Ömer Tetik, CEO BT: „Toată lumea vorbeşte despre criză, despre provocări, dar dacă vorbim individual, există optimism”

Ömer Tetik, CEO BT: „Toată lumea vorbeşte despre criză, despre provocări, dar dacă vorbim individual, există optimism”

A avut loc conferința de lansare a Raportului PwC CEO Romania Survey 2023, în cadrul căreia directori generali au discutat pe larg cele mai vehiculate întrebări din business: prognozele pentru 2023, principalele amenințări, situația macroeconomică și geopolitică actuală.

Evenimentul a avut loc în 29 martie, în București.

BT a fost reprezentată de Ömer Tetik, Director General BT. Declarațiile realizate cu această ocazie, preluate de PwC și de Ziarul Financiar, sunt următoarele:

„Cred că acum în România este criză demografică şi criză de execuţie. Credem că sunt multe oportunităţi. În businessul nostru de zi de zi vedem o scădere destul de puternică a creditelor ipotecare – oamenii cumpără mai puţine case. Oamenii nu au renunţat şi nu s-au reprofilat la maşini mai ieftine. A fost o încetinire a economisirii, dar s-a reluat.”

„Noi lucrăm cu banii altora şi atunci provocările noastre sunt un cumul al provocărilor altora. Dacă vorbim individual, situaţia este exact ca poza din analiză: toată lumea vorbeşte despre criză, despre provocări, dar dacă vorbim individual, există optimism: credem că o să avem oportunităţi noi, investim mai departe. Şi noi am încetinit o parte din investiţii, dar nu abrupt. Continuăm creditarea, avem bugete de creştere destul de ambiţioase.”

„Inflaţia nu este o noutate. România a crescut la începutul anilor 2000 cu inflaţie de două cifre. Importantă este adaptarea.”

„100 de CEO au zis că restului economiei o să-i meargă prost, dar lor o să le meargă bine. Cred că suntem mai confortabili (în ceea ce priveşte propriul business) pentru că ne cunoaştem cifrele. Suntem mai puţini emoţionali decât despre ce se spune afară.”

„Contextul global este unul foarte volatil, cu mulți factori disruptivi, care (re)modelează mediul economic local și internațional. Avem aceste policrize, care se amplifică una pe cealaltă: întâi pandemia, apoi conflictul din Ucraina, criza energetică, inflația, problemele din lanțurile logistice, criza climatică și necesitatea transformării energetice, care vine cu un cost imens și cu un sentiment de urgență.”

„Pe parcursul anilor, fiecare criză a adus un reframing asupra modului în care societatea este organizată, dar a pregătit și un teren fertil pentru oportunități. Concret, ne-am pregătit extrem de pragmatic, astfel încât să fim aproape de clienții și de colegii noștri. Ca să folosesc o metaforă – suntem mai aproape de câmpul de bătălie, suntem mai aproape de clienți și de colegi și acționăm mult mai rapid, astfel încât să îi susținem cu soluții care să le rezolve probleme care inevitabil apar în orice criză.”

„Linia noastră de activitate este intermedierea financiară, iar provocările noastre sunt de fapt totalul provocărilor clienților noștri, provocările economiei românești, așa că ne concentrăm asupra modului în care ne putem ajuta clienții, cum putem contribui la creșterea economică durabilă în România, ca strategie principală. Noi suntem pregătiți să le răspundem rapid și cu soluții bune. Suntem complet mobilizați și încercăm să ne scurtăm la maxim timpii de răspuns și lanțurile decizionale.”

„Banca Transilvania are ADN românesc și acesta este unul dintre principalele noastre puncte forte. Am crescut odată cu clienții și cu economia, am luat parte la toate transformările pe care mediul economic le-a întâlnit în ultimele trei decenii și am reușit cu agilitate să ținem pasul cu piața. Am construit cea mai mare bancă din Sud-Estul Europei, iar toate acestea sunt rezultatul unei culturi organizaționale bazate pe creștere și dezvoltare. Aceasta este fundația noastră și totodată motivul pentru care credem în România și ne păstrăm optimismul.”

„Este clar că parcurgem o perioadă grea pentru business – în care unul dintre ingrediente este costul crescut al finanțării. Însă avem o poziție strategică mult mai bună decât în crizele precedente. Suntem o bancă solidă și foarte bine capitalizată, cu un portfoliu diversificat și o favorabilitate crescută – suntem the bank of choice când este vorba de primul cont bancar sau de prima finanțare. Desigur, ne ajută și ne încurajează și rata creditelor neperformante mică și gradul de acoperire cu provizioane peste media europeană. Toate acestea sunt semne că suntem pregătiți să finanțăm țara, economia și oamenii, chiar dacă se anunță vremuri la fel de complicate și volatile.”

Aflat la a 26-a ediție, PwC Global CEO Survey reprezintă o radiografie a viziunii și deciziilor de business ale directorilor de companii. Studiul companiei de consultanță și audit reunește răspunsurile a peste 4.400 de directori generali din 105 țări (inclusiv România) cu privire la cele mai importante aspect ale societății actuale. Studiul a fost realizat în perioada octombrie-noiembrie 2022.

Studiul a urmărit să analizeze următoarele aspecte:

  1. Incertitudinile rezultate din situația actuală și deciziile executivilor în acest context
  2. Cursa pentru viitor. Care sunt pașii următori în business?
  3. Echilibrul între deciziile cotidiene în contrast cu derularea inițiativelor strategice

Câteva dintre cele mai importante rezultate privind percepția directorilor generali din România:

  • 62% dintre directorii generali se așteaptă la o încetinire a creșterii economiei naționale în acest an;
  • 92% declară că deja reduc costurile de operare sau intenționează să facă acest lucru;
  • 69% consideră că deficitul de forță de muncă și de competențe va afecta rentabilitatea industriei;
  • 73% plănuiesc să investească în automatizarea proceselor și în perfecționarea forței de muncă.

Ediția a 12-a a raportului PwC CEO Survey 2023 pentru România poate fi consultată integral aici.

Comenteaza