Video Foto Mașinile inteligente au făcut show pe străzile Clujului / VIDEO cu Boc pe bicicletă, scuter și într-o mașină cu frânare automată

Automobile care frânează și parchează singure, competiție de mașinuțe autonome, simulări de conducere în realitatea virtuală, demonstrații cu mașini, scutere și biciclete electrice, gravare laser, printare 3D au fost principalele ingrediente ale Bosch Future Mobility Day, eveniment deschis publicului dedicat inovației și entuziaștilor de tehnologie, cu 2.000 de participanți.

Centrul de Inginerie Bosch din Cluj a organizat a doua ediție a evenimentului, desfășurat pe o suprafață mult mai mare, care a impus și blocarea unei porțiuni de pe strada Someșului pentru efectuarea demonstrațiilor de autonomie auto.

Evenimentul a inclus Bosch Future Mobility Challenge, o competiție tehnică internațională la care au luat startul 22 de echipe de studenți care au prezentat mașini la scara 1/10 pentru care au dezvoltat algoritmi de condus autonom.

De asemenea au avut loc conferința Bosch Future Mobility Talks cu tema ''Overcoming Great Challenges'', expoziții și demouri interactive care prezintă lumea Bosch, precum și alte activități special gândite pentru entuziaștii de tehnologie și pentru familiile lor. Participarea a fost gratuită, evenimentul adresându-se pasionaților de tehnologie și familiilor cu copii.

Principalele activități au fost demonstrații cu mașini - Home Zone Parking Assist (mașină care parchează singură), Automated Braking System (mașina care frânează automat la detecția bicicletelor), Video Systems – procesare de imagini (Jaguar F-Pace și Dacia Duster) și Ultrasonic Sensor Systems – sistem de avertizare în unghiul mort (Renault Megane), testarea simulatorului Titi Aur, testarea bicicletelor și scuterelor cu propulsie electrică Bosch, vizitarea fabricii Bosch din Jucu.

În afara zonei dedicate competiției studenților (parter) și a zonei de standuri Software, Hardware & Quality and Validation topics (etajele 1 și 2), a existat o zonă dedicată copiilor aceștia au testat mașini cu pedale și au participat la crearea unor plăcuțe de lemn într-un proces care simulează o linie de producție și a unor mașinuțe cu un motoraș electric. Evenimentul a fost organizat de Centrul de Inginerie Bosch din Cluj în colaborare cu Fabrica Bosch Cluj.

Primarul Clujului a testat frânarea automată

Emil Boc a făcut un test cu mașina cu frânare automată pe strada Someșului. “Am avut ocazia să testez câteva dintre tehnologiile actuale în materie de mobilitate, scutere și biciclete electrice. Am fost și la bordul unei mașini care frânează automat în momentul în care detectează bicicliști, sistem testat în premieră pentru companie, la Cluj. Urmărim să ajungem în prima linie a orașelor care înțeleg ceea ce înseamnă inteligență artificială și utilizarea tehnologiilor viitorului pentru dezvoltarea comunității. Prin aceste tehnologii inovative - dezvoltate și în Cluj-Napoca - municipiul nostru are în vedere slujbele viitorului, pe care tehnologia le creează acum și unde Clujul este recunoscut deja ca hub IT și al inovării”.

Mașinile inteligente au făcut show pe străzile Clujului / VIDEO cu Boc pe bicicletă, scuter și într-o mașină cu frânare automată

Dennis Raabe: “Ne vom muta în a doua clădire până anul viitor”

Directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj ne-a prezentat strategia pe care concernul german o are în vedere pe plan local.

Cum reușiți să vă împărțiți în cele două locații pe care le are Bosch în Cluj?
La Jucu avem partea de producție, facem teste mecanice și avem un laborator mare de 2.000 mp, înzestrat cu cea mai modernă tehnologie. La Cluj-Napoca este partea de software pentru zona de mobilitate, dar și cea de vânzări. Există activitate de cercetare și dezvoltare, lucrăm pe partea de conducere autonomă, de senzoristică, de detectare optică, camere video, dezvoltăm sisteme pentru mașinile electrice.

Care este nivelul de conducere autonomă la care s-a ajuns la Cluj?
Noi contribuim la niveluri diferite - desigur nu avem aici autovehicule de nivelurile 4-5, dar e clar că acest lucru va deveni o realitate în viitor. Bosch a anunțat că va prezenta o mașină condusă autonom în parteneriat cu compania Daimler.

