Yachting de Cluj, varianta “după criză”

Yachting de Cluj, varianta “după criză”
Comercianţii de ambarcaţiuni se pregătesc pentru revenirea pieţei locale. Dacă Neptun Yacht şi-a închis reprezentanţa în 2009, un showroom nautic Honda va apărea în acest an.

După ce unul dintre marii comercianţi de ambarcaţiuni de lux din ţară, Neptun Yacht, s-a văzut nevoit să-şi închidă biroul din Cluj sub presiunea crizei, a venit rândul celor de la Honda să încerce marea cu degetul. Producătorul de motoare pentru ambarcaţiuni va fi reprezentat la Cluj.

Societatea Hit Power Motor (HPM), importator de motoare Honda Marine pentru ambarcaţiuni, va deschide reprezentanţe în Cluj şi Sibiu. Investiţia face parte dintr-un plan mai amplu de investiţii, de 500.000 de euro, ce va fi implementat în 2011. Showroomul din Cluj urmează să fie deschis în octombrie. "Ca importator al diviziilor Honda Power Equipment şi Honda Marine, în acest showroom vom distribui motoare de barcă outboard, bărci gonflabile, generatoare de curent, echipamente. În afara acestora vom prezenta ATV-urile Honda, pe care le vom distribui oficial din acest an în România", a declarat Valentin Ştefănescu, director executiv al HPM.

Brandul Honda Marine a fost adus pe piaţa locală în octombrie 2010, iar de atunci importatorii au realizat investiţii de 300.000 de euro. La ora actuală HPM are 10 dealeri locali, dar niciunul în Transilvania. Compania a fost înfiinţată acum 10 ani şi este distribuitor autorizat în România pentru concernul japonez Honda Motor, divizie a Power Equipment. Pe segmentul motoarelor cu ambarcaţiuni principalii competitori, care deţin şi cea mai mare parte a pieţei interne, sunt American Nautics şi Euronautica Motors. De asemenea, la Dej funcţionează Norserv, societate care se ocupă cu achiziţionarea şi desfacerea de ambarcaţiuni noi şi second-hand, dar care şi fabrică la comandă ambarcaţiuni confecţionate din fibră de sticlă.

Pentru companiile care activează în segmentul ambarcaţiunilor şi echipamentelor nautice zona Clujului este una cu un potenţial însemnat, însă o problemă pare să fie reticenţa investitorilor locali. "Avem clienţi foarte mulţi în această zonă, dar, cu siguranţă, am avea şi mai mulţi dacă ar exista firme care să investească. Noi suntem în căutare de parteneri pe plan local, interesaţi să acopere şi partea de showroom, şi cea de service, deoarece consider că o firmă locală cunoaşte cel mai bine piaţa şi ar avea cel mai mare succes", subliniază Ovidiu Rebegel, director American Nautics, care acoperă 65% din piaţa internă de profil. Potrivit reprezentanţilor din segmentul nautic, zona de nord-vest este o piaţă foarte bună pentru ambarcaţiunile mici, de agrement.

Piaţa ambarcaţiunilor de lux a trecut în 2010 printr-un declin puternic, pe lângă criza financiară un impact însemnat avându-l lipsa legislaţiei din domeniu. "S-ar găsi mai mulţi investitori şi am avea mai mulţi clienţi dacă am avea şi o infrastructură mai bună în acest sector", accentuează Rebegel. Prima tentativă de a deschide o reprezentanţă de ambarcaţiuni de lux la Cluj a fost în 2008, când Neptun Yacht şi-a inaugurat un sediu pe Calea Dorobanţilor. Afacerea nu a rezistat mai mult de un an. Reprezentantul societăţii a fost forţat să suspende activitatea din cauza crizei.

În practică, acest sport a devenit tot mai răspândit în ultima vreme în ciuda reglementărilor. "Pentru cei care au ambarcaţiuni în această zonă este un lucru bun. Ar fi piaţă pentru astfel de produse. În momentul de faţă nu există nici service pentru aceste ambarcaţiuni, nu se găsesc nici produse, aşa că fiecare îşi întreţine ambarcaţiunea cum poate, cu ce poate. Îi face service-ul o dată pe an sau deloc. Cei care au ambarcaţiuni mari preferă să le ducă în Grecia peste iarnă şi le fac revizia acolo", ne-a declarat omul de afaceri clujean Eugen Bâlc, fost proprietar de ambarcaţiune.

"La nivelul judeţului sunt 400 de ambarcaţiuni înmatriculate, iar lacurile de agrement pe care se poate naviga, respectând normele de mediu, sunt Tarniţa şi Fântânele. Pe celelalte este nevoie de aprobarea adminis-tratorului. Părerea mea este că va avea succes o astfel de afacere la Cluj fiindcă nu mai există nimic în zonă, nici pentru reparaţii, nici pentru vânzări de motoare. Oamenii apelează la prieteni, la cunoştinţe, la service-uri auto, dar nu avem nimic specializat. Autorităţile ar trebui să se implice mai mult în promovarea manifestărilor de agrement. Din păcate, se interesează mai mult de interdicţii", este de părere Viorel Federiga, şeful Oficiului de Căpitănie Dej.


Taxe de 4.500 de euro

Potrivit dealerilor de ambarcaţiuni, cele mai căutate bărci sunt cele de şase-opt metri. La nivel de costuri, o ambarcaţiune înseamnă taxe de marină, transport, cheltuieli de întreţinere, carburanţi. Taxa de marină este de 1.000-1.500 euro/an, iar întreţinerea, circa 3.000 de euro.

 

 

Comenteaza