Unei ardelence i s-a șters o datorie de 44.600 de euro la bancă

Unei ardelence i s-a șters o datorie de 44.600 de euro la bancă
Clienții și băncile pot ajunge la un numitor comun, cu ajutorul specialiștilor în conciliere | Foto: Gazeta de Sud

Prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a fost soluționat cel mai important caz din punct de vedere valoric din România.

O clientă din Maramureș a obținut ștergerea unei datorii de 44.621 de euro în urma negocierii cu banca, intermediată de CSALB. Banca a acceptat ștergerea unei datorii aproape egale cu suma împrumutată inițial consumatorului.

“După ce, în decembrie 2018, prin intermediul CSALB soluționarea unui caz în care beneficiul consumatorului, în relație cu una din băncile la care avea împrumuturi, s-a ridicat la 39.000 de euro, acum avem un nou record valoric. Vorbim despre un caz social în care banca a acceptat ștergerea unei sume importante și condiții mai bune de plată pentru diferența care a rămas de achitat.

Creșterea sumelor pe care instituțiile financiar - bancare le scad din sold sau din costul creditelor dovedește că băncile sunt dispuse să negocieze condiții mai bune pentru consumatori. Ambele părți au de câștigat: își pot continua relația contractuală și prin alegerea concilierii, a negocierii, evită rezolvarea litigiilor în instanță“, a spus Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.

Soluția a fost propusă de conciliatorul Roxana Mustățea, după trei luni de discuții cu ambele părți implicate, banca și consumatorul. “Vorbim despre un caz social, un caz care a fost analizat uman, nu din punct de vedere financiar. Toată lumea – atât CSALB, cât și banca – l-a tratat ca atare: mai mult cu sufletul și mai puțin pe baza cifrelor.

Banca a acordat o diminuare a soldului de 44.600 de euro care reprezintă aproape întreaga sumă pe care consumatoarea a împrumutat-o în 2007. Pentru diferența care a rămas de plată, banca a împărțit suma în rate cu dobândă fixă. Rata lunară va fi de 1.000 de lei în perioada următoare”, a menționat Roxana Mustățea, conciliatorul de caz.

Clienta a împrumutat de la bancă, 50.000 de euro în 2007. Creditul avea dobândă variabilă, astfel că rata lunară a ajuns la 780 de euro. În plus, creditul a suportat de-a lungul anilor mai multe restructurări. La toate s-au adăugat înrăutățirea situației economice și familiale: deprecierea treptată a leului în raport cu euro, scăderea salariului și agravarea stării medicale a membrilor familiei.

“Domnul conciliator Doru Trăilă a dat prima hotărâre în cazul meu, anul trecut. Atunci a solicitat băncii să îmi stabilească ratele lunare în funcție de soldul calculat la valoarea actuală a imobilului, nu la valoarea din 2007. Iată că, după cinci ani în care am sperat să rezolv situația mea cu ajutorul avocatului, după ce am muncit în străinătate ca să îmi pot plăti ratele, după ce am luat în calcul inclusiv darea în plată, situația noastră s-a rezolvat cu ajutorul CSALB în câteva luni și fără să plătesc niciun ban”, a spus clienta.

Anul acesta, până pe 19 aprilie, 616 de cereri au fost trimise de consumatori către CSALB, cu 70% mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut. Dintre acestea, 200 s-au transformat deja în dosare, față de 173 în aceeași perioadă a anului trecut. La acestea se adaugă 61 de cereri soluționate amiabil de bănci și consumatori, după transmiterea cererii de conciliere prin intermediul CSALB.

Cele mai multe cereri vizează reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea soldului sau a costurilor asociate creditelor ipotecare sau de consum. CSALB este o entitate juridică autonomă de interes public, cu personalitate juridică, înființată în baza ordonanței guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți.

Cererile de conciliere s-au triplat

Negocierile realizate prin intermediul CSALB au adus un beneficiu de 1 milion de euro în 2018, de trei ori mai mare decât în anul precedent. Cererile venite din partea consumatorilor au fost de 1.293, față de 505 în 2017. Numărul dosarelor constituite a crescut cu 255%: de la 214 la 550. Dintre acestea, 90% au fost soluționate favorabil, prin înțelegerea părților. De la introducerea aplicației, iulie 2018, până la finele anului, 365 de cereri au venit direct de pe site (30% din total). Cel mai important caz a fost al unui consumator din București care a obținut o reducere a efortului de plată de 39.000 de euro. Banca a acceptat eliminarea comisionului de administrare și restituirea celui de acordare a creditului. Același consumator a obținut ștergerea soldului de 18.000 de euro pentru un credit la altă bancă.

Comenteaza