Chiriile în mall-uri la Cluj, la jumătate față de București. Contraatac prin IKEA

Chiriile în mall-uri la Cluj, la jumătate față de București. Contraatac prin IKEA
Închirierea unui spațiu comercial în mall, mult mai ieftină la Cluj decât în capitală | Foto: Cărturești

Chiria unui spaţiu de 100 mp situat într-un centru comercial dominant din Bucureşti atinge nivelul de 70-80 euro/mp/lună, în vreme ce în proiecte similare din oraşe precum Cluj, Timişoara sau Iaşi ajunge la 35-40 de euro.

Livrările de spaţii comerciale vor reveni pe o tendință pozitivă în a doua jumătate a anului, când 90.000 mp vor fi livraţi în patru oraşe, în timp ce în Bucureşti nu este programată nicio deschidere, arată un raport realizat de compania de consultanţă Cushman & Wakefield Echinox (CWE).

În primul semestru au fost livrate spaţii noi de 14.000 mp în cadrul proiectelor Bistriţa Retail Park şi Focşani Value Center, dezvoltate de Element Development și Prime Kapital.

Chiriile în centrele comerciale se măresc

"România a devenit în ultimii ani o piaţă stabilă care aduce câştiguri importante pentru majoritatea jucătorilor din retail. Avem o piaţă care a atins un prim grad de maturitate şi predictibilitate şi, în măsura în care contextul economic va rămâne pozitiv ca până acum, ne aşteptăm la o cerere susţinută în continuare pentru noi spaţii de retail, atât în pieţele principale, cât şi în cele secundare sau terţiare.

Nivelul chiriilor headline din centrele comerciale va creşte în perioada imediat următoare din cauza ratelor mici de neocupare, a creşterilor de venituri raportate de principalii chiriaşi ai acestor centre şi a unui stoc restrâns de noi spaţii de retail. Înregistrăm un aflux constant de noi retaileri care intră pe piaţa din România, ceea ce nu va face decât să majoreze cererea de spaţii comerciale în proiectele dominante şi consacrate", a menționat Bogdan Marcu, partner retail agency în CWE.

Carrefour a închis un hipermarket în capitală

"Stocul de spaţii comerciale a înregistrat o scădere netă prin închiderea hipermarketului Carrefour şi a galeriei comerciale din Vitantis Shopping Center, la începutul acestui an, suprafaţa proiectului în care mai sunt operaţionale magazinele Praktiker, Diego şi Casa Rusu fiind de 36.000 mp", conform raportului.

Stocul de spaţii comerciale moderne din afara capitalei a ajuns la 2,43 milioane mp, în timp ce suprafaţa mall-urilor, parcurilor de retail şi a galeriilor comerciale din Bucureşti măsoară 1,19 milioane mp. Densitatea spaţiilor comerciale la nivel naţional a ajuns la 184 mp/1.000 locuitori, în vreme ce în Bucureşti a atins un nivel de 651 mp/1.000 locuitori, de 3,5 ori mai mare faţă de media naţională.

Orașele mici, mult mai dinamice

Noi spaţii comerciale vor fi livrate de către dezvoltatorii NEPI Rockcastle şi Prime Kapital în Satu Mare, Baia Mare, Roman, Slobozia, oraşe terţiare cu o cerere neacoperită de spaţii de retail modern. NEPI Rockcastle vrea să finalizeze în 2018 extinderea proiectului Shopping City Sibiu, cu o suprafaţă de 10.000 mp.

În Bucureşti, cel mai notabil eveniment din zona de retail din a doua jumătate a acestui an este deschiderea celui de-al doilea magazin IKEA din România, cel mare din Europa de Sud-Est, cu o suprafaţă de 37.000 mp, pe Bd. T. Pallady.

De anul viitor zona comercială a capitalei se va extinde spre nord, până în Baloteşti, unde este aşteptată deschiderea proiectului DN 1 Value Center. Colosseum Retail Park, Promenada Mall şi AFI Palace Cotroceni vor intra în proces de extindere.

Comenteaza