Ryanair gestionează mai bine cursele din România decât cele globale. Top companii și aeroporturi

Ryanair gestionează mai bine cursele din România decât cele globale. Top companii și aeroporturi
Compania proaspăt sosită la Cluj este mai punctuală în România decât în alte țări | Foto: Diginomica

Cel mai bine poziționați operatori aerieni din țara noastră în privința punctualității avioanelor sunt Wizz, TAROM și Ryanair, reiese dintr-un studiu al AirHelp, companie specializată în acordarea de compensații pasagerilor afectați.

AirHelp a publicat AirHelp Score, clasament anual al celor mai bune companii aeriene și aeroporturi la nivel global. Operatorul low-cost Wizz Air se află pe primul loc în România, iar Aeroportul Internațional Henri Coandă este singurul prezent din țara noastră în topul mondial.

Prin AirHelp Score au fost analizate 72 de companii și 141 de aeroporturi din lume, după trei criterii: punctualitate (sosiri și plecări la timp), calitatea serviciilor companiei la bordul aeronavei și pe aeroport și procesarea cererilor de compensație pentru zboruri întârziate, respectiv experiența pasagerilor pe aeroport.

Cele mai bune companii aeriene în România

(punctualitate, servicii, procesarea cererilor, scor final)

  1. Wizz Air     8,8     6,0     9,1     7,95

  2. TAROM     7,8     6,3     7,9     7,31

  3. Ryanair       8,6     6,3     3,3     6,03

În medie, 17,22% dintre cursele Wizz au avut întârzieri (0,58% peste ore), la Ryanair procentajul fiind 18,01% (0,77% peste trei ore). La TAROM, 29,33% dintre curse au fost întârziate (0,92% peste trei ore). Rutele TAROM cu cele mai multe probleme au fost Londra - București, Alicante -București, Iași - Madrid, Nisa - București.

Wizz, una dintre cele mai mari companii ce operează în România, după numărul de pasageri (6,8 milioane în 2017), a înregistrat cel mai bun punctaj la toate criteriile. La nivel global, Wizz Air se clasează pe locul 13, înaintea unor companii ca Turkish Airlines (locul 15), Emirates (locul 16) sau British Airways (locul 21).

Cu scorul 7,31, compania națională TAROM se află pe locul 49 din 72 în clasamentul mondial, dar înaintea unor companii ca Thomas Cook Airlines, Aeroflot Russian Airlines sau Tap Portugal. Clasamentul pe România este completat de Ryanair, care la nivel mondial se află la coada topului. Ryanair se numără printre cele mai slabe companii aeriene din Europa, alături de Iberia și Easyjet, potrivit clasamentului.

Ryanair și-a anunțat prezența, începând cu 2019, pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj, cu zboruri către aerogara Londra - Southend, cu o frecvență de trei curse săptămânale. În urma evaluării a 72 de companii aeriene din întreaga lume, Qatar Airways se clasează pe primul loc în AirHelp Score, urmată de Lufthansa și de Etihad Airways.

Top mondial AirHelp Score

  1. Qatar Airways (Qatar)      8,9     9,5     8,9     9,08

  2. Lufthansa (Germania)       7,6     9,5     8,6     8,57

  3. Etihad Airways (Emirate)    8,6     9,3     7,5     8,43

Clasamentul este completat, în ordine crescătoare, de Singapore Airlines, South African Airways, Austrian Airlines, Aegean Airlines, Qantas, Air Malta și Virgin Atlantic. Patru dintre acestea (Austrian Airlines, Aegean, Air Malta, Virgin Atlantic) sunt companii europene. Pe ultimele cinci locuri se află Air Mauritius, EasyJet (Marea Britanie), Pakistan International Airlines, Royal Jordanian Airlines și WOW Air (Islanda).

AirHelp a evaluat aeroporturi de pe toate continentele, luând în calcul punctualitatea zborurilor, calitatea serviciilor și experiența pasagerilor în terminale. Cel mai bune sunt Aeroportul Hamad din Doha, Qatar (8,77), Atena (scor 8,69) și Haneda Tokyo, Japonia (scor 8,63).

Henri Coandă București este singurul din România prezent în clasament, pe locul 116 din 141. Perioada luată în calcul pentru analiză a fost 22 decembrie 2017 – 20 martie 2018. În cazul clasamentului pentru companii, AirHelp a ținut cont de întârzierile și anulările curselor aeriene, recenziile pasagerilor, inclusiv online.  

Punctualitatea zborurilor a însemnat 33,33% din totalul scorului (zboruri ajunse la timp din total efectuate), la fel calitatea serviciilor oferite, respectiv procesarea cererilor de despăgubire (cât de cooperantă este o companie, cât de rapid procesează o cerere și cât de rapid este despăgubit pasagerul).

În cazul aeroporturilor, punctualitatea zborurilor și calitatea serviciilor oferite a însemnat fiecare câte 45% din scorul total, în timp ce recenziile din social media ale pasagerilor, doar 10%. AirHelp, lider mondial pe piața despăgubirilor, ajută pasagerii să obțină compensații de până la 600 de euro în cazul în care zborul a fost anulat sau a avut o întârziere de cel puțin trei ore.

Suma este calculată în funcție de distanță. Pasagerii pot aplica retroactiv pentru despăgubire, până la trei ani după data zborului afectat. Din 2013, când AirHelp a fost fondată, compania a ajutat cinci milioane de pasageri să primească despăgubiri de 300 de milioane de euro. AirHelp are reprezentanțe în Europa, Asia și America de Nord, care deservesc 30 de țări. Compania are 500 de angajați la nivel mondial.

Comenteaza