Foto Untold dictează piața de entertainment - afacere de 68 de milioane / "Clujul reprezintă etalonul în materie de business"

Untold dictează piața de entertainment - afacere de 68 de milioane / "Clujul reprezintă etalonul în materie de business"

Piața festivalurilor din România va înregistra un nou record istoric în 2019, iar cele de la Cluj reprezintă etalonul în materie de business în acest sector. 

După Neversea, Ed Sheeran, Electric Castle, Bon Jovi, The Cure, evenimente care au adunat câteva sute de mii de oameni, sezonul festivalurilor continuă cu Untold, AfterHills, George Enescu, concertul Metallica și alte zeci de astfel de evenimente, în toată țara. Cei 1 milion de spectactori din acest sezon vor duce piața festivalurilor din România la un record istoric, dincolo de granița de 600 de milioane de lei, estimează analiștii de la Frames.

"240.000 de spectatori la Neversea, peste 200.000 la Electric Castle, 60.000 la Bon Jovi. Sunt doar câteva cifre care însă vin să contureze dimensiunea unui business care a explodat în ultimii ani", arată studiul citat.

Piața festivalurilor din România a înregistrat una dintre cele mai spectaculoase creșteri din economie, nu doar din prisma audienței, estimată în acest an de către compania de consultanță Frames la peste 1 milion de oameni. Dincolo de biletele vândute, business-ul de festival înseamnă zeci de milioane de lei încasări din servicii, de la mâncare și băuturi la transport, turism, produse promoționale și afaceri conexe.

Untold dictează piața de entertainment - afacere de 68,3 mil. lei / "Clujul reprezintă etalonul în materie de business"

,,Clujul reprezintă, în prezent, etalonul în materie de business în acest sector. Dincolo de creșterea potențialului turistic, Untold înseamnă un business pe orizontală, cu zeci dacă nu sute de firme conectate, din care câștigă tot orașul, de la operatorii din turism, la transportatori, sectorul de food, autorități, din taxe și impozite’’, afirmă analiștii. Potrivit studiului, afacerile din acest sector (cod CAEN 9002) au atins, anul trecut, nivelul de 472 milioane de lei, cu peste 80 de milioane peste rezultatele din 2017.

Față de anul de referință 2010, evoluția business-ului este una spectaculoasă. ,,În 2010, cele 366 de companii din acest sector, ce includ organizarea si logistica necesară, raportau afaceri de 77.945.890 de lei. Pe fondul dezvoltării sectorului, numărul firmelor a crescut, de asemenea, substanțial, ajungând la 1196 de firme în 2017 și la 1238 de companii în 2018’’, arată analiza Frames.

Profesionalizarea business-ului, dezvoltarea unor soluții inovative de marketing și vânzări au determinat o optimizare semnificativă a cheltuielilor cu organizarea evenimentelor, dovadă avansul semnificativ al profitului la nivelul pieței, de la 5,8 milioane de lei în 2010, la 62,2 milioane în 2017 respectiv 87,9 milioane în 2018. Media profitului net al industriei a crescut de la 19.358 de lei în 2010 la 71.069 de lei în 2018, iar media capitalului total a atins nivelul de 91.708 lei.

,,Investițiile semnificative în marketing și promovare alături de implementarea unor servicii de suport de ultimă generație, de la soluțiile de plată moderne la paleta de oferte de produse, s-au tradus în creșterea vânzărilor de bilete și a consumului de produse și servicii în cadrul festivalurilor. Așa s-a ajuns ca Untold să devină un etalon în sectorul internațional de festivaluri, premiat ca atare de specialiștii în domeniu’’, afirmă analiștii Frames.

Principalii jucători din piața de entertainment 

Într-o piață în care numărul firmelor a crescut semnificativ în ultimii ani, Untold SRL continuă să fie principalul jucător, cu afaceri de 68,3 milioane de lei în 2018, în creștere cu peste 9 milioane față de anul precedent. Organizatorul festivalului Untold din Cluj-Napoca a încheiat anul trecut cu un profit de 7 milioane de lei, aproape dublu față de cel din 2017.

Pe locul secund în topul companiilor din piața de entertainment s-a clasat, la fel ca în 2017, firma Global Records Constanța, cu afaceri de 45,8 milioane în 2018, în creștere cu 13 milioane față de 2017, și cu un profit de 3,7 milioane. Clasamentul este completat de o altă firmă clujeană, Festival Tickets Management, cu afaceri de 26,9 milioane de lei și un profit de 2,3 milioane în 2018.

Pe fondul creșterii popularității festivalului Neversea din Constanța, afacerile companiei organizatoare, Neversea SRL Cluj, au crescut față de 2017 cu 7,4 milioane de lei, atingând nivelul de 25,2 milioane de lei în 2018.

