NTT DATA și-a adus manager din Japonia. “Clujul este peste Tokyo în multe privințe”

NTT DATA și-a adus manager din Japonia. “Clujul este peste Tokyo în multe privințe”

Japoneza Emi Sasaki, noul Chief Technology Officer (CTO) al companiei NTT DATA Romania și membru al board-ului executiv, dezvăluie atuurile cu care Clujul se poate impune în cea mai performantă industrie mondială, tehnologia informației.

Sunteți pentru prima oară în România?

Înainte de a veni la Cluj, am activat în headquarter-ul NTT DATA din Tokyo. Am mai fost aici de câteva ori pentru scurte perioade de timp, de exemplu întâlniri de o zi cu colegii din România. Prima mea vizită a fost în 2017.

Care a fost traseul dvs. profesional până ați ajuns la Cluj?

NTT DATA a fost prima companie în care am lucrat și în care sunt și acum. Am ajuns în departamentul de cercetare şi dezvoltare (R&D) ca cercetător. În prima jumătate a carierei am activat în domeniul integrării de sisteme. Colaboram cu alte institute de cercetare, mai ales din Germania. În a doua parte a carierei am avut responsabilități în privința centrelor operaționale ale NTT DATA, la entități din grup aflate în afara Japoniei. Strategia noastră este de a derula cât mai multe proiecte valoroase de R&D în companiile din grup, nu doar în cartierul general, rolul meu fiind cel de a facilita munca în echipă, colaborarea în sectorul R&D. La început am avut responsabilități în special în zona Asia-Pacific, apoi în Europa de Vest, lucram în special cu echipele din Germania, Italia și Marea Britanie. În ultima vreme, filiala din România a devenit unul dintre partenerii cheie ai headquarter-ului NTT DATA.

La ce proiecte majore lucrați?

Eu sunt responsabilă pe partea de cercetare, de inovare, de a descoperi cum tehnologia poate să fie de folos companiilor în business-ul lor. Companiile vor avea nevoie să se adapteze la tehnologie, iar eu le ajut în această direcție. Există multe feluri în care poți să ajuți o companie, însă eu trebuie să identific acea tehnologie care se potrivește cel mai bine pentru creșterea afacerii. Există multe tehnologii pe care le folosim la NTT DATA, dar acum ne concentrăm în special pe inteligența artificială (AI) și pe internetul lucrurilor (IoT). AI poate să fie aplicată în multe industrii, la multe companii, dar trebuie găsită calea potrivită. IoT poate ajuta, de asemenea, clienții: totul este conectat online, poți să reglezi aerul condiționat dintr-o clădire folosind telefonul mobil, chiar de acasă. Principalii noștri beneficiari sunt industriile automotive, manufacturieră.

Cât de competenți sunt IT-iștii clujeni față de cei din Japonia?

Colegii mei de la Cluj sunt foarte buni în tehnologie, în colaborarea cu beneficiarii noștri, însă diferența esențială față de cei de la Tokyo este comunicarea. E impresionat cât de bine se comunică aici. Chiar dacă cineva are o opinie diferită față de cea inițială, încearcă să o exprime, să o argumenteze până se ajunge la o concluzie.

Cum arată clădirea de la Cluj față de sediul central din Tokyo?

Mie mi se pare că este mai frumoasă decât cea din Tokyo. Cea din Japonia e mai mare, asta-i drept.

Care a fost prima impresie când ați ajuns la Cluj?

Era primăvară, orașul mi s-a părut foarte frumos, îmi plăcea mediul, atmosfera, parcurile, faptul că nu e atât de aglomerat și că nu sunt atâtea mașini. Eu nu sunt din Tokyo, dar când am ajuns la facultate acolo, mi s-a părut că sunt prea mulți oameni, prea multe mașini. Aici, la Cluj, am redescoperit acea atmosferă care îmi plăcea. Nu agreez să fie prea multe mașini atunci când ies în stradă. nu am mașină. Aceasta și pentru că în Tokyo nu ai neapărat nevoie de mașină ca să te deplasezi în oraș, transportul public fiind bine pus la punct. În schimb, acolo ai nevoie de autoturism când ai de mers departe de Tokyo. Atunci e util să ai mașină, dar nu neapărat a ta, poți să o închiriezi.

V-a fost ușor să vă adaptați în România? E o altă lume, o altă cultură.

Nu mi-a fost greu deloc. Fiind o persoană tehnică, pentru mine cel mai important este să am internetul la îndemână. Iar internetul din România este cel mai bun din lume. Nu doar studiile spun asta, ci am constatat asta personal, de prima dată când m-am conectat. Pot să fac cercetare de aici fără niciun stres.

V-ați acomodat și cu mâncarea românească?

Bineînțeles, îmi place. Eu mănânc tot cu bețigașe, mai puțin friptura, unde trebuie să folosesc cuțitul și furculița. Îmi plac la gust și carnea, și legumele, mai ales dulciurile, dar trebuie să am grijă să nu mănânc atât de mult din ele.

Pe unde vă petreceți timpul liber? Cum vi se par prețurile?

Locurile mele preferate sunt parcul central şi casele vechi din zona aceea. Pe mine mă atrag parcurile în general, unul dintre criterii de alegere a hotelului în care stau este să am un parc în apropiere, dar și un mall în apropierea "casei". Am văzut în centru clădiri vechi frumoase, statui, biserici impresionante. Pot să merg oriunde vreau cu autobuzul, dacă nu, o iau la pas, chiar îmi doresc asta. Îmi place să ajung în locuri cu panoramă asupra orașului. Sunt mall-uri drăguțe, merg de multe ori la shopping. La restaurante prețurile sunt mai mici decât în Tokyo, dar când ajungi la un local bun pot să fie cam tot ca în Japonia. 

Ați apucat să vizitați împrejurimile, Transilvania?

Din nefericire, nu am avut ocazia să ies foarte mult din Cluj, dar am fost la Baia Mare, am văzut bisericile de lemn din Maramureș, am vizitat castele din zonă. Mi-am propus să ajung la castelul de la Bran; doar știți că Dracula este un personaj fascinant pentru japonezi.

Ținta pentru următorul deceniu: centru de cercetare ca în vest

Compania din Cluj are ca țintă în următorii 10 ani formarea unui centru de cercetare comparabil cu cele existente în țări ca SUA sau Japonia, a anunțat în vară directorul general Daniel Metz. NTT DATA Romania Cluj şi-a revizuit programul de angajări, cu o ţintă de 3.500 de salariaţi până în 2020. EBS Romania a fost preluată în 2013 de concernul japonez, numele fiind schimbat ulterior, iar aceasta a devenit parte a grupului Nippon Telegraph and Telephone Corporation. NTT DATA este lider furnizor de servicii IT cu sediul la Tokyo și filiale în peste 40 de țări. Grupul japonez are afaceri anuale de 100 de miliarde de dolari şi dispune de 241.000 de angajaţi.

Comenteaza