Nou val de scumpiri la carburanți: Motorina trece pragul de 8 lei/litru

Nou val de scumpiri la carburanți: Motorina trece pragul de 8 lei/litru

Prețurile carburanților au crescut din nou în benzinării, pentru a noua oară consecutiv.

Motorina, cel mai vândut carburant din România, a depășit pragul de 8 lei pe litru în stațiile considerate mai scumpe. 

La stația Petrom de pe strada Brașov din Sectorul 6, București, prețul benzinei standard era, în dimineața zilei de 11 noiembrie, de 7,52 lei/litru, iar cel al motorinei standard de 7,95 lei/litru. Față de ziua precedentă, Petrom a menținut prețul benzinei, dar a majorat prețul motorinei cu 7 bani/litru. De regulă, și ceilalți distribuitori urmează modificări similare.

În alte benzinării considerate premium, precum OMV de pe Bulevardul Timișoara (vestul Capitalei), motorina standard a ajuns astăzi la 8,02 lei/litru. Este a patra modificare de preț de la începutul lunii noiembrie și a noua scumpire consecutivă a carburanților în România. În ultima lună, motorina s-a scumpit cu 44 de bani/litru, scrie economica.net. 

De ce se scumpește motorina, mai ales la noi

Creșterea prețului motorinei nu este cauzată de o majorare a prețului țițeiului – barilul costă în prezent aproximativ 63,8 dolari –, ci de o serie de factori regionali și geopolitici.

Europa a înregistrat în luna octombrie cel mai mare volum de importuri de motorină și combustibil de aviație, în contextul în care Uniunea Europeană se pregătește să închidă o portiță din sancțiunile împotriva Rusiei, iar sancțiunile americane impuse rafinăriilor rusești au perturbat piața produselor petroliere. Traderii profită de marjele ridicate și de diferențele mari de preț înainte de interzicerea, de la 21 ianuarie, a importurilor de produse obținute din țiței rusesc.

Pe de altă parte avem situația particulară a zonei noastre, marcată de o creștere a cererii și de o restrângere a ofertei, pe lângă incertitudinile legate de viitorul activelor Lukoil. Rafinăria NIS Pancevo din Serbia, controlată de Rusia, este afectată de sancțiuni și importa în jur de 200.000 tone lunar, iar viitorul rafinăriilor Lukoil din Bulgaria și România rămâne incert. În plus, rafinăria MOL din Budapesta a funcționat sub capacitate după o avarie, ceea ce a determinat Ungaria să importe motorină din Polonia.

Totodată, Ucraina și-a intensificat importurile de motorină, atingând cel mai ridicat nivel din ultimele trei luni, după pierderea ultimei sale capacități de rafinare în vară. Situația este agravată și de oprirea exporturilor din portul rusesc Tuapse de la Marea Neagră, în urma bombardamentelor ucrainene.

Toți acești factori contribuie la creșterea prețurilor carburanților în întreaga regiune. Potrivit publicației bulgare Novinite, în mai puțin de trei săptămâni, prețul motorinei în Bulgaria a urcat cu 0,1 leva/litru, echivalentul a aproximativ 26 de bani/litru.

Comenteaza