,,Festivalul de pe litoral are șanse să devină un business și mai mare, dovadă afluența semnificativă de public din această vară. Amplasarea ideală, prezența unui număr mare de turiști pe litoral și accesul facil, pe autostradă, dinspre București, vor determina, pe viitor, o evoluție semnificativă, posibil peste nivelul business-ului Untold, grevat, din păcate, de problemele de infrastructură (autostrăzi, spații de cazare)’’, arată analiza Frames.

În topul firmelor de entertainment, după Untold SRL, Global Records și Neversea SRL s-au clasat Five’s International, Sublime Events, Lovada Advertising, OMP Events și Afterhills, organizatorul festivalului din Iași, cu același nume.

Cifra de afaceri medie la nivelul industriei a crescut semnificativ în ultimii ani, de la 225.268 de lei în 2010 la 381.633 de lei în 2018, iar pierderile nete s-au redus la o medie de 18.134 de lei în 2018, față de 22.883 lei în 2017. Venitul mediu al firmelor, raportat la intreaga industrie, a atins un nivel de 395.104 lei în 2018, față de 234.929 lei în 2010, iar cheltuielile au crescut la 336.873 lei, față de 233.632 în 2010. 

Cele 1.238 de firme din acest sector angajau, în 2018, 924 de oameni, față de 885 în 2017. ,,Numărul mic de angajați se explică prin faptul că multe dintre evenimente se bazează pe voluntari și pe externalizarea unor servicii către alte companii’’, arată analiza.

O piață cu potențial semnificativ 

Piața de entertainment din România are un potențial semnificativ de creștere în viitor, afirmă analiștii. ,,Noile generații sunt mult mai atrase de astfel de evenimente, de cultura occidentală în care asemenea festivaluri se află în prim-plan. Ultra Music Festival reprezintă, la nivel internațional, un etalon în materie, un business care, în ultimii 20 de ani, s-a extins în toată lumea, cu evenimente cu sute de mii de oameni.

Untold, Neversea dar și Festivalul George Enescu au dovedit că și în România pot avea loc festivaluri de amploare, bineînțeles pe fondul creșterii puterii de cumpărare a românilor. Avem deja un calendar de evenimente de ținută care, dincolo de publicul autohton, atrage tot mai mulți străini, astfel că, pe lângă business-ul în sine, România câștigă și la capitolul turism’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Cristalizarea, în ultimii ani, a unui calendar de festivaluri la nivel național oferă oportunitate pentru dezvoltarea unor evenimente noi, cu potențial de câștig semnificativ. ,,Există încă loc de festivaluri în România. Septembrie, o lună cu vreme de vară, perioada Crăciunului, Revelionul și sărbătorile din primăvară (1-8 martie) creează premisele unor asocieri de business cu potențial de vânzări semnificativ. În Occident, ideea de Winter Festival este puternic exploatată, variantă care va fi implementată, probabil, și în România’’, estimează analiștii.

Potrivit analizei Frames, pe fondul investițiilor în acest sector (logistică, concerte, festivaluri) și extinderii plajei de clienți (spectatori), nu este exclus ca, în orizonul 2021-2022, piața de entertainment din România să atingă nivelul de 1 miliard de lei.

Festivalurile Clujului:

UNTOLD -  1-4 august. Printre cele mai așteptate momente din acest an se numără super show-ul lui Robbie Williams, show-ul unic Armin Untold, mult așteptatul trio - 3 Are Legend (Steve Aoki, Dimitri Vegas & Like Mike), dar și revenirea pe scena principală a lui Martin Garrix.

David Guetta se reîntoarce la Cluj-Napoca pentru ediția aniversară a festivalului Untold și promite un show incredibil. Producția festivalului din acest an va fi una impresionantă, din toate punctele de vedere și o depășește cu dublu pe cea din anii precedenți. Scena principală va avea peste 1000 de mp de ecran led, iar decorul însumează peste 30 de camioane.

Aceeași scenă, pe care vor urca unii dintre cei mai buni artiști ai lumii va avea decor 3D și o deschidere de 90 m, dar și multe alte suprize pregătite de organizatori care îi vor duce pe fanii festivalului într-o lume plină de magie. Abonamentele pentru cele patru zile la Untold 2019 s-au epuizat. 

ELECTRIC CASTLE - 231.000 de participanți au fost prezenți în cele cinci zile ale ediției, 2019 Electric Castle (17 - 21 iulie 2019). 250 de artiști au concertat la Bonțida, între care 30 Seconds to Mars, Florence + The Machine, Limp Bizkit, Metric, Mono sau Bring Me The Horizon.

TIFF - Cel mai mare eveniment din România dedicat filmului și industriei cinematografice a atras, între 31 mai și 9 iunie, la Cluj, 130.000 de participanți. Invitat special a fost actorul de Hollywood Nicolas Cage. 

NEVERSEA - 240.000 de participanți s-au distrat la malul mării, în Constanța, la festivalul organizat de aceeași oameni care au pornit Untold la Cluj-Napoca. 

Comenteaza