Constantin Pavel, “întemeietorul” din umbră al Operei clujene

Constantin Pavel, “întemeietorul” din umbră al Operei clujene
Cartea “Constantin Pavel - întemeietorul”, editată de Eikon, a fost lansată ieri şi la Cluj-Napoca, în cadrul unui eveniment în care vorbitorii au discutat despre personalitatea tenorului şi despre calitatea acestuia de fondator al primei Opere din ţară.

"Este vorba aici de o restituire. Constantin Pavel a pregătit Opera din Cluj pentru deschidere, a fost un cântăreţ important al instituţiei, regizor şi un om cu multă energie. Când vorbim despre începuturile Operei clujene, discutăm în special de Dimitrie Popovici-Bayreuth (directorul Operei în momentul deschiderii oficiale - n. red.). La fel se întâmplă în cazul Filarmonicii, când vorbim de înfiinţarea acesteia, discutăm în special de Antonin Ciolan, primul dirijor şi selecţionerul artiştilor, şi mai puţin de dirijorul Wilhelm Demian (sub direcţia căruia au fost selectaţi primii membri ai Filarmonicii - n. red.)", a precizat Adrian Pop, rectorul Academiei de Muzică "Gheorghe Dima", la evenimentul de lansare al cărţii "Constantin Pavel - întemeietorul", organizat ieri la Cluj.

Despre volum au mai vorbit Florin Vasile Şomlea, directorul Direcţiei pentru Cultură Bistriţa-Năsăud, şi scriitorul Vianu Mureşanu. Acesta din urmă a precizat că expresia din titlul cărţii, "întemeietorul", poate fi considerată "un pic forţată", întrucât Onisifor Ghibu, ca delegat al Consiliului Dirigent al statului român, şi compozitorul Tiberiu Brediceanu, deputat la acea vreme, au fost cei care au contribuit decisiv la înfiinţarea Operei clujene. Constantin Pavel a fost director de scenă, prim-solist şi primul director, în 1919, dar şi ulterior, în alte rânduri, al Operei Naţionale Române din Cluj. După ce a contribuit la organizarea efectivă a Operei, el a demisionat din funcţia de director general, în favoarea artistului Dimitrie Popovici-Bayreuth, care a condus instituţia în momentul deschiderii acesteia, în anul 1920.

 

Comenteaza