Firmele din Cluj fac 14 milioane de euro din curierat

Firmele din Cluj fac 14 milioane de euro din curierat

Prestatorii de servicii de poștă și curierat din județul Cluj au realizat afaceri anuale de 68 de milioane de lei, cu mult sub București, Ilfov și chiar Sibiu.  

La nivel național, capitala atrage cel mai mare volum de astfel de servicii, cu afaceri de 2,6 miliarde de lei anual, urmată de județele Ilfov (604 milioane de lei), Sibiu (193 milioane), Cluj (68 milioane) și Prahova (36 milioane de lei), conform companiei de analiză financiară KeysFin. Împreună primele cinci județe au generat 91% din cifra de afaceri totală în 2017.

Afacerile din sector au depășit pragul de 4 miliarde de lei în 2018, urmare a creșterii spectaculoase a vânzărilor de produse pe internet, estimează analiștii de la KeysFin. Pe fondul dezvoltării serviciilor logistice și a cererii în creștere pentru transportul de mărfuri, afacerile din această industrie au crescut în 2017 cu 8% față de anul precedent și cu 130% față de 2007, la 3,8 miliarde de lei.

Dezvoltarea shopping-ului online a adus o gură de oxigen în piața serviciilor de poștă și de curierat. Văzută de mulți experți drept un domeniu în declin, pe fondul dezvoltării tehnologiei (poșta electronică, serviciile de suport online), poșta va rămâne în 2019, un serviciu esențial pentru economie.

Curieratul se află în prim-plan cu volume în creștere de la an la an, transportul de pachete de produse fiind unul dintre domeniile cu potențial semnificativ. Multe firme reușesc cu greu să facă față cererii de servicii venite în special din sectorul operatorilor digitali (magazine online, servicii de restaurante și catering).

Numărul firmelor de poștă și curierat a avansat cu 270% față de 2007, la peste 1.500 de companii în 2017. Sectorul se află într-un plin proces de maturizare, optimizarea costurilor fiind în prim-plan. Pe acest fond, numărul companiilor de profil a scăzut cu 5% față de 2016.

"Pe fondul investițiilor în logistică și în optimizarea activității, firmele mari și-au extins cotele de piață, adăugând în portofoliu clienți mari, în timp ce micii jucători, cu o forță logistică redusă, au început să piardă teren. Procesul de consolidare a pieței este în derulare, existând peste 150 companii (10%) care nu au angajați și care au raportat o cifră de afaceri egală cu zero și capitaluri proprii negative în 2017. Probabil în acest an vom asista la o scădere a numărului de firme, pe fondul închiderii multora dintre ele, a achizițiilor și fuziunilor în lanț”, estimează analiștii.

În ciuda problemelor logistice și de personal, Compania Națională Poșta Română (CNPR) este principalul jucător din piața de poștă și curierat din România. Compania deținută de Ministerul Comunicațiilor (93,5%) și de Fondul Proprietatea (6,5%) a înregistrat în 2017 afaceri de 1,1 miliarde de lei (29,5% din totalul național).

Pe locul doi s-a situat Fan Courier Express, companie cu capital privat 100% românesc, cu afaceri de 586 de milioane (15% din total). Podiumul este completat de Urgent Cargus (372 de milioane, 10%), DHL România (256 de milioane - 6,7%) și TNT România (253 de milioane, 6,6%). De menționat este și Delivery Solutions (locul 10 după cifra de afaceri) al cărui acționar majoritar este Dante International (companie controlată de investitori olandezi care gestionează Emag).

Accentul pus pe investiții în gestiune și transport în ultimii 2-3 ani s-a repercutat în scăderea profitabilității cu 12,7% în 2017 față de 2016, la 186,5 milioane de lei.

"Sub presiunea creșterii cererii de servicii și pe fondul degradării parcului auto - mare parte achiziționat în perioada boom-ului economic din 2007-2008, firmele mari au investit semnificativ, iar rezultatele nu au întârziat să apară. Măsurile s-au dovedit eficiente, dovadă că profitabilitatea sectorului a trecut de pragul de 200 milioane de lei în 2018’’, arată analiza.

Și în privința productivității muncii, sectorul a marcat un avans semnificativ, de 13,5% în 2017, la peste 100 000 de lei per angajat. Rezultatul este relevant mai ales în condițiile în care costul mediu per angajat a crescut cu 12% față de 2016 la peste 35 000 de lei per angajat, iar numărul de angajați a scăzut cu 5% față de 2016 și cu 11% față de 2007, la peste 37 000 de angajați în 2017.

"Operatorii privați se află în prim-plan când vine vorba de optimizarea productivității muncii, spre deosebire de CNPR care are nevoie de o restructurare semnificativă. Lideri din această perspectivă sunt TNT (deținut de TNT Express Worldwide BV), și DHL (Deutsche Post International), companii cu capital 100% olandez, cu un nivel mediu de peste 600.000 de lei per angajat în 2017, în timp ce Poșta Română este pe ultimul loc cu doar 48.000 de lei per angajat”.

Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale raportate de companii la Ministerul Finanțelor care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei 53: activități postale și de curier. Toate cifrele sunt exprimate în lei iar datele au fost extrase în ianuarie 2019. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puțin cinci ani.

Comenteaza