Orange, amendată cu 14 milioane de euro de Consiliul Concurenței
- Scris de Ziua de Cluj
- 08 Ian 2019, 13:14
- Economie
- Ascultă știrea
Consiliul Concurenței din România (CCR) a sancționat Orange România cu amendă în valoare de 64,9 milioane de lei pentru abuz de poziție dominantă.
Autoritatea de concurenţă a constatat că, în perioada 2011-2015, operatorul a limitat accesul companiei Simplus Invest la reţeaua sa de telefonie mobilă, blocându-i activitatea de transmitere a mesajelor comerciale către/de către clienţii Orange. Simplus este un integrator (companie ce intermediază transmiterea de mesaje comerciale prin numere scurte între anumite companii beneficiare și clienții operatorilor de telefonie mobilă.
Pentru a-şi desfăşura activitatea, integratorii încheie contracte cu clienţi (companii care vor să transmită mesaje comerciale) şi cu toți operatorii de telefonie mobilă, care le alocă numere scurte. Mesajele comerciale au ca obiect transmiterea de mesaje publicitare (sunt puse la dispoziţia clienților informaţii referitoare la produse sau servicii sau se facilitează participarea la campanii promoţionale) și efectuarea de plăți (descărcare jocuri, televoting, plată parcare, donații).
Accesul la rețeaua Orange este indispensabil pentru integratori în vederea comercializării propriilor produse, întrucât Orange deține cel mai mare număr de utilizatori pe piața de telefonie mobilă, iar beneficiarii doresc să aibă acces la toți acești utilizatori. CCR a constatat mai multe fapte ale Orange prin care a limitat accesul Simplus la reţeaua sa, cum ar fi refuzul de a deschide noi servicii comerciale prin alocarea unor noi numere scurte, respectiv închiderea anumitor numere scurte.
„Companiile mari, care deţin poziţii dominante, trebuie să aibă un comportament nediscriminatoriu faţă de partenerii lor şi să creeze proceduri clare, transparente şi rezonabile pentru situaţiile ce justifică o limitare a accesului la reţeua sa”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
În perioada 2012-2013, Simplus era principalul jucător din România pe piaţa de intermediere de transmitere de mesaje comerciale prin numere scurte. Acțiunile Orange au diminuat în mod semnificativ capacitatea acestui integrator de a concura pe piață, cifra de afaceri a Simplus diminuându-se în perioada 2012-2015 de cinci ori.
Instituția a derulat mai multe acţiuni pe piaţa telecomunicaţiilor, ceea ce a dus la o piaţă concurenţială cu produse şi servicii la preţuri rezonabile şi un grad mare de penetrare în rândul populaţiei. CCR a sancţionat, în 2011, Orange cu 34 de milioane de euro şi Vodafone cu 28 de milioane pentru abuz de poziţie dominantă. Ambele au contestat sancţiunile. În cazul Orange instanţa supremă a menţinut decizia CCR, iar cazul Vodafone se află pe rol.
CCR a mai derulat două investigaţii piaţa comercializării produselor preplătite de telefonie mobilă privind fixarea preţului de revânzare, împărţire a pieţei şi instituirea unor obligaţii de neconcurenţă între trei operatori de telefonie mobilă (Orange, Vodafone, Cosmote) şi distribuitorii lor. În urma implementarii angajamentelor asumate de companiile implicate, au fost elaborate criterii transparente şi nediscriminatorii pentru selecţia distribuitorilor şi sub-distribuitorilor, restabilindu-se mediului concurenţial.
O influenţă majoră în vederea îmbunătăţirii climatului concurenţial a avut-o implementarea angajamentelor de nediscriminare internă pe care şi le-au asumat principalii operatori mobili (Orange, Vodafone, Telekom şi RCS&RDS) în cadrul investigaţiei derulate de Consiliul Concurenţei privind serviciul de terminare a apelurilor la punctele mobile ale rețelelor de comunicații electronice operate de fiecare dintre aceste companii.
CCR monitorizează atent pieţele de comunicaţii electronice, urmărind nu numai evoluţia şi comportamentul operatorilor de pe piaţă, ci şi cadrul legal, în strânsă cooperare cu ANCOM, autoritatea de reglementare. În 20 de ani de activitate, intervenţiile CCCR pe piaţa telecomunicaţiilor au generat consumatorilor economii de 575 de milioane de euro, arată un studiul al Academiei de Studii Economice din București.