Transportatorii clujeni umblă cu frâna trasă

Transportatorii clujeni umblă cu frâna trasă
Dacă la nivel naţional piaţa transporturilor a avut o contracţie de 30%, în Cluj scăderea a fost de 90%. Din cele 100 de companii existente în 2008 au rămas funcţionale în jur de 10.
Flote de camioane reduse la jumătate sau vândute cu totul, activităţi suspendate sau adoptarea unor soluţii dure de economii. Astfel poate fi caracterizată pe scurt evoluţia sectorului clujean al transporturilor în 2010. Companiile care au supravieţuit vorbesc însă de o uşoară revenire a pieţei.

“Transporturile au mers rău până în vară, iar de atunci au început să meargă bine. În anii trecuţi am avut 17 camioane, acum mai am cinci, dar am mai luat două. Lucrurile încep să îşi revină pe baza cererii din afară. Din 100 de firme câte erau în Cluj, au rămas vreo 10, le numeri pe degete. Preţurile au crescut şi ele uşor în ultima vreme, au ajuns la 0,70-0,85 euro/km la retur”, spune Ioan Muncaciu, reprezentantul la Cluj al Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT). Jucătorii locali din domeniu susţin că una dintre problemele transportului de marfă din Cluj o reprezintă firmele fantomă, care nu îşi achită taxele, lucrează ilegal şi vin cu preţuri foarte mici (de dumping - n. red.).

“Problema transportatorilor este legată de legislaţie, care nu controlează acest domeniu. Nu este vorba nici de preţuri, nici de lipsa comenzilor. Sunt o mulţime de ţepari pe piaţă, care fură motorina, nu plătesc taxele şi ne iau clienţii cu preţuri mult mai mici”, avertizează preşedintele Breslei Transportatorilor din Transilvania, Ioan Hetea, care deţine o flotă de 12 camioane. La nivel naţional, scăderea cererii interne din ultimii doi ani şi dificultăţile financiare cu care s-au confruntat transportatorii au determinat o contractare a pieţei cu circa 30%. “Au mers bine acele sectoare care au răspuns cererii de pe piaţa internă: combustibili, alimentaţie. Acestea sunt domenii unde, în ciuda crizei, s-a lucrat la aproape acelaşi volum. În ultimii doi ani parcul auto s-a diminuat cu aproximativ 28% şi cu acelaşi procent a scăzut şi numărul firmelor. În schimb, preţurile la transport au crescut continuu, deoarece s-au mărit cele la carburanţi, asigurări, roviniete. Toate aceste costuri s-au răsfrânt în tarife”, spune Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România.

Evoluţia transporturilor a mers mână în mână cu situaţia spaţiilor logistice şi cu vânzările de camioane. Pe segmentul logisticii acest an a însemnat în principal scăderi de preţuri. Volumul suprafeţelor închiriabile pentru depozitare (200.000 mp), precum şi suprafaţa ocupată din acest total (140.000 mp) au rămas în mare parte neschimbate la nivelul Clujului. “Preţurile de închiriere semnate pentru zona Cluj sunt situate între 1 şi 4 euro/mp, plus taxa pe valoarea adăugată, în condiţiile în care până la sfârşitul lui 2009 preţul minim a fost de 2,5 euro/mp, iar maximul a fost chiar de 6 euro/mp”, spune Arpad Farkas, responsabil de închirieri şi vânzări de spaţii industriale în cadrul agenţiei Grup de Lux. Cererea pentru spaţii de depozitare vine de la societăţi de dimensiuni mici şi medii, care au nevoie de suprafeţe sub 1.000 mp (90% din cereri). Statisticile Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor arată că în prima parte a anului în Cluj nu s-a achiziţionat nici un camion nou cu banii jos şi nu s-au realizat decât şapte reînmatriculări de camioane vechi.

Ultimul locla vânzăride camioane

La capitolul vânzări de camioane, Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile constată o situaţie îngrijorătoare pentru ţara noastră. În septembrie, în România au fost înmatriculate 539 de camioane de peste 3,5 tone, cu 40,7% mai puţine decât în septembrie 2009. Pe primele nouă luni ţara noastră a avut cea mai mare scădere din Europa la numărul de camioane înmatriculate (-54,6%). Înmatriculările pe nouă luni din Ungaria au scăzut cu 24%, iar cele din Bulgaria, cu 9%. Cea mai mare creştere s-a înregistrat în Suedia (35%), Marea Britanie (18,3%) şi Irlanda (15%).


Comenteaza