UBB militează pentru promovarea nutriției sănătoase în școli și grădinițe

UBB militează pentru promovarea nutriției sănătoase în școli și grădinițe
| Foto: farmacia-ethica.ro

Cercetătorii Universității, în colaborare cu alți experți europeni, au analizat legislația, politicile și programele naționale de promovare a unei alimentații benefice sănătății pentru cei mici. 

Cercetătorii Departamentului de Sănătate Publică al Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), sub coordonarea Institutului Național de Farmacie și Nutriție din Ungaria (OGYÉI), în colaborare cu alte institute de cercetare din Europa, au analizat, în cadrul Acțiunii Comune pentru Nutriție și Activitate Fizică (Joint Action on Nutrition and Physical Activity – JANPA), legislația, politicile și programele naționale de promovare a unei alimentații benefice sănătății în grădinițe și școli din 16 țări membre în proiect.

Efectuarea acestei analize a presupus dezvoltarea unei definiții pentru un exemplu de bună practică (En. Good practice policy/program), precum și dezvoltarea și validarea unor criterii pentru includerea politicilor și programelor publice propuse de țările membre în proiect ca exemple de bună practică.

Analiza a cuprins 39 de politici sau programe de ameliorare a mediului nutrițional în grădinițe și școli, care pot fi consultate accesând link-ul http://janpa-toolbox.eu/index.php. În România, se remarcă Legea 123 din 2008, respectiv Ordinul nr. 1563/2008, precum și programele naționale „Fructe în Școli” sau „Cornul și Laptele”.

Concluziile generale ale acestui studiu subliniază necesitatea dezvoltării unor politici și programe inter- și multi-sectoriale, care să se sprijine și completeze reciproc, pentru crearea unui mediu nutrițional favorabil sănătății în grădinițele și școlile din Europa. Aceste acțiuni concertate pot avea drept ținte principale: creșterea disponibilității alimentelor sănătoase, scăderea disponibilității alimentelor nesănătoase, restricții de marketing pentru cele din urmă și măsuri de promovare a educației pentru sănătate și a educației nutriționale.

Succesul unor astfel de măsuri depinde de coerența mesajelor transmise și de angajamentul factorilor politici și sociali din mai multe domenii și sectoare.

Nu în ultimul rând, evaluarea unor astfel de exemple de bună practică trebuie atent planificată și pusă în aplicare, utilizând indicatori de progres și de rezultat relevanți în contextul îmbunătățirii alimentației și reducerii supraponderii și obezității în rândul copiilor și tinerilor.

Comenteaza