Clujul are 49 de producători de sucuri. Piață de 1,3 miliarde euro

Clujul are 49 de producători de sucuri. Piață de 1,3 miliarde euro

Județul Cluj se află pe locul doi în topul producătorilor de băuturi răcoritoare și sucuri naturale din România. Prima poziție este ocupată de București, iar după Cluj vin județele Argeș, Galați și Bihor.

Vara acestui ar putea aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Afacerile celor 800 de companii înregistrate în acest sector, producători de ape minerale, băuturi răcoritoare nealcoolice și sucuri naturale ar putea depăși nivelul de 6,5 miliarde de lei, cu 40% mai mare față de acum 10 ani, arată o analiză a companiei de consultanță Frames, prezentată la evenimentul Train Your Business.

Pe fondul creșterii economice și diversificării obiceiurilor de consum, piața băuturilor răcoritoare  a marcat un avans semnificativ în ultimii ani, de la o cifră de afaceri de 4,41 miliarde de lei în 2010 la 5,83 miliarde în 2017.

,,Datele preliminare din 2018 indică un avans peste nivelul de 6 miliarde de lei, iar în 2019, pe fondul majorărilor de prețuri, extinderii gamei de produse și creșterii apetitului pentru consum al românilor, prognozele indică depășirea graniței de 6,5 miliarde de lei”, spun analiștii.

,,Investițiile semnificative din ultimii ani, optimizarea fluxurilor de producție și a logisticii s-au văzut poate cel mai bine în creșterea profitabilității companiilor. De la 273,2 milioane de lei în 2010, producătorii de băuturi răcoritoare nealcoolice au ajuns la un profit net de 550,7 milioane de lei în 2017 și, potrivit estimărilor, la peste 600 de milioane de lei în 2018”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Forța de muncă angajată în acest sector a rămas, în tot acest interval, la un nivel aproape constant, în jurul a 10.000 de angajați, semn că avansul semnificativ al business-ului s-a axat, în principal, pe dezvoltarea unei infrastructuri mecanizate.

Cele două branduri, Coca-Cola și Pepsi, sunt, și în România ca de altfel la nivel internațional, cele mai populare băuturi răcoritoare, iar productorii lor reprezintă cei mai importanți jucători din această piață. Afacerile cumulate ale celor două companii au depășit 3 miliarde de lei în 2017, jumătate din piață. O cifră în creștere cu cu 600 de milioane de lei raportată la 2010. Profiturile lor au urmat aceeași tendință, avansând de la 192,4 milioane în 2010 la 345,9 milioane în 2017.

Coca Cola deține, pe lângă brandul consacrat, mărci precum Fanta, Sprite, Schweppes dar și sucuri precum Cappy Pulpy, ape minerale naturale (Dorna, Dorna Izvorul Alb si Poiana Negri) sau băuturi energizante (Burn și Monster Energy). Quadrant - Amroq Beverages are în portofoliu mărcile Pepsi, Prigat, 7Up,Mirinda, Mountain Dew, Gatorade, Evervess, Rockstar energy și  apa minerală Perla.

Din punct de vedere geografic, cele mai multe firme producătoare de băuturi răcoritoare și sucuri naturale se află în București-Ilfov (67), urmat de județele Cluj (49), Argeș (34), Galați și Bihor (câte 29) și Iași (27).

,,Piața băuturilor răcoritoare este puternic polarizată. Sunt numai 19 firme mari, care generează mai mult de 60% din vânzări, alături de care mai activează 45 de firme mici și peste 700 de microîntreprinderi cu putere financiară redusă. Cifra de afaceri medie în acest sector nu depășește 7,6 milioane de lei, iar profitul mediu se cifrează în jurul a 700.000 de lei. De altfel, cele mai multe companii (696) au între 1-10 angajați”, arată analiza.

Pe fondul creșterii consumului, firmele și-au îmbunătățit semnificativ situațiile financiare. Cu toate acestea, 50% prezintă risc foarte mare de business și numai 14% scăzut. Pe fondul înăspririi legislației în materie, tot mai multe companii au început să lanseze branduri și băuturi fără zahăr, considerate mult mai sănătoase.

,,Un trend salutar într-o țară în care educația alimentară este deficitară, în care consumul de alimente și băuturi înclină balanța spre preț și mai puțin spre calitate”, afirmă Alexandru Bălțat, managerul Train Your Brain.

Este de semnalat și evoluția semnificativă a segmentului de băuturi energizante. Potrivit datelor Euromonitor, din punct de vedere regional, consumul de apă îmbuteliată pe cap de locuitor în România în 2017 a fost  de 4,7 litri, cu 35% mai mare decât media Europei de Est și cu 60% mai mic decât media Europei de Vest.

Comportamentul consumatorilor a cunoscut numeroase schimbări în ultimii cinci ani. Dacă în 2012, 6 din 10 cumpărători de apă alegeau apa carbogazoasă, începând cu anul 2017, mai mult de 5 din 10 pun în coșul de cumpărături apă plată.

Top producători în România

1. Coca Cola HBC 2,21 mld. lei
2. Quadrant – Amroq 0,85 mld. lei
3. Romaqua 0,72 mld. lei
4. Maspex 0,40 mld. lei
5. European Drinks 0,26 mld. lei

Sursa: Frames

 

Comenteaza