Cât ne costă întreţinerea unei maşini second-hand

Cât ne costă întreţinerea unei maşini second-hand
Cel mai aproape de realitate este o sumă de 15.000 de lei pe an pentru un model de volum, conform unui studiu efectuat de portalul de specialitate Autovit.

Întreţinerea şi utilizarea unei maşini costă mult, cu excepţia cazului în care o foloseşti puţin şi nu ai accidente sau probleme cu ea, susţin specialiştii auto. În cel mai bun caz, costurile anuale pot fi până la 4.000 lei, dar cu folosire ocazională, absenţa asigurării CASCO, un timbru de mediu sub 1.000 de lei, RCA sub 500 lei.

Mult mai aproape de realitate este o sumă de 15.000 lei/an, pentru un model de volum cu o taxă de înmatriculare de 3.000 lei, un cost anual al combustibilului de 6.000 lei şi un CASCO de 2.000 lei, relevă analiza. La modele premium costurile pot depăşi 30.000 de lei pe an, cu impozit anual de câteva mii de lei şi un CASCO pe măsură. Costurile sunt mai mari în primul an dacă a fost nevoie să se plătească timbrul de mediu, însă nici în anii următori nu scad semnificativ, fiindcă intervine nevoia de revizii şi de schimbare a anvelopelor. Majoritatea şoferilor preferă să nu plătească pentru o poliţă CASCO, alegând să-şi rezolve singuri daunele. În schimb, dacă problemele sunt grave, reparaţiile pot depăşi costul unei poliţe CASCO.

Cei care aleg să-şi cumpere maşini ieftine, sub 3.000 de euro se expun unor riscuri legate de componente mecanice care, din cauza uzurii în exces, cedează şi trebuie înlocuite. În unele cazuri reparaţiile necesare ar depăşi valoarea reală a maşinii, lăsând proprietarul într-o situaţie aproape fără ieşire, conform studiului. Pentru cei care au un model de volum, dar parcurg foarte mulţi kilometri şi plătesc şi CASCO peste medie, cheltuielile cu automobilul sunt de peste 1.000 de lei/lună. Deţinerea unei maşini necesită cheltuieli, iar de ele trebuie ţinut cont încă dinaintea achiziţionării. În caz contrar, bugetul proprietarului poate avea mult de suferit. Costurile pentru întreţinerea unei maşini second-hand au fost analizate de site-ul auto împreună cu dealerii parteneri. În urma analizei, Autovit.ro realizează câteva estimări ale cheltuielilor legate de o maşină începând de la înmatriculare până la parcare. Sunt oferite limite minime şi maxime, accentul fiind pe cât costă întreţinerea modelelor de volum. Deoarece multe taxe şi tarife variază de la un judeţ la altul sau de la o companie la alta, cifrele au un caracter orientativ, însă oferă o imagine globală asupra costurilor legate de deţinerea şi utilizarea unui automobil. O serie de informaţii au fost obţinute din calculatoare online specializate, create de autorităţi sau de diverşi dealeri.

Timbru de mediu
La Euro 5 nu e foarte mare, iar la modele de volum cu Euro 4 şi cilindre sub 1.600 cmc, până la 500 euro. Pentru modele foarte populare Euro 3 şi Euro 4 ajunge la 1.000 de euro. Schimbarea de la 15 martie a făcut ca valoarea timbrului să scadă drastic pentru Euro 0, 1 şi 2, fiind acum şi de şapte opt ori mai mică.

Cheltuieli cu transcrierea
În cazul cumpărării unui vehicul deja înmatriculat în ţară pentru care s-a plătit taxa auto, cumpărarea se face prin transfer de proprietate. E nevoie de verificarea tehnică şi de atestarea autenticităţii de către RAR, cu plata unei taxe pentru noi plăcuţe. Taxe totale: 350-550 lei. Indiferent de situaţie, există impozit anual, taxe de certificat de înmatriculare şi de numere de înmatriculare, de până la 200 de lei.

Impozit auto
Pentru maşini cu motor de 0,9 l, impozitul este de 35 lei; pentru 1,3-1,6 l, de 75 de lei; însă la cilindree mai mari creşterea este puternică. Pentru maşini cu motor de 2 l costul este de 200 de lei; pentru 3 l, de 2.500 lei/an; iar pentru cele cu motor de peste 4 l, mai mare de 6.000 de lei.

RCA
Preţul mediu al asigurării variază între 400 şi 800 de lei. Pentru un şofer cu experienţă care deţine o maşină de volum (Logan, VW Golf, Opel Astra), este de 500-700 lei/an. Mai scumpe sunt poliţele pentru cei sub 35 de ani şi sub cinci ani de experienţă în şofat, iar preţurile poliţelor depăşesc 1.000 lei la modele de volum.

CASCO
Pentru un model de volum cu un motor de 1,5 l şi câţiva ani vechime, costul anual este între 1.500-2.000 lei, dar diferă şi dacă au fost daune serioase în anii anteriori. Pentru maşini premium cu motoare mari şi puternice, prima es mai mare de 5.000 de lei şi poate depăşi 10.000 de lei.

Carburant
Pentru cei care merg cu maşina săptămânal şi parcurg sub 5.000 km/an, costul cu benzina poate fi de sub 2.000 lei/an, calculul fiind la un preţ de 5,7 lei/l şi la un consum mediu de 7 l/100 km. Şoferii mai activi parcurg peste 15.000 km/an, iar costurile ajung până la 6.000 lei, iar pentru cei foarte activi depăşesc 10.000 de lei.

Reparaţii
Pentru probleme mici rezolvate la service-uri de cartier, şoferul poate achita între 200 şi 300 de lei, însă pentru defecţiuni grave costul reparaţiei poate atinge chiar câteva mii de lei, o parte semnificativă din valoarea maşinii.

ITP
Inspecţia periodică, obligatorie pentru orice vehicul ce circulă pe drumurile publice. Pentru autoturismele personale se face o dată la doi ani de RAR. Pentru cele pe benzină costă 90-100 lei, pentru diesel, 110-120 lei, iar pentru GPL, 130 de lei. La maşinile 4x4 e 150 de lei, iar la autoutilitare se poate apropia de 200 de lei.

Revizie
Include schimb de filtre (aer, polen, combustibil, ulei), schimb de ulei, înlocuire de elemente mecanice, preţul manoperei. Preţurile pornesc de la sub 400 de lei şi variază între 500 şi 600 de lei pentru principalele modele de clasa C. La maşinile rulate, preţul unei revizii ajunge la 700 lei, iar cele premium depăşeşte 1.000 de lei.

Parcare
În oraşele unde se pot închiria locuri lângă domiciliu, preţurile anuale sunt între 50 şi 100 de lei, existând şi locuri mai scumpe. Pentru cei care merg zi de zi cu maşina la serviciu şi trebuie să plătească în parcări oficiale, costurile anuale sunt între 1.000 şi 3.000 de lei.

Alte cheltuieli
Spălatul maşinii poate costa, în funcţie de frecvenţă, între 100 şi 200 lei/an şi chiar peste 500 lei, anvelopele de iarnă sau de vară adaugă câteva sute de lei la câţiva ani, lichidul de parbriz poate costa 50 lei/an.

 

 

Comenteaza