RAPORT CIAS: Aterizare ratată în cazul incidentului "Blue Air" de pe Aeroportul Cluj

RAPORT CIAS: Aterizare ratată în cazul incidentului
Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a finalizat raportul privind incidentul aviatic ce a avut loc la data de 7 ianuarie 2016 pe Aeroportul Internațional “Avram Iancu” din Cluj, atunci când o aeronavă a companiei Blue Air a ieşit de pe pistă, la finalul procedurilor de aterizare. Clasificarea: incident grav.
Abonează-te pe   Poza noua 31.03.2021
Pentru mai multe informaţii de ultimă oră vizitează pagina principală ZIUA DE CLUJ

"Cauza producerii evenimentului, clasificat ca incident grav, constă în efectuarea unui zbor de filare prelungit, urmat de luarea contactului cu pista la o distanță de aproximativ 700 m, măsurată de la pragul pistei 25 a Aeroportului Internațional "Avram Iancu" Cluj", se arată în raportul menţionat. 

De asemenea, comisia de investigație a stabilit următoarele cauze favorizante ale producerii acestui eveniment:

- direcția vântului din 100˚ ("vânt de spate"), având o intensitate de 5-10 kts (9-18 km/h);

- la aterizare, viteza de referință VREF a fost mai mare cu 11 kt (140 kt / 259 km/h), în raport cu VREF (129 kt / 239 km/h) recomandată la pragul pistei de către QRH (Quick Reference Handbook);

- redresarea aeronavei la înălțimea de 45 ft (aproximativ 13,7 m), cu 25 ft (aproximativ 25 m)
mai sus față de înălțimea recomandată de Boeing;

- pista acoperită, în proporție de 51-100%, cu zăpadă umedă, posibil cu o grosime de
aproximativ 1 cm;

- repere vizuale insuficiente;

- acționarea pedalelor sistemului de frânare cu o presiune inconstantă.

De asemenea, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a
emis următoarele recomandări de siguranță:

1. Se recomandă operatorului Blue Air să revizuiască criteriile prin care se stabilește componența
unui echipaj atunci când urmează să efectueze un zbor charter pe un aeroport de destinație
nou sau rar utilizat;

2. Se recomandă Aeroportului Internațional "Avram Iancu" Cluj (LRCL) să reverifice modul de
funcționare și utilizare a sistemului de comunicație sol-sol, astfel încât să se asigure prioritatea
în convorbiri a ATC Cluj TWR;

3. Se recomandă ROMATSA și Aeroportului Internațional "Avram Iancu" Cluj (LRCL) să
stabilească o procedură comună prin care să optimizeze intervalul de timp dintre momentul
eliberării pistei de către mijloacele de deszăpezire și momentul aterizării unei aeronave, fără ca
siguranța zborului să fie afectată.

Investigația privind siguranța zborului a fost efectuată în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 51/1999 privind investigația tehnică a accidentelor și incidentelor din aviația civilă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 794/2001, Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea și prevenirea accidentelor și incidentelor survenite în aviația civilă și de abrogare a Directivei nr. 94/56/CE și prevederile Anexei 13 la Convenția privind Aviația Civilă Internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944.

Raportul de investigație poate fi accesat AICI. 

Cum s-a produs incidentul

„În dimineaţa zilei de 07 ianuarie 2016, la ora 08:02, serviciile de trafic aerian au anunţat aeroportul că aeronava companiei Blue Air (Boeing 737-400), care efectua cursa charter OB9301 pe ruta Bucureşti-Barcelona, cu escală la Cluj-Napoca, în timpul manevrelor de aterizare a ieşit în afara pistei. Aeronava a ieşit cu trenul de aterizare cu aproximativ 5m în afara extremităţii suprafeţei betonate a pistei, pe partea dreaptă a acesteia, la capătul dinspre oraş. La bordul aeronavei companiei aeriene Blue Air se aflau 110 pasageri şi 6 membri ai echipajului. Niciuna dintre persoanele aflate la bord nu au fost vătămate. De asemenea, nu au fost înregistrate pagube materiale", arăta conducerea Aeroportului Cluj, într-un comunicat de presă.

Specialiştii au susţinut că, după inspecţia exterioară a aeronavei, nu au fost constatate scurgeri de carburant sau avarii ale acesteia, aşa că pasagerii au fost debarcaţi în procedură clasică, prin utilizarea scărilor. Acest lucru s-a produs la ora 08:20. În acelaşi timp cu pasagerii au fost debarcate şi bagajele acestora. Călătorii au fost transportaţi cu autobuzele în terminalul de sosiri al aeroportului din Cluj.

„Printr-o informare specifică de aviaţie, la ora 08:30 s-a anunţat că pista aeroportului este închisă traficului aerian, conform procedurilor standard de aviaţie civilă în astfel de situaţii de urgenţă. După închiderea pistei aeroportului, au fost implicate mijloacele tehnice necesare pentru readucerea aeronavei pe suprafaţa betonată a pistei de decolare-aterizare şi tractarea ei la platformă. Pista aeroportului a fost redeschisă traficului aerian începând cu ora 13:45", au mai precizat reprezentanţii aeroportului.

Ce s-a întâmplat cu cei 116 pasageri

„Pasagerilor care au fost transportaţi în terminalul de pasageri sosiri li s-a acordat asistenţă din partea operatorului aerian şi aeroportului. Aceştia au primit apă, băuturi calde şi sandwich-uri până la îmbarcarea lor în cele 3 autocare care urmau să îi transporte la Aeroportul Internaţional Sibiu. Aceştia au fost îmbarcaţi în autocare începând cu ora 10:30 şi transferaţi la Sibiu, de unde au fost preluaţi de o altă aeronavă a companiei aeriene Blue Air care i-a transportat până la Barcelona", se arăta în comunicatul de presă.

3 zboruri, redirecţionate după incidentul Blue Air

Potrivit comunicatului de presă, pista a fost redeschisă traficului aerian la ora 13:45. În perioada în care pista a fost închisă, zborurile Tarom ROT 651 şi ROT 641 au fost redirecţionate spre Aeroportul Internaţional Sibiu. Zborul Lufthansa LH 1670, care venea de la Munchen, a fost deviat spre Aeroportul Internaţional Timişoara, iar returul spre Munchen a fost anulat. După deschiderea pistei traficului aerian, au aterizat cu întârziere următoarele zboruri: W63332 Beauvais, W63302 Luton, W63412 Valencia si ROT 643 Otopeni. De asemenea, au decolat cu întârziere zborurile W63361 Dortmund, W63393 Bologna, W63381 Bergamo, W63401 Madrid şi W63351 Charleroi.

Ce s-a întâmplat cu aeronava Blue Air

Reprezentanţii aeroportului au declarat că „aeronava companiei aeriene Blue Air a fost tractată la platformă cu mijloace speciale. După o verificare tehnică efectuată de către personalul de specialitate al companiei, aceasta a decolat spre Bucureşti la ora 21:12".

VEZI filmul incidentului AICI. 

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Loading...
Comenteaza