Cu avionul de criză, la cules de sparanghel în Olanda. De la Cluj

Cu avionul de criză, la cules de sparanghel în Olanda. De la Cluj

În plină pandemie de coronavirus, piața muncii freamătă: proprietarii de plantații din Olanda aduc muncitori români cu avionul de Cluj.

Conform ordonanței militare nr. 7, emisă sâmbătă de Guvernul României, din seara acelei zile nu se mai zboară spre Olanda, fiind permise doar cursele charter pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România, cu avizul autorităților competente din țara de destinație.

În dimineața aceleiași zile, cotidianul Algemeen Dagblad, din Rotterdam, publica un reportaj despre oamenii de afaceri locali care, disperați să-și salveze culturile, aduc muncitori din România și din Ungaria cu avioanele, și despre autoritățile care permit ”acest aflux de oameni fără măsuri elementare de protecție”, scrie Libertatea.

”De patru ori pe zi, la Eindhoven aterizează zboruri cu români și cu unguri. Avionul pe care l-am văzut noi  a fost plin, cu siguranță, nu s-a respectat distanțarea socială impusă de autorități, de 1,5 m între pasageri. Niciun filtru nu există la aeroport. Urcați în microbuze, oamenii merg înghesuiți de la o oră și jumătate până la 5 ore. Nu toți se opresc doar în Olanda. Unii ajung în Germania, alții – în Belgia. Așa vin culegătorii de sparanghel pe aeroportul din Eindhoven.

Sunt la mare căutare în Olanda lucrării sezonieri în agricultură. La sparanghel culesul n-a început. Munca demarează la sfârșitul lunii aprilie și se încheie spre finalul lui iunie. Patronii și-au luat măsuri din timp, cu riscul de a plăti degeaba oamenii timp de 2-3 săptămâni și de a achita nota pentru curse aeriene private.

Din România au sosit, doar în ultimele zile, sute de muncitori, ca să salveze economia Olandei, țară aflată oficial în carantină până în 28 aprilie.

În timp ce aeroporturile din toată lumea au avioanele la sol, pe aeroportul din Eindhoven sunt momente aglomerate. De patru ori pe zi aterizează zboruri cu români și cu unguri. Îi așteaptă niște microbuze închise la culoare. După controlul pașapoartelor, oamenii intră direct în ele și dispar. Niciun alt filtru nu există la aeroport”.

Jurnaliștii olandezi au observat cum arată în interior un astfel de microbuz întunecat. ”Muncitorii dau copii după pașapoarte șoferilor de pe microbuze. Cabina șoferului este plină de astfel de documente. Unii dintre cei care au plantații fac recepția muncitorilor direct la aeroport. Avioanele aterizează din Cluj-Napoca, un oraș din România care are un număr de locuitori egal cu cel al orașului Utrecht.

Alți afaceriști își trimit la înaintare intermediarii. O blondă la 25 de ani este indicată ca fiind persoana de legătură dintre proprietarul unei sere și muncitori români. Pe aeroport stau ”la primire” persoane purtând mesaje cu nume de ”pești mari” ai plantațiilor de sparanghel.

Teama de virus este mare. Olandezii sunt înspăimântați de cei care le intră în țară în măsura în care românii se tem de ”stranierii” reveniți acasă. “Olanda nu instigă la ură socială, ci presa fixează tunurile pe cei plătiți să se asigure că regulile nu sunt ocolite. "Avionul a fost plin, cu siguranță, nu s-a respectat distanțarea socială impusă de autorități, de 1,5 m între pasageri”, punctează jurnalistul Bart-Jan van Rooij.

Urcați în microbuze, oamenii merg înghesuiți de la o oră și jumătate până la 5 ore. Nu toți se opresc în Olanda. Unii sunt destinați Germaniei, la Ludwigsburg, cinci ore și jumătate de drum, alții Belgiei. “Așa vin de zile bune culegătorii de sparanghel pe Aeroportul Eindhoven”. Fotografiile surprinse pe pistă, de la aterizarea unui zbor Wizz Air, arată zeci de oameni trăgând după ei genți cu bagaje, unii purtând măști de protecție în dreptul gurii.

Rațiuni strict economice nu fac atractivă varianta rutieră de aducere a muncitorilor. ”În această perioadă, microbuzele fie au interdicție de transport, fie restricții, nu sunt încărcate pentru numărul de locuri cu care sunt prevăzute. Sunt controlate pe traseu de autorități. În loc de 14 persoane, pentru a fi respectată distanțarea socială, în microbuz urcă 7. Niște microbuze pe jumătate goale ne costă mai mult decât un avion plin”.

Marty Claasse conduce o plantație de sparanghel în Turnhout. Are, an de an, muncitori sezonieri din România: ”Mi-e teamă că, mai târziu, n-o să mai fie posibil să se zboare. Deci, în anul acesta, lucrătorii au venit mai devreme. În caz contrar, peste câteva săptămâni, aș avea criză de personal”.

Un purtător de cuvânt al Aeroportului Eindhoven a afirmat că încă ”se lucrează la îmbunătățiri pentru prevenirea răspândirii coronavirusului”. Sunt mesaje pentru a informa călătorii despre importanța păstrării distanței sociale de 1,5 m, transmise în mod regulat în engleză și olandeză. De sâmbătă, sunt broșuri în limbi est-europene pentru a informa călătorii. Pentru a gestiona mai bine fluxurile de pasageri, a fost angajat un manager de aeroport suplimentar.

”Wizz Air operează doar curse normale, de linie, către Eindhoven, cu un zbor zilnic din Budapesta și trei zboruri săptămânale din Cluj. Deoarece și alte rute sunt conectate cu Eindhoven, se poate ca mai multe zboruri Wizz Air să ajungă într-o zi la această destinație. În săptămâna care a trecut, Wizz Air a continuat să opereze zboruri către Olanda pentru a facilita repatrierea clienților sau pentru cei care au nevoie să călătorească pentru probleme urgente”, a transmis compania.

Toate aeronavele care aterizează în Eindhoven au avut gradul de încărcare afectat de cererea actuală semnificativ mai redusă pe piața aviației. Deoarece există noi restricții, toate rutele dintre România și Olanda sunt suspendate până pe 18 aprilie.

Comenteaza