Educaţia în programul de guvernare Cioloş. Care sunt priorităţile

Educaţia în programul de guvernare Cioloş. Care sunt priorităţile
Creşterea corelării învăţământului cu cerinţele pieţei, asigurarea standardelor ISU în şcoli şi continuarea procesului de elaborare a unui nou curriculum se află printre planurile de măsuri prevăzute în noul program de guvernare.

Premierul desemnat Dacian Cioloş a depus, marţi, în Parlament, o variantă modificată şi lărgită a programului de guvernare. Printre cele zece priorităţi ale programului se regăseşte doar una în domeniul educaţiei, care se referă la sporirea „calității actului educațional prin crearea de competențe și abilitați specifice economiei cunoașterii, a mobilității personalului didactic și de cercetare și sprijinirea dezvoltării armonioase prin educație fizică și sport".

Reprezentanții sudenților percep drept neoportun faptul că printre cele 10 priorități ale acestui program, una singură face referire la domeniul educațional, considerând absolut necesară introducerea unei noi priorități care să vorbească despre promovarea unor politici de echitate și acces în învățământul românesc, în încercarea de a se asigura accesul neîngrădit la educație tuturor categoriilor sociale, sprijinind în mod deosebit elevii și studenții care provin din medii defavorizate.

Corelarea educaţiei cu piaţa muncii este un alt nou obiectiv al Guvernului, dar şi internaţionalizarea învăţământului superior (promovarea învăţământului, procesul de recunoaştere a diplomelor), acesta fiind, de altfel, şi una dintre solicitările preşedintelui Klaus Iohannis cu privire la educaţie.

Iată care sunt prevederile din documentul care pune bazele programului de guvernare în domeniul educaţiei.

- Continuarea procesului de elaborare a unui nou curriculum și asigurarea condițiilor de implementare, inclusiv pregătirea adecvata a cadrelor didactice (abilitare curriculara);

- Restructurarea sistemului de formare inițiala a cadrelor didactice prin programe universitare de master.

- Dezvoltarea mecanismului actual de finanțare a învățământului preuniversitar pentru creșterea si flexibilizarea masurilor inițiate de scoli in aria asigurării calității, cu atenție deosebita la copii cu nevoi speciale de educație.

- Începerea procesului de aducere a tuturor școlilor la standarde minimale de funcționare și garantare a siguranței (autorizații ISU, autorizații sanitare, prevenție prin pregătirea pentru situații de urgență).

- Corelarea educației cu piața muncii cu accent pe rolul învățământului profesional și tehnic, pe educația duală.

- Autonomie universitară și responsabilitate, încredere prin transparenta - acces deschis la datele din învățământul superior privind finanțarea universităților; operaționalizarea Registrul Matricol Unic.

- Creșterea corelării învățământului cu cerințele pieței muncii

- Internaționalizarea învățământului superior (promovarea învățământului, procesul de recunoaștere a diplomelor)

- Susținerea coerenta a inovării în și pentru mediul privat

- Modernizarea sectorului public de cercetare

- Înțelegerea ecosistemelor antreprenorial, de inovare, si al celui tehnologic si de experiment, pentru susținerea excelentei in inovare

Modificările vin la numai o zi după publicarea primei versiuni a documentului, unde principala prioritate în domeniul educaţiei era reprezentată de mutarea accentului în actul educaţional de pe transmiterea de informaţii pe crearea de competenţe. Alte prevederi se refereau la redefinirea statutului cadrului didactic, reducerea birocraţiei sau creşterea performanţelor programelor de formare, cercetare, inovare.

La audierile în comisiile de specialitate, Adrian Curaj, ministrul propus la Educaţie, a vorbit despre priorităţile sale, arătând că printre acestea se numără susţinerea sportului în școli, a educaţiei pentru sănătate, a experimentelor ştiinţifice pentru învăţare. Totodată, el a atras atenţia că este extrem de importantă formarea profesorilor, precum şi asigurarea unui standard minim de calitate în toate instituţiile de învăţământ din ţară.

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) a analizat programul de guvernare propus de actualul guvern desemnat și a formulat o serie de propuneri pentru îmbunătățirea acestuia. "Programul de guvernare propus de guvernul Cioloș este unul superficial, redactat în grabă, căruia îi scapă din vedere multe aspecte importante. De aceea am redactat o serie de propuneri prin care dorim să ne asigurăm că educația și tineretul vor fi priorități fundamentale pentru acest guvern și că putem spera la un viitor pe care îl merităm", a declarat Vlad D. Cherecheș, președinte ANOSR.

Astfel, studenţii propun asigurarea unui cadru proprice pentru implementarea unui învățământ centrat pe elev/student, îmbunătățirea actualelor politici și dezvoltarea unor noi politici de acces și echitate în vederea reducerii abandonului școlar/universitar și a îmbunătățirii participării la procesul educațional a categoriilor defavorizate, finanțarea corespunzătoare, în acord cu necesitățile sistemice, a învățământului, prin respectarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011 și alocarea a cel puțin 6% din Produsul Intern Brut al României pentru educație în anul 2016, susținerea eforturilor pentru adaptarea sistemului de învățământ superior românesc la cerințele Procesului Bologna, precum şi depolitizarea sistemului educațional.

Comenteaza