Coridorul de mobilitate Cluj - Sibiu, “abonat” la miliardele Europei

Coridorul de mobilitate Cluj - Sibiu, “abonat” la miliardele Europei
Din Autostrada Sebeș - Turda lipsesc loturile 1 și 2 | Foto: API

Coridoarele de dezvoltare economică Sibiu - Cluj-Napoca, București - Brașov sau Timișoara – Arad – Oradea pot atrage sume considerabile din cei 33 de miliarde de euro pe care Comisia Europeană (CE) i-a rezervat României, consideră europarlamentarul Mircea Hava.

Acesta a precizat că președintele CE, Ursula von der Leyen, a prezentat bugetul propus pentru redresarea economică a Europei după pandemia de coronavirus: 750 de miliarde de euro, care cu banii din cadrul financiar multianual totalizează 2 trilioane de euro. Fondurile vor fi distribuite pe trei piloni, finanțări nerambursabile și împrumuturi acordate statelor membre, în funcție de necesitățile fiecăruia, având la bază mecanismele programelor Uniunii Europene.

“România va putea cheltui până la 33 de miliarde de euro. Asta, în afara Cadrului Financiar Multianual. Spun ”România poate” pentru că, e fapt dovedit, la noi, intenția nu echivalează neapărat cu reușita. E o povară pe care încă o purtăm, făcându-ne să ne răfuim cu noi înșine, iar pe mulți îi determină să nu ne prea ia în serios. E momentul să nu mai băgăm mâna în pălărie și să scoatem ce se nimerește, ci să alegem pe sprânceană profesioniștii disponibili pentru un angajament ferm în privința acestor fonduri. 

România trebuie să treacă la implementarea pe scară largă a tehnologiei 5G, să finanțeze infrastructura de bandă largă, să administreze digital toate serviciile publice, să dea bani companiilor pentru finanțarea produselor și serviciilor derivate din specializările inteligente. La fel de importantă e finanțarea inteligenței artificiale în industrie sau infrastructura critică a spitalelor.

E loc și pentru piața combustibililor alternativi, precum hidrogenul. Energia inteligentă. Acești bani se pot utiliza pentru coridoare de mobilitate absolut esențiale, de la autostrăzi la șosele ocolitoare ale aglomerărilor urbane. Patrimoniul imobiliar local poate fi reconvertit cu succes in spații umplute de activități economice creative sau mici ateliere de producție.

Din Alba Iulia, clădirile militare abandonate în Cetate, care se pot transforma având la bază o varietate de moduri de ocupare. Aglomerările de potențial economic sunt vitale, a se vedea Portul Constanța, dar și coridoarele de dezvoltare economică București-Brașov, Sibiu- Cluj-Napoca, Timișoara- Arad-Oradea sau Galați-Brăila”, a declarat Hava.

Românii vor putea circula pe cele două loturi încă neterminate ale Autostrăzii Sebeș - Turda (A10) până în 30 noiembrie, adică pe tot traseul de autostradă de la Cluj-Napoca la Sibiu. Cel puţin aşa au promis premierul Ludovic Orban şi ministrul Transporturilor, Lucian Bode, după ce au vizitat șantierul celor 42 km de șosea de mare viteză.

A10 are 70 km, iar loturile 3-4 au fost date în folosinţă în 2018. Valoarea investiţiei se ridică la 420 de milioane de euro: 85% din sumă este din fonduri europene, iar restul de 15%, de la bugetul de stat.

Comenteaza