Câți oameni ați angajat la Cluj?
Sunt peste 500 de oameni pe partea de inginerie și în jur de 2.000 la Jucu. Pentru mine a fost o mare satisfacție să văd cum soluții pe care le dezvoltăm aici prind contur și pe linia de producție de la Jucu. Inginerii mecanici care se angajează la noi au marea șansă lucreze și în cadrul liniei de producție.

Aveți o țintă de angajare pe plan local?
Politica noastră e clară: dacă vedem că există un talent, îl angajăm, dar nu avem presiunea de a angaja 100 sau 200 de persoane. Anul trecut am început construirea unei noi clădiri, ca să putem continua dezvoltarea.

Când va fi gata clădirea a doua din campusul de la Cluj-Napoca?
Prima dată să umplem prima clădire. Apoi va trebui să ne mutăm, însă ea nu este încă finalizată. Primii oameni se vor muta în 2019, însă finalizarea procesului de mutare se va petrece anul viitor. Va fi o clădire care se bazează pe nevoile colegilor, de aceea i-am întrebat cum vor să fie. Iar ei ne-au răspuns că au nevoie de un loc de muncă unde să se simtă bine și să fie fericiți. De asemenea, vor o cantină, mici magazine, dar și de facilități pe care să le aibă la îndemână toată ziua pentru a nu fi nevoiți să intre în trafic, de exemplu o sală de fitness.

Este mai bine să ai locul de muncă în mijlocul orașului sau în afara lui?
Mie îmi place la Jucu, ai multe verde în jur, ai liniște, tocmai de aceea obișnuiesc să îmi programez întâlnirile acolo. Dar softiștii vor să stea în oraș, este cerința principală din partea lor și am acceptat asta. Nu îi poți spune omului să meargă la Jucu dacă el nu își dorește asta. E și motivul pentru care construim campusul în mijlocul orașului: pentru a atrage talentele.

Care este impresia despre studenții, absolvenții de aici?
Aici sunt studenți talentați, cu potențial remarcabil, însă noi nu vrem ca aceștia să abandoneze cursurile, ci îi încurajăm să și le facă până la nivelul cel mai înalt, deoarece vor fi baza pentru viitoarea lor carieră. De aceea trebuie să se concentreze pe studii și să le finalizeze până la nivel de master.

Ce vă place și ce nu la Cluj?
Atât eu, cât și familia mea iubim Clujul, ne place că oamenii sunt deschiși, dornici să primească informația, să se perfecționeze. Poate că la nivel înalt lucrurile nu merg întotdeauna așa cum ar trebui.     

Gradele de autonomie a autovehiculului

Nivelul 0
Șoferul se ocupă de tot ce înseamnă condus. Niciun sistem nu intervine, cel mult șoferul este asistat prin atenționare cu privire la anumite aspecte sau pericole ale acțiunii de a conduce. El trebuie să fie mereu implicat 100% în acțiunea de a conduce.

Nivelul 1
Sistemul de condus autonom (SCA) poate prelua controlul asupra direcției sau accelerației (inclusiv decelerare/ frână), în scenarii de condus limitate. De toate celelalte funcții ale mașinii se ocupă șoferul. În plus, el trebuie să fie gata oricând să preia imediat controlul complet al mașinii.

Nivelul 2
SCA poate prelua controlul simultan pentru direcție și accelerație (inclusiv decelerare/ frână) în anumite scenarii de condus (rulare pe autostradă, în trafic relativ lejer, pe o suprafață carosabilă marcată corespunzător). Șoferul trebuie să monitorizeze în permanență acțiunea de conducere (autonomă) și trebuie să fie gata să preia controlul imediat dacă sistemul îi cere asta.

Nivelul 3
SCA poate prelua contrulul pentru direcție și accelerație (inclusiv decelerare/ frână) în anumite scenarii de condus. Sistemul este capabil să își identifice limitele din timp și să notifice șoferul ca să preia comanda autovehiculului. Șoferul nu mai trebuie să monitorizeze în permanență acțiunea de conducere (autonomă), dar trebuie să fie pregătit să preia controlul mașinii dacă sistemul îi cere.

Nivelul 4
Șoferul poate delega complet sarcina de condus către mașină, în anumite scenarii, aceasta fiind capabilă să folosească singură sistemul de direcție, accelerația și frâna, luminile de semnalizare la schimbarea direcției sau a benzii, ștergătoare, faruri. Șoferul nu mai este necesar nici pentru a monitoriza mașina, nici pentru back-up.

Nivelul 5
Mașina poate prelua complet comanda, în orice scenariu de condus. Șoferul poate să lipsească complet din vehicul, mașina este complet autonomă. Chiar volanul și pedalele pot lipsi în această fază.  

Comenteaza