Burse de merit pentru elevi cu medii de 1 și 2: În sfârşit intervine Avocatul Poporului

Burse de merit pentru elevi cu medii de 1 și 2: În sfârşit intervine Avocatul Poporului
| Foto: https://infohuedin.ro/

Avocatul Poporului a sesizat, marți, Curtea Constituţională în legătură cu articolul din Legea Educației prin care primeau burse de merit elevii cu medii de 1 și 2.

Un aticol din Legea Educaţiei prevede că bursele de merit se acordă pentru „mimimum 30% din elevii din fiecare clasă”. Potrivit instituției Avocatului Poporului, legea „deturnează natura juridică a bursei de merit, creând premisele ca elevi cu performanţe slabe să beneficieze de bursă de merit”.

Avocatul Poporului anunţă, marţi, că a formulat o excepţie de neconstituţionalitate cu privire la art 108, alin 12, lit a din Legea 198/ 2023 a învăţământului preuniversitar, a transmis edupedu.ro.  “Bursa de merit trebuie să fie expresia unei selecții bazate pe criteriul meritocrației”, se menționează în sesizare.

Textul atacat prevede: „(12) Bursele elevilor din învăţământul preuniversitar sunt alocate din bugetul Ministerului Educaţiei, după cum urmează: a. bursele de merit pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu şi liceu dintr-o unitate de învăţământ preuniversitar, cu respectarea criteriilor şi condiţiilor stabilite prin metodologia-cadru”.

„Dispoziţiile legale criticate aduc atingere principiului previzibilităţii şi clarităţii normelor juridice (...) context în care considerăm că legea criticată nu reglementează previzibil şi accesibil acordarea burselor de merit pentru performanţă şi nu respectă criteriile de previzibilitate şi accesibilitate specifice unui act normativ”, se arată în sesizare.

Potrivit Avocatului Poporului, legea „deturnează natura juridică a bursei de merit, creând premisele ca elevi cu performanţe slabe să beneficieze de bursă de merit”.

“În opinia Avocatului Poporului, acordarea bursei de merit trebuie să fie condiționată de
rezultatele evaluării performanțelor șscolare, notarea fiind expresia obiectivă a performantei
scolare şi care constituie fundamentul sistemului de învățământ gimnazial și liceal”.

Evaluarea în învățământ înseamnă şi selecție, iar selectia presupune identificarea celor
mai buni prin intermediul notării. Una din functiile importante ale evaluării este cea de selectie, pe lângă multe altele, cum ar fi functia educativă, functia de feedback, de certificare, de competifie etc.

Selectia pe baza unor criterii de calitate (notele) are un impact major asupra pozitiei şcolare a elevului. Nevoia de selectie apare din faptul că există un univers şcolar si social competitiv. Dar, în acelaşi timp, trebuie să vorbim despre o selecție rezonabilă, pe baza unor criterii clare, iar nu simpla apartenență la un procent de elevi.

Lipsa de selectivitate poate induce în conștiinta elevilor, a părinților si a altor factori educationali ideea lipsei de calitatea procesului de educație şi de formare. Bursa de merit trebuie să fie expresia unei selectii bazate pe criteriul meritocrației, specific sistemului public de educatie.

Comenteaza