Clujul, ținta Mega Image. Marile rețele învârt 20 de miliarde de euro în România

Clujul, ținta Mega Image. Marile rețele învârt 20 de miliarde de euro în România
Mega Image a deschis magazine la foc automat în Cluj | Foto: Vitrina

Lanțurile comerciale cu cea mai mare extindere în țară sunt Profi, Mega Image și Carrefour. Profi va ajunge la 1.000 de magazine, Kaufland pune la bătaie investiții de 200 de milioane de euro, iar principalele orașe vizate de Mega Image sunt Cluj și Timișoara.

Valoarea pieței de retail modern este de 17- 20 de miliarde de euro, principalele nume din top după cifra de afaceri fiind Kaufland, Carrefour, Lidl și Auchan, potrivit unui raport al Euler Hermes, lider global în asigurarea de credit comercial.

2017 a fost un an foarte bun pentru consum, aducând o creștere de două cifre, peste 10%, a vânzărilor din comerțul cu amănuntul. Dinamica a fost susținută de o mare disponibilitate de a cumpăra în rândul consumatorilor, ca urmare a majorărilor salariale, a măririi punctului de pensie și datorită reducerii fiscalității (diminuarea taxei pe valoarea adăugată de la 20 la 19%), a eliminării supraaccizei la carburanți și a creșterii cu 2,3% a ratei de ocupare în rândul forței de muncă.

Marii retaileri se duc la sate

La creșterea sectorului retail a contribuit expansiunea teritorială a retailerilor, cu 350 de magazine nou deschise în 2017, cele mai multe în zona rurală. Liderul expansiunii este Profi, cu 200 de magazine nou deschise, în special Profi Loco. Acesta deține și locul 1 după numărul de magazine, urmat de Mega Image, care a încetinit ritmul expansiunii în 2017 și Carrefour, care a integrat magazinele Billa.

Retailerii au mizat pe magazinele de tip discount și pe cele de proximitate, trendul fiind apropierea de consumatori. Mega Image a ieșit în afara Bucureștiului, Carrefour a extins conceptul Carrefour Market, Auchan a intrat în benzinarii cu magazinele My Auchan, iar Metro a extins rețeaua La Doi Pași.

Euler Hermes este liderul global în asigurarea de credit comercial. Cu sediul principal în Paris, compania este prezentă în 50 de ţări, cu 6.050 de angajaţi. Euler Hermes, filială a grupului Allianz, a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 2,6 miliarde de euro în 2017 şi a asigurat tranzacţii de afaceri de 894 de miliarde.

Care sunt tendințele în 2018

Proximitatea și extinderea în mediul rural, cu mult potențial de creștere. Retailerii se orientează către localitățile sub 15.000 de locuitori, iar formatul de magazin se adaptează: dacă pentru Kaufland suprafața uzuală a unui magazin era de 4.500 mp, acum noile formate încep de la 2.000 mp.

Pentru retailerii concentrați în București devin de interes alte orașe: Mega Image are ca ținte Clujul și Timișoara. Planurile de extindere continuă în 2018 cu un obiectiv de 1.000 de magazine pentru Profi (acum 700) și 10 magazine noi anunțate de Kaufland (buget dublu de investiții – de la 100 milioane de euro în 2017 la 200 de milioane în 2018).

În timp ce rețeaua se dezvoltă mai moderat decât în 2016, majoritatea retailerilor așteaptă în continuare creșteri de cel puțin o cifră a vânzărilor. Creșterea densității unităților retail este așteptată să îngreuneze eventualele tranzacții pe piața de retail, în contextul în care Consiliul Concurenței a ajustat în jos zona de proximitate (acum 10 minute de mers pe jos între magazinele mici sau cu mașina între cele mari).

Îmbunătățirea experienței de cumpărare. Esteobținută printr-un mix de tehnologie și interacțiune umană în magazin, cu o expunere atractivă a produselor, care să faciliteze procesul de cumpărare și să fidelizeze consumatorul.

Zona de e-commerce, deși încă nu este o opțiune pentru unii retaileri (Kaufland a testat fără succes conceptul în țara mamă), are o creștere anuală de două cifre ca pondere în totalul comerțului. Prezența umană în magazine rămâne necesară, iar conceptul self service (magazine autonome, cu puțin sau deloc personal) câștigă popularitate în alte piețe, în timp ce România este la un stadiu de testare.

Preocuparea pentru sortimentație și preț. Urmează preferințele consumatorilor pentru: produse care contribuie la un stil de viață mai sănătos, nu doar prin calitate sau funcționalitate, ci și prin sursa de proveniență.

Preferința pentru funcționalitate crește în condițiile în care 50% din populația consumatoare la nivel global este cea adultă, media de vârstă fiind în creștere. Trendul bio se extinde pe food și pe non-food (bio cotton la îmbrăcăminte), iar din 2021 ne așteptăm la o uniformizare a calității produselor bio, ca urmare a unei directive adoptate de Consiliul European.

Produse cu specific local și de origine locală. Carrefour are cooperativă agricolă proprie, Kaufland a încheiat un parteneriat cu Cooperativa Agricolă Țara Mea și a lansat conceptul “Raftul românesc” cu 100% carne de porc autohtonă, Penny are parteneriat cu brutării și măcelării locale, țintind către un procent de 70% de produse românești în rețea.

Produse premium și în același timp accesibile ca preț. Brandurile proprii ale retailerilor contribuie cu 10% la vânzările magazinelor de tip discount mai au potențial de creștere (o treime din vânzări în țările vestice).

Sustenabilitate și responsabilitate socială. Construirea de magazine eco friendly (Lidl a inaugurat în 2018 al treilea astfel de magazin), promovarea economisirii energiei, întreținerea și extinderea spațiilor verzi, implicarea în acțiuni de responsabilizare socială cu privire la problemele de mediu.

PIAȚA DE RETAIL DIN ROMÂNIA
Puncte forte:
  • Trend ascendent în consum
  • Piața are încă potențial de creștere pe comerțul modern
  • Competitivitate ridicată prin preț vs. comerț tradițional, în special în zona de reduceri
Puncte slabe:
  • Creșterea costurilor în lanțul de aprovizionare și a cheltuielilor cu angajații pun presiune asupra prețului final
  • Presiune asupra furnizorilor cu impact negativ asupra calității produselor, pentru menținerea marjelor
Oportunități:
  • Dezvoltarea în zonele încă neacoperite și cu potențial de creștere în comerțul modern
  • Dezvoltarea în online, cu o mai mare atenție acordată livrării produselor, îndeosebi la retailul alimentar
  • Câștigarea clientelei prin preîntâmpinarea cerințelor de calitate și transparență, precum și autoreglementare
Amenințări:
  • Instabilitatea politică și legislativă care conduc la lipsa predictibilității
  • Creșterea costurilor fixe și a celor cu logistică, odată cu expansiunea în proximitate și zonele mai puțin accesate
Sursa: Euler Hermes
Comenteaza