acest an şi îndemnând compania americană Bechtel să lucreze cât mai mult. Tăriceanu a afirmat că anul acesta se vor face lucrări la autostrada Braşov-Borş în valoare de 500 de milioane de dolari, cu condiţia ca Bechtel să fie capabilă să lucreze cât mai mult. Afirmaţia prim-ministrului este surprinzătoare dacă ţinem cont de faptul că în bugetul pe 2006 nu au fost alocaţi decât 100 de milioane de dolari pentru continuarea lucrărilor.

ZIUA de CLUJ - 14 octombrie 2006 - Iarna Bechtel nu-i ca vara lui Băsescu
Preşedintele Traian Băsescu a comentat ieri la Oradea ritmul lucrărilor executate de compania americană Bechtel la construcţia Autostrăzii Transilvania, afirmând că trebuie ieşit din moda "A venit iarna, nu mai construim". "Se poate lucra foarte bine la escavaţii şi fundaţii", a declarat preşedintele. Băsescu şi-a exprimat convingerea că, în cazul în care Ministerul Transporturilor va constata că firma nu are capacitatea de a lucra, se va găsi o metodă de a renunţa la serviciile acestei companii.

ZIUA de CLUJ - 21 februarie 2007 - Tăriceanu, nemulţumit de Bechtel
Premierul Călin Popescu Tăriceanu s-a declarat marţi, la finalul şedinţei de guvern, nemulţumit de modul de derulare a contractului cu firma Bechtel pentru construcţia autostrăzii Braşov-Borş. Acesta a anunţat că săptămâna viitoare se va întâlni cu ambasadorul SUA la Bucureşti, Nicholas Taubman, şi cu ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, pentru a discuta respectarea contractului de către firma americană. Contractul prevede ca autostrada să fie finalizată în anul 2013, însă, după modul cum se desfăşoară lucrările, şeful executivului crede că şantierul se va închide în 2018.

ZIUA de CLUJ - 5 mai 2007 - Tăriceanu: "Este bine să avem taxă pe autostradă"
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a anunţat ieri că ministerul studiază introducerea taxei pentru folosirea Autostrăzii Transilvania. Premierul s-a declarat mulţumit de stadiul lucrărilor la autostradă şi a anunţat Bechtel că Ministerul Transporturilor dispune de 168 de milioane de euro plătibili în 2007 pentru menţinerea lucrărilor în grafic.

 

 

Comenteaza