Companiile: lucrul la distanță este noua normă pe piața muncii

Companiile: lucrul la distanță este noua normă pe piața muncii

Adoptarea lucrului la distanță este noua normă pe piața muncii: majoritatea companiilor au creat și au introdus deja o politică în acest sens.

Principalele trei priorități în conceperea politicilor de adoptare a muncii la distanță sunt sănătatea și siguranța angajaților, menționată de 70% dintre respondenți, îmbunătățirea experienței angajaților (65%) și atragerea și reținerea talentelor cheie (60%), conform unui sondaj global realizat de compania de consultanță PricewaterhouseCoopers (PwC).

Mai mult de jumătate dintre companii anticipează că vor îmbunătăți sau implementa o politică de muncă de la distanță până la sfârșitul anului 2020.

”Lucrul la distanță a devenit o parte esențială a noii normalități, companiile fiind forțate în multe cazuri să se adapteze pentru a-și putea continua activitatea. Temerile inițiale că productivitatea muncii va scădea au fost infirmate după primele luni de pandemie, însă rămâne de văzut dacă tendința se păstrează pe termen mediu și lung. Mulți angajați au început să resimtă negativ lipsa interacțiunii directe cu partenerii și colegii și să-și dorească o revenire la birou. Lucrul de la distanță va fi o opțiune pe termen lung și cele mai multe companii vor continua să o aplice”, spune Daniel Anghel, asociat în PwC România.

45% dintre companiile din sondaj definesc aranjamentele de lucru la distanță ca angajații care „lucrează în afara biroului de acasă sau a locului de muncă”, fără nicio deplasare transfrontalieră. Cu toate acestea, 30% dintre companii definesc munca la distanță drept angajații care lucrează în afara biroului de acasă, cu deplasări atât la nivel național, cât și internațional anticipate sau permise.

80% dintre companii nu efectuează ajustări salariale în timpul perioadei muncii la distanță. Jumătate dintre respondenți nu acordă alocații, rambursări sau sprijin pentru mobilitate pentru munca la distanță.

”Angajatorii trebuie să țină seama de eventualele consecințe fiscale și din sfera contribuțiilor sociale pe care munca într-o altă țară le poate avea pentru angajatori și pentru salariați. Aspectele care țin de dreptul muncii și de sănătatea și securitatea în muncă a angajaților în țara respectivă nu trebuie ignorate”,  a declarat Irina Nistor, director mobilitate internațională în PwC România.

Pe măsură ce restricțiile locale s-au relaxat, majoritatea companiilor au permis accesul angajaților la birou, în anumite condiții și respectând normele de siguranță și sănătate. 45% dintre companii nu vor solicita angajaților întoarcerea la birou, iar 21% anticipează o abordare hibridă între munca la distanță și lucrul la birou.

Sondajul a fost realizat în rândul a 300 de companii la nivel global. PwC este o rețea de firme prezentă în 158 de țări cu 284.000 de specialiști în audit, consultanță fiscală și pentru afaceri.

Comenteaza