Senzorii din locurile de parcare disponibile în centrul Clujului vor fi activați

Senzorii din locurile de parcare disponibile în centrul Clujului vor fi activați
Primarul Emil Boc a supravegheat instalarea senzorilor în zona Teatrului Național

De săptămâna viitoare vor intra în funcțiune senzorii de identificare a locurilor de parcare la sol din municipiul Cluj-Napoca, a dezvăluit edilul Emil Boc, la conferința From City to Smart City.

"Am investit în mobilitatea inteligentă 100 de milioane de euro pentru modernizarea transportului public din Cluj-Napoca, jumătate din această flotă auto este acum “verde”, nepoluantă. Introducerea autobuzelor școlare a fost pentru a diminua poluoarea și traficul.

Încurajăm sistemele de sharing, susținem trotinetele electrice, dar în sistem civilizat, avem aici, pentru prima oară în România un regulament pentru acestea. Altfel riscam să ajungem în haos, ca în alte orașe din Vestul Europei, care neputând gestiona situația, au propus să le interzică", a spus primarul Clujului.

Clujul vrea transport public nepoluant

"Avem stații de încărcare electrică în toate parkingurile publice, iar toate clădirile noi cu peste șase apartamente vor fi obligate să le monteze. Viitorul “verde” nu se mai discută la Cluj, ci se aplică. Vrem ca până în 2028 tot transportul din oraș să fie nepoluant.

Vom testa aici autobuze autonome bazate pe inteligența artificială, autobuze pe hidrogen, vom introduce o linie „verde” de la locurile unde își vor lăsa oamenii mașinile, la Sala Polivalentă, Cluj Arena, cu opriri la primărie, prefectură, ANAF. Sau vor avea posibilitatea de a merge în centru cu biciclete sau trotinete".

Documentația pentru centură, gata anul acesta

Există un proiect de 25 de milioane de euro, din fonduri europene, pentru utilizarea culoarului Someșului, pentru că este o șansă să ai un râu un oraș. Vrem să conectăm aeroportul de gară, până în decembrie vom avea documentația pentru centura metropolitană, iar anul viitorul, cea pentru trenul metropolitan.

De săptămâna viitoare cetățenii pot identifica locurile de parcare de la sol cu ajutorul senzorilor plantați în asfalt, testăm acest lucru acum, pe lângă locurile din parcare din parkingurile cu barieră, care se pot găsi din aplicația informatică dedicată.

"Ne mirăm de ce ne ducem copilul la școală 10 km"

"Este necesar să creăm cartiere unde școala, creșa, grădinița, parcul să fie la maximum 5 minute ce casă, iar proiectul Sopor va fi un exemplu. Cu toate că este un proiect complicat, nu vrem să lăsăm o dezvoltare urbană necontrolată prin care să facem concesii și apoi să ne mirăm că de ce trebuie să ducem copilul 10 km la școală.

Transportul în comun reprezintă viitorul, pandemia se va sfârși odată, nu va dura cât gripa spaniolă. România se îndreaptă spre urbanizare, dar dacă nu vom rezolva mobilitatea alterativă, vom avea poluare și trafic mare”, consideră Boc.

Evenimentul From City to Smart City: Smart Transportation & Traffic a dezbătut teme ca soluții de mobilitate urbană, transport eficient și inteligent, smart parking, impactul coronavirusului asupra traficului public și privat, regândirea viitorului mobilității. Printre invitați s-au numărat reprezentanți ai administrației din București, Oradea, Iași, Brașov, Piatra Neamț, Miercurea Ciuc, Reșița.

Conferința face parte din seria de evenimente SMARTiCITY și aduce împreună, pentru prima dată după alegerile locale, primari și președinti de consilii județene, membri ai executivului, ambasadori, societatea civilă, mediul de afaceri pentru a vorbi despre proiectele orașelor și ale comunităților.

Tehnică germană implementată în asfalt

Instalarea senzorilor Bosch din proiectul City Parking, unic în România, a început în zona I a municipiului. Conducătorii auto vor fi ghidați către cel mai apropiat loc liber de parcare. 1.200 de senzori vor conectați la aplicația server. Clujenii vor putea vedea în timp real, pe telefonul mobil, locurile libere din zona centrală. Șoferul va trebui să aibă instalată aplicația City Parking, cu acces la harta utilă pentru parcare în unele dintre cele mai circulate zone din oraș. Câștigătorul licitației pentru implementare este  asocierea Telekom România - Life Is Hard Cluj, printr-un contract de 0,9 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.

Comenteaza