Probleme cu Euroins? Transportatorii autorizaţi din România: ASP să spună dacă mai îndeplinește criteriile legale de funcționare

Probleme cu Euroins? Transportatorii autorizaţi din România: ASP să spună dacă mai îndeplinește criteriile legale de funcționare
| Foto: romaniajournal.ro

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) să prezinte situaţia financiară reală a companiei de asigurări Euroins în condiţiile în care această companie deţinea, în august 2022, o cotă de piaţă de 31%, iar în prezent, aceasta deţine aproximativ 41% din piaţa RCA.

„ASF ar trebui să prezinte datele financiare la zi, privind cota de piaţă RCA, solvabilitatea şi lichiditatea companiei Euroins. Datele vehiculate public şi oficial, până în prezent, sunt perimate. Compania de asigurări a luat un avans constant şi considerabil, în ultimele 6 luni. A depăşit pragul de cotă de piaţă RCA de 40%, fiind aproape de cota de piaţă pe care o înregistra City Insurance în momentul falimentului", se arată într-un comunicat al COTAR transmis joi AGERPRES.

Aproape jumătate din mașinile din România, asigurate la Euroins

Potrivit sursei citate, 4 din 10 autovehicule care circulă pe drumurile publice din România sunt asigurate la Euroins. Totodată, peste 50.000 de dosare de litigiu ale asigurătorului se află pe rolul instanţelor de judecată iar dauna medie pentru dosarele aflate în instanţă este de aproximativ 5.000 de euro/dosar. Numărul de dosare de daună avizate şi nesoluţionate, instrumentate de compania Euroins este de peste 30.000, iar dauna medie RCA este de aproximativ 2.000 de euro/dosar. În aceste condiţii, rezerva de daună minimă pe care compania de asigurări trebuie să o fi constituit este de minimum 310 milioane de euro pentru dosarele aflate pe rolul instanţelor de judecată şi pentru cele avizate şi neachitate, aflate în etapa de instrumentare, subliniază COTAR.

„Întrebările pe care le adresăm public ASF, după 3 adrese înregistrate de COTAR, la care Sectorul de Asigurări din cadrul ASF nu a răspuns concret, sunt următoarele: dacă, în exercitarea atribuţiilor sale, Sectorul de Asigurări din cadrul ASF a primit şi a evaluat planurile de redresare întocmite de fiecare dintre asigurătorii de pe piaţa din România care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, în special societatea Euroins; dacă, în exercitarea atribuţiilor sale, Sectorul de Asigurari din cadrul ASF a întocmit planurile de rezoluţie pentru fiecare dintre asigurătorii de pe piaţa din România care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, în special societatea Euroins România Asigurare Reasigurare S.A", se mai arată în document.

De asemenea, reprezentanţii transportatorilor doresc să afle de la Autoritatea de Supraveghere dacă Euroins respectă parametrii impuşi de lege privind cerinţele de capital (SCR şi MCR) şi are constituite rezervele tehnice conform prevederilor legale şi dacă, în cazul aceste companii, ASF a întocmit o analiză privind susceptibilitatea asigurătorului de a intra într-o stare de dificultate majoră, având în vedere că informaţiile disponibile public în legătură cu acest asigurător indică existenţa tuturor condiţiilor (de altfel, alternative) prevăzute de art. 43 alin. (1) din Legea 246/2015 pentru această situaţie.

„Conform celui mai recent raport de audit, coeficientul de lichiditate al Euroins se situa la nivelul de 1.00, în contextul în care legislaţia actuală, respectiv art. 41 din Norma ASF 21/2016 privind raportările referitoare la activitatea de asigurare şi/sau de reasigurare, prevede că asigurătorii trebuie să deţină active lichide peste nivelul rezervei brute de daune avizate, în cazul activităţii de asigurări generale. Mai mult, veridicitatea acestora (oricum îndoielnice inclusiv la momentul publicării lor) este, practic, negată de informaţiile publicate recent de ASF, care indică faptul că Euroins nu respectă modalitatea de calcul a cerinţelor de capital/nivelul rezervelor prevăzută de lege. Conform rapoartelor ASF, Euroins are în continuare cea mai mare cotă de piaţă pe sectorul asigurărilor RCA şi înregistrează cel mai mare număr de petiţii/reclamaţii, majoritatea vizând neplata despăgubirilor", se menţionează în comunicat.

Amenzi de circa 130 mil. lei. Euroins, printre firmele sancționate

COTAR aminteşte, de asemenea, informaţiile publicate de Consiliul Concurenţei potrivit cărora Euroins se numără printre societăţile care au fost sancţionate pentru participarea la înţelegeri anticoncurenţiale privind preţul lucărilor de reparaţii auto, în cadrul unei investigaţii soldate cu amenzi totale de aproximativ 130 de milioane de lei. Acestea se adaugă la amenzile record aplicate chiar de către ASF asigurătorului, constituind obligaţii de plată cu impact suplimentar asupra situaţiei financiare a Euroins, subliniază organizaţia.

„Asistăm la un război public total în piaţa RCA. Pe de o parte, acţionarii Euroins acuză conducerea Sectorului de Asigurări din cadrul ASF de preluare ostilă a companiei Euroins, în timp ce ASF aplică, de 2 ani, zeci de sancţiuni dar fără niciun efect asupra conduitei companiei Euroins. A sosit momentul adevărului: vrem să ne spună domnul vicepreşedinte Roşu Cristian, conducător direct al Sectorului de Asigurări din cadrul ASF, dacă Euroins mai îndeplineşte sau nu criteriile legale de funcţionare! Societatea intră în redresare sau funcţionează conform legii? 95% din încasările Euroins sunt în conturi din România sau în bănci din afara ţării? Dorim răspunsuri clare la toate aceste întrebări!", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.

Comenteaza