Clujul face 146 de milioane de euro din produsele electrice și electronice

Clujul face 146 de milioane de euro din produsele electrice și electronice
Clujul face 146 de milioane de euro din produsele electronice
Clujul face 146 de milioane de euro din produsele electronice
Schimbare de trend în comerțul cu electronice. Clujenii de la Vitacom vând majoritatea produselor pe internet

Companiile clujene specializate în comerțul cu produse electronice, informatice și de telecomunicații derulează afaceri anuale de 668 de milioane de lei.

Companiile înregistrate în municipiul București au generat afaceri de 22,9 miliarde de lei, 67,3% din totalul național în 2018, conform unui studiu al KeysFin. Urmează cele din județele Ilfov (16%), Cluj (3%), Timiș (1,8%), Suceava (1%).

Primele cinci județe au concentrat 90% din cifra de afaceri a comercianților electro - IT&C în 2018. Capitala conduce și după numărul de companii, urmată de județele Cluj, Timiș, Bihor și Dolj. Astfel, în primele cinci județe au fost înregistrați o jumătate dintre comercianții locali de produse electro-IT&C.

Piața din România se află într-o tendință ascendentă, datorată în mare parte comerțului electronic. Cifra de afaceri a acestor comercianți a crescut cu 8% în 2018 față de anul anterior. Pentru anul în curs, specialiștii estimează un avans de 7,5%, astfel că piața va depăși 36 de miliarde de lei, maxim istoric. 

Principalii jucători din piață în funcție afacerile din 2018 sunt Samsung Electronics România – 4,6 miliarde de lei (13,5% din total), Dante International (Emag) – 4,2 miliarde  (12,5%) și Altex România – 3,6 miliarde  (10,5%). Cel mai mare avans l-a avut eMAG, ale cărui afaceri au crescut cu 28%, această creștere reprezentând un semnal clar al potențialului cumpărăturilor online din România.

„Potențialul acestui segment de piață nu a fost încă atins așa că vom vedea creșteri și în 2019, în rândul jucătorilor din piața de electro - IT & C prezenți în mediul online, mai ales că promoții precum cele de Black Friday stârnesc interesul a milioane de români”, a declarat Roxana Popescu, managing director al KeysFin, furnizor de soluții de business information.

Industria a cuprins 5.168 companii în 2018, dintre care 10 companii mari, 56 medii, 397 mici și 4.705 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile mari, acestea concentrând 54% din totalul cifrei de afaceri generate de comercianții locali anul trecut.

În topul jucătorilor din retail-ul electro - IT & C pe primul loc s-a situat Emag - Dante International (4,2 miliarde de lei), urmat de Altex România (3,6 miliarde) și de Flanco Retail (1,1 miliarde). Numărul mediu de angajați din industrie a scăzut cu 4,6% față de 2017 și cu 5,5% față de 2014, la 30.600 anul trecut.

Pe tip de companii, cele mai mari au concentrat o treime din forța de muncă, urmate de companiile mici cu 25% din total. Costul mediu per angajat a crescut cu 18% în 2018, ajungând la 70 mii lei, în timp ce productivitatea a înregistrat o creștere de doar 13% față de anul anterior, ajungând la 1,1 milioane lei per angajat.

„Avansul costului mediu per angajat peste cel al productivității reprezintă un risc important pe termen mediu, cu impact direct asupra competitivității economiei locale. Acesta este vizibil și în industria comercianților de produse electro-IT&C unde avem o majorare cu 56% a costului mediu per angajat față de o un avans de 46% al productivității în perioada 2014-2018”, a precizat Roxana Popescu.

Altex România a fost cel mai mare angajator din 2018, cu 10% din forța de muncă. Cei mai mari cinci jucători au avut 9.000 de angajați, 30% din total. La polul opus, 2.100 de companii (41%) nu aveau niciun angajat. Profitul net al comercianților electro - IT&C a scăzut cu 7,4% față de 2017, însă a rămas cu 35% peste nivelul din 2014, la 1,15 miliarde de lei în 2018.

Pentru 2019 este estimată depășirea pragului de 1,3 miliarde. În ciuda unei consolidări în 2018, ambele marje de profitabilitate (netă și operațională) s-au îmbunătățit în ultimii cinci ani pentru comercianții electro - IT & C. Samsung a fost lider și din perspectiva profitabilității, cu un profit net de 89,7 milioane de lei în 2018, reprezentând 7,8% din profitul total al acestui sector în 2018.

În 2018, promoțiile de Black Friday i-au determinat pe români să cheltuiască pentru cumpărăturile online  250 de milioane de euro, iar estimările specialiștilor arată că promoțiile din noiembrie 2019 îi vor convinge pe români să își aloce veniturile într-o proporție la fel de mare sau chiar mai mare.

S-au vândut cel mai bine electrocasnicele mari și mici, televizoarele. Programul Rabla pentru schimbarea frigiderului sau a mașinii de spălat a impulsionat vânzările acestora, iar în cazul segmentului IT categoriile de produse cu cele mai mari creșteri au fost reprezentate de phablet-uri și de accesoriile inteligente.

Comenteaza