Șoferii români, loviți de taxe mai mari în 2026: Cum se schimbă impozitele pentru fiecare tip de mașină
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 14:51
- Economie
- Ascultă știrea
Impozitele pe mașini vor fi majorate începând cu 1 ianuarie 2026, după ce Curtea Constituțională a respins contestația depusă de AUR față de al doilea pachet de măsuri fiscale adoptat de Guvernul Bolojan.
Începând de anul viitor, impozitarea autoturismelor se va face pe principiul „poluatorul plătește”, astfel că taxele vor fi calculate în funcție de norma de poluare și capacitatea cilindrică a vehiculului.
De exemplu, pentru un motor de 1,6–2,0 litri cu normă Euro 0–Euro 3, impozitul va fi între 238 și 297 de lei, iar pentru Euro 5 între 213 și 267 de lei. Mașinile electrice vor avea o taxă fixă de 40 lei/an, iar pentru vehiculele care depășesc 375.000 lei, se va aplica o taxă suplimentară de 0,9% pe suma ce depășește acest plafon, potrivit economedia.ro.
Noua metodă de calcul se aplică pentru primele opt categorii de mijloace de transport cu tracțiune mecanică:
- Motociclete, tricicluri, cvadricicluri şi autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm³, inclusiv;
- Motociclete, tricicluri şi cvadricicluri cu capacitatea cilindrică de peste 1.600 cm³;
- Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1.601 cm³ şi 2.000 cm³ inclusiv;
- Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cm³ şi 2.600 cm³ inclusiv;
- Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.601 cm³ şi 3.000 cm³ inclusiv;
- Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cm³;
- Autobuze, autocare, microbuze;
- Alte vehicule cu tracţiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv.
Pentru fiecare dintre aceste categorii, impozitul se diferențiază după două criterii: capacitatea cilindrică și norma de poluare (opt niveluri: E0/Non-euro, E1, E2, E3, E4, E5, E6, hibride cu emisii mai mari de 50g CO2/km).
Metoda de calcul se bazează pe modelul Bulgariei, care utilizează trei criterii: puterea autovehiculului, vechimea și norma de poluare. De asemenea, s-a ținut cont de faptul că valoarea venitului brut per-capita în Bulgaria era, în anul 2022 (data realizării de către BM a studiului ce stă la baza propunerii formulate), cu aprox. 20% mai mică decât valoarea venitului brut per-capita în România.
Pentru fiecare criteriu se aplică coeficienți de ajustare între 0,95 și 1,3, care se aplică la valoarea unitară stabilită pentru fiecare categorie de vehicul. Astfel, impozitul pe vehiculele din primele opt categorii de mijloace de transport se determină astfel: Valoare impozit categorie generală (vg) în lei/200 cm³ sau fracțiune × coeficientul aplicat pentru norma de poluare (Cf) a vehiculului.
Pentru următoarele autovehicule, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcţie de capacitatea cilindrică a acestuia și norma de poluare, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cm3 sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor:


Pentru următoarele autovehicule, impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcţie de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cm3 sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor:

În cazul vehiculelor hibride cu emisii de CO2 ≤ 50 g/km, impozitul poate fi redus cu maximum 30%, conform hotărârii consiliului local sau al Consiliului General al Municipiului București. În cazul autovehiculelor electrice, impozitul anual este fix, 40 lei/an.











