Vânzări de sute de milioane de euro în mallurile Clujului

Vânzări de sute de milioane de euro în mallurile Clujului
Magazinele au realizat vânzări importante de la deschiderea Polus Center şi Iulius Mall, însă au avut şi scăderi de venituri sau rotiri de sute de chiriaşi.

Retailerii cu unităţi în Iulius Mall Cluj (IMC) au înregistrat în cei patru ani de activitate vânzări de 270 de milioane de euro, conform datelor furnizate de administratorii complexului.

Cifra netă de afaceri a IMC în patru ani (2007 - septembrie 2011) a fost de 219 milioane de lei, potrivit datelor transmise pentru ZIUA de CLUJ de grupul ieşean. Vânzările retailerilor, fără taxa pe valoarea adăugată, din noiembrie 2007 până la sfârşitul lui septembrie 2011 au atins 271,1 milioane de euro. În primele nouă luni ale anului veniturile generate de mall au fost de 10 milioane de euro, în creştere cu 3% comparativ cu acelaşi interval al anului trecut. Media zilnică de vizitatori este de 38.000 de persoane. Raportat la activitatea din primele luni de activitate (mallul a fost inaugurat în toamna anului 2007, înainte de izbucnirea crizei financiare), veniturile şi nivelul chiriei au scăzut cu 15%. Alt efect sesizabil în cifre al crizei a fost fluctuaţia de chiriaşi, mai amplă decât estimările iniţiale.

"Acum avem în mall 209 operatori, dar în patru ani au fost aici 485 de societăţi. Luând numerele seci, mallul s-a schimbat de două ori şi jumătate, dar, de fapt, operatorii care ştiu să lucreze, companiile mari au rămas. Migraţia a afectat în special operatori regionali şi naţionali. Au fost şi intrări importante", a menţionat managerul complexului, Sorin Guttman. IMC a atins în 2010 o cifră de afaceri de 55,1 milioane de lei şi o pierdere de 19,8 milioane. În afacerile grupului Iulius, mallul clujean are o pondere de circa o treime. Grupul ieşean a dezvoltat malluri la Cluj, Iaşi, Suceava şi Timişoara, iar în 2010 cele patru centre au adus venituri de 41,2 milioane de euro, potrivit datelor făcute publice de companie. Complexul din Cluj ocupă locul doi în reţeaua Iulius, ca trafic de vizitatori, vânzări şi locuri de muncă.

Polus Center Cluj (PCC) înregistrează o medie lunară de 825.000 de vizitatori pe lună, cu variaţii de creştere între 8 şi 12% pe lună, potrivit datelor transmise de administratorii complexului. Polus Transilvania Companie de Investiţii, dezvoltator al PCC, a înregistrat în 2009 (cele mai recente date disponibile) o cifră de afaceri de 59 de milioane de lei şi o pierdere de 18,1 milioane. Complexul a fost administrat până acum un an de TriGranit Management, iar din 13 octombrie 2010 a trecut sub administrarea EHL Real Estate România. PCC este cel mai întins centru comercial pe un singur nivel din România. Cu o suprafaţă închiriabilă de 60.000 mp, acesta înglobează 186 de magazine, printre care un multiplex cu opt săli de cinema şi un hipermarket Carrefour. Polus Cluj este deţinut de către grupul austriac Immofinanz şi se află în administrarea EHL Real Estate România.

Cluj-Napoca a fost încă de la intrarea marilor branduri în România o ţintă de investiţii datorită dimensiunilor pieţei şi numărului relativ mare de locuitori, căruia i se adaugă 100.000 de studenţi, au subliniat consultanţii de la Coldwell Banker. Totuşi, primele malluri s-au deschis abia în 2007. "Cele două centre comerciale de mari dimensiuni, Iulius Mall şi Polus Center, au atras de la bun început cei mai importanţi retaileri existenţi în România, îmbunătăţindu-şi astfel mixul de chiriaşi şi întărindu-şi poziţia printre cele mai bune centre comerciale din România. Clujul continuă să fie printre principalele ţinte pentru extindere ale retailerilor", arată raportul Coldwell Banker al pieţei imobiliare locale pe trimestrul III. Cele mai recente exemple de magazine deschise sunt H&M - IMC, New Look şi Douglas - PCC.

Comerţ în revenire

În România, vânzările au scăzut cu 9,8% în 2008, cu 5,8% în 2009 şi cu 3,8% în 2010, dar au crescut în 2011 cu 3,7%, potrivit celui mai recent raport al companiei de consultanţă Cushman & Wakefield.

 

 

Comenteaza