Autostrada Transilvania va fi gata abia în 2020

Autostrada Transilvania va fi gata abia în 2020
Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu, a anunţat ieri la Cluj că următoarele tronsoane se vor realiza începând din 2014 cu fonduri primite de la Uniunea Europeană.

Comisia Europeană a acceptat ca proiectul să fie terminat cu fonduri europene, iar lucrările vor fi prevăzute într-un contract de finanţare ce se va derula în perioada 2014-2020, a informat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu.

Tronsonul de 8 km Gilău-Nădăşel va fi realizat pe cheltuială proprie de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). În perioada următoare se va reorganiza licitaţia pentru atribuirea lucrărilor ce vizează acest tronson, a menţionat Boagiu. Renegocierea contractului cu compania americană Bechtel pentru Autostrada Transilvania a fost cel mai bun lucru pe care guvernul putea să-l facă, a apreciat ministrul Transporturilor. "Decizia de a elibera zona Clujului de un contract absolut păgubos pentru România, cel cu Bechtel, şi de a continua lucrările într-un alt regim, economisind 6 miliarde de euro de la bugetul statului, arată că unde există voinţă pentru cheltuirea eficientă a banului public lucrurile evoluează într-un mod normal", a spus Boagiu.

Ea a dezvăluit, în premieră, că au avut loc negocieri cu Comisia Europeană, care a acceptat să finanţeze toate celelalte tronsoane ale autostrăzii scoase din contractul cu Bechtel. Pe tronsonul Gilău-Nădăşel (8 km) lucrările se vor derula din fonduri de stat, urmând ca în perioada imediat următoare CNADNR să demareze procedura de licitaţie, a mai spus Boagiu. În urma negocierilor cu Bechtel, proiectul Autostrăzii Transilvania a fost segmentat.

Astfel, compania americană va rămâne autoare a numai două tronsoane din cele opt prevăzute iniţial în proiect: Câmpia Turzii-Gilău (52 km), deja finalizat, şi Suplacu de Barcău-Borş (66 km), unde lucrările de-abia au început. Segmentul dintre aceste două tronsoane, Gilău-Nădăşel, va fi construit din bugetul de stat, a anunţat Boagiu. Celelalte şase tronsoane, de la Câmpia Turzii la Braşov, vor intra pe o finanţare europeană. "Rămâne să finalizăm proiectele pentru toate aceste tronsoane, să definitivăm un proiect, iar apoi să aplicăm pentru obţinerea fondurilor europene. Estimăm că lucrările vor putea demara în perioada 2014-2020", a precizat oficialul MTI.

Proiectul Autostrăzii Transilvania numără 415 km, din care tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş acoperă 118 km. Statul român urmează să plătească Bechtel penalităţi de 115 milioane de euro, reduse de la 380 de milioane. Proiectul a fost împărţit în opt tronsoane. Lucrările au fost începute pe două, iar pe celelalte şase, Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km), nu au fost încă demarate. Proiectul a început în 2004, în baza unui contract acordat direct Bechtel, de 2,2 miliarde de euro, dar această sumă s-a majorat între timp. Conform primului contract cu Bechtel, obiectivul trebuia să fie finalizat în 2013.

7 ani

în plus vor dura lucrările la magistrala Braşov-Borş, faţă de prevederile stipulate în contractul iniţial cu Bechtel.

 

 

Comenteaza