Dascălii clujeni, nemulțumiți de propunerile ministerului vizavi de planurile-cadru pentru învațământul gimnazial

Dascălii clujeni, nemulțumiți de propunerile ministerului vizavi de planurile-cadru pentru învațământul gimnazial
Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj a organizat, în această săptămâmă, o dezbatere pe tema planurilor cadru pentru gimnaziu, cu scopul de a culege propuneri din partea profesorilor clujeni.

În luna decembrie, Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere publica 3 propuneri de plan-cadru pentru învățământul gimnazial. Conform noilor propuneri, disciplina Limba si literatura romana ar pierde o ora la clasa a V-a, în toate cele 3 variante elaborate. Alte modificări comune planurilor puse în dezbatere constau în scoaterea limbii latine ca materie pentru clasele a VIII-a, precum și introducerea unor discipline noi, care inlocuiesc Cultura civică: Educație pentru drepturile copilului (clasa a V-a), Educație interculturală (clasa a VI-a), Educație pentru cetățenie democratică (clasa a VII-a) și Educație economică (clasa a VIII-a). TIC (Tehnologia Informației și a Comunicațiilor) devine obligatorie, iar Religia ramane neschimbată.

Inspectoratul Școlar Județean Cluj a organizat o dezbatere publică în sala de ședințe a instituției iar, joi, 21.01.2016, conform calendarului MENCȘ, au fost trimise centralizat toate propunerile de la nivelul județului Cluj înspre Direcția Generală Învățământ Preuniversitar din cadrul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice care se ocupă de acest aspect.

Profesorii clujeni au identificat mai multe punctele slabe ale acestor variante: programul de studiu obligatoriu centralizat, univoc pentru toți elevii din România care duce la imposibilitatea conturării unui parcurs școlar specializat, în virtutea unui principiu al descentralizării; imposibilitatea efectivă de organizare interdisciplinară și trans-disciplinară datorată unui număr mare de discipline specializate pe fiecare an de studiu (16-17); alocarea unui număr prea mic de cursuri opționale; fragmentarea perspectivei curriculare și a dezbaterii aferente pe cicluri de școlarizare, ceea ce nu permite o viziune de ansamblu asupra finalităților și competențelor disciplinelor care le formează. La nivelul județului Cluj s-a hotărât înaintarea către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice a unui adrese care să propună elaborarea unei noi variante de plan cadru, alta decât cele 3 puse în dezbatere de ISE. În acest sens, au fost formulate, în urma dezbaterilor, 5 principii care trebuie să stea la baza unei noi variante de plan cadru: Coerență, Flexibilitate modulară, Autonomie, Formarea cadrului didactic în spirit inter și trans-disciplinar, Racordarea la social (o societate bazată pe cunoaștere).

Iată câteva dintre propunerile înainte de Inspectoratul Școlar Județean Cluj, având în vedere concluziile dezbaterilor: prelungirea dezbaterii publice pe o perioadă de minim 3 luni; propunerile de plan cadru pentru gimnaziu să fie corelate cu cele pentru liceu, pentru a fi transparentă viziunea de ansamblu privind întregul învățământ secundar, precum și modul în care se pot imagina/dezvolta trasee educaționale distincte pe termen lung; oferirea posibilității unității școlare de a construi o ofertă curriculară personalizată, prin alocarea unui număr mai mare de cursuri opționale, dar nu numai; formarea cadrelor didactice pentru predarea integrată prin apelarea la fondurile europene.

Comenteaza