CFR vrea trenuri cu 120 km/h din Cluj spre Ungaria

CFR vrea trenuri cu 120 km/h din Cluj spre Ungaria
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA va aloca 10 milioane de lei pentru un nou studiu de fezabilitate în vederea modernizării liniei Cluj - Episcopia Bihor care să permită atingerea de vitezelor maxime de 120 km/h la trenurile de călători şi de 80 km/h la cele de marfă. Costurile totale, însă, se apropie de 1 miliard de euro.

Anunţul de participare pentru reactualizarea studiului de fezabilitate pentru reabilitarea acestei linii a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice.  „Electrificarea şi reabilitarea liniei Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor se regăseşte printre proiectele propuse în strategia Ministerului Transporturilor, precum şi în Master Planul General de Transport. 
 
Prin lucrările de modernizare a acestei linii se are în vedere preluarea parţială a traficului dinspre/spre vestul Europei şi realizarea conexiunii cu tronsoanele Coridorului IV Paneuropean de pe teritoriul României. Scopul reactualizării acestui studiu este de a evalua caracteristicile tehnice şi operaţionale ale liniei de cale ferată existente şi de a propune investiţiile necesare, de a analiza mediul socio-economic, instituţional şi juridic şi de a prezenta scenariile de dezvoltare”
, a precizat conducerea companiei. 

Sursă de finanţare incertă

Vitezele maxime pe care le are în vedere conducerea CFR SA sunt în conformitate cu previziunile cererii de trafic de călători şi de marfă atât la nivel naţional, cât mai ales internaţional.  Valoarea estimată a contractului, fără taxa pe valoarea adăugată, se ridică la 8,3 milioane de lei, iar garanţia de participare este cifrată la 160.000 de lei, fără TVA. Anunţul prevede, însă, o clauză suspensivă, şi anume că semnarea contractului de prestări servicii se va face numai după asigurarea sursei de finanţare. 
 
Ofertanţii trebuie să facă dovada că au capabilitatea de a presta servicii de natura achiziţiilor publice emise de Autoritatea Feroviară Română, dar şi să aibă o cifră de afaceri de minim 12 milioane de lei în ultimii trei ani (2013-2015). Contractul se înscrie într-un program finanţat din fonduri comunitare şi va fi încheiat pe o perioadă de nouă luni de la data atribuirii. Procedura este de licitaţie deschisă, principalul criteriu fiind preţul cel mai scăzut, documentele de participare putând fi depuse până la 17 martie.  

Trenurile noastre circulă cu viteza melcului
 
În Master Planul de Transport al României suma prevăzută pentru electrificarea liniei Cluj - Episcopia Bihor se ridica la 228 de milioane de euro, iar reabilitarea şi dublarea liniei de 152 km Cluj-Napoca – Oradea, la 643 de milioane. Pe ruta Bucureşti – Oradea erau prevăzute pentru achiziţie 12 locomotive electrice şi 7 rame electrice. România are acum 18.966 km de linie ferată, doar 5.000 electrificată, iar viteza medie ajunge numai la 45 km/h la trenurile de persoane şi la 23 km/h la cele de marfă. 
 
„Această linie asigură legătura dintre Cluj şi Ungaria prin Episcopia Bihor. În acelaşi timp, asigură şi legătura Bucureştiului cu Ungaria, prin legătura la coridorul IV de transport feroviar, având în vedere includerea în lista de proiecte a secţiunii Teiuş - Cluj-Napoca“, se arată în Master Plan. CFR SA a decis să revizuiască studiul de fezabilitate pentru electrificarea tronsonului Cluj-Oradea în urma unor discuţii cu reprezentanţii Uniunii Europene. Electrificarea şi reabilitarea la viteza de proiectare a liniei aveau ca perioadă de implementare intervalul de timp 2021-2030, potrivit Master Planului. 

Comenteaza