Manifest pentru Şcoala Altfel. Propunerile unei organizaţii

Manifest pentru Şcoala Altfel. Propunerile unei organizaţii
O organizaţie nonguvernamentală dă startul unui proces prin care Şcoala Altfel să capete o nouă dimensiune.

Campania „Școala Alfel. TOT Educaţie!" a fost lansată de Fundaţia Noi Orizonturi în mediul online - pe blogul scoalalfel.wordpress.com-, fiind urmată şi de o lansare offline - prin organizarea a trei dezbateri publice la Cluj (25 noiembrie), Iași (10 decembrie) și București (17 decembrie). În cadrul acestor dezbateri vor fi discutate propunerile formulate la subiect de grupul de lucru.

Iată principalele propuneri ale organizaţiei:

1. Adoptarea unei metodologii cadru care să descrie scopul, obiectivele și rezultatele vizate, respectiv să ofere recomandări privind proiectarea, derularea și evaluarea programului, încurajând autonomia unităților școlare

2. Centrarea programului Școala Altfel pe dezvoltarea motivației și competențelor de învățare, pentru că avem nevoie de elevi care înțeleg rostul școlii, își cunosc interesele și devin tot mai conștienți de cum învață cel mai bine.

3. Posibilitatea ca unitățile de învățământ să aleagă perioada de desfășurare a Școlii Altfel, pentru că avem nevoie de școli care să acționeze conform propriei viziuni și nevoi, dar și de mai puține muzee supra-aglomerate într-o singură săptămână din an.

Demersul este este încurajat și de alte organizații. "Coaliția pentru Educație consideră că îmbunătățirea programului Școala Altfel poate fi o oportunitate de a vedea concret cum ar putea fi organizată învățarea, astfel încât copiii să meargă cu bucurie la școală.

După câțiva ani de organizare a Școlii Altfel, salutăm inițiativa Fundației Noi Orizonturi, organizație membră a Coaliției pentru Educație, de îmbunătățire a modului în care se desfășoară aceste activități, astfel încât să fie diminuat riscul de considerare a acestei opțiuni de organizare a școlii ca o vacanța suplimentară.

Este important ca autoritățile și școlile să țină cont de solicitările elevilor, care cer regândirea Școlii Altfel, implicarea elevilor și introducerea educației nonformale treptat în orele de curs. Practic, acest cadru ar putea fi cel în care este testat inclusiv curriculumul la decizia școlii, astfel încât opțiunile elevilor și părinților să fie făcute în cunoștință de cauză.

De aceea, susținem să existe un proces de evaluare a Școlii Altfel, cu scopul de a sprijini școala să învețe cum să integreze astfel de activități în timpul anului școlar. Solicităm, de asemenea, ca activitățile din timpul Școlii Altfel să-i implice, pe cât posibil, și pe părinți, să fie accesibile și să permită participarea tuturor elevilor, inclusiv a celor dezavantajați și a celor cu nevoi speciale", spune Daniela Vișoianu, președinta Coaliției pentru Educație.

Dezbaterea publică de la Cluj, prima din seria celor trei programate, a avut loc miercuri, 25 noiembrie, la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării. La dezbatere erau aşteptaţi reprezentanţi ai inspectoratelor şcolare, profesori, directori ai instituţiilor de învăţământ, reprezentanţi ai asociaţiilor de părinţi, ai Consiliului Elevilor, ai organizaţiilor neguvernamentale preocupate de educaţie și ai instituţiilor care oferă programe educaţionale în Şcoala Altfel.

Comenteaza