Adio, Ursus! GALERIE FOTO

Adio, Ursus! GALERIE FOTO
Berea tradiţională a clujenilor, cu ursul pe etichetă, se va produce la Buzău. Conducerea companiei va pune lacăt pe fabrica deschisă în urmă cu 132 de ani la Cluj-Napoca şi va concedia 150 de angajaţi.


Fabrica de bere din Cluj îşi va înceta producţia, utilajele vor fi demontate şi duse la alte unităţi, iar cei 150 de oameni care lucrează acolo vor fi daţi afară, a informat Gary Whitlie, preşedintele Ursus Breweries. În spaţiul respectiv vor apărea un restaurant, un bar şi o “mini-unitate” de producţie a acestei beri.

“Motivele principale sunt că fabrica din Cluj are costurile de operare cele mai mari dintre toate facilităţile de producţie ale companiei şi este localizată în centrul oraşului, ceea ce o face mai dificil de administrat din punct de vedere logistic”, menţionează conducerea Ursus Breweries. “Am luat această decizie acum două săptămâni. Piaţa berii a scăzut în România cu peste 25% în ultimele luni, iar vânzările Ursus Breweries s-au diminuat în ultimul semestru cu 11%. Segmentul premium (cel din care face parte Ursus - n. red.) s-a redus, segmentul mainstream a rămas cel mai mare de pe piaţa românească, iar cel economic a fost singurul care a înregistrat creşteri”, a spus Whitlie.

Acesta a menţionat că fabrica “nu este conformă cu ceea ce poate susţine piaţa”. “Vom redefini prezenţa noastră în Cluj. Marca este importantă pentru noi. Vom deschide o mini-facilitate de producţie a sortimentelor Ursus în actuala locaţie a fabricii, iar unitatea va include un restaurant şi un bar. Fabrica se va închide, iar producţia va fi relocată în celelalte fabrici ale Ursus Breweries. Facilităţile comerciale şi administrative vor fi menţinute. Vor fi disponibilizaţi 150 de angajaţi, care vor primi pachete compensatorii de şase salarii pe unitate şi vor fi angrenaţi în acţiuni de reorientare şi reconversie profesională”, a adăugat Whitlie. Oficialii Ursus spun că schimbarea etichetei cu “Bere Cluj” nu a reprezentat un prim pas către închiderea fabricii. “Aceea a fost o decizie legată de prezenţa acestei mărci la nivel naţional”, a motivat Whitlie. Conducerea societăţii a precizat că va susţine evenimente locale precum TIFF şi Ursus Fest Cluj.

“În mod normal, ciclul unei fabrici de bere este de cinci-şapte ani. A fost un succes că am reuşit să o păstrăm funcţională în această locaţie până acum, în condiţiile în care criteriile de eficienţă nu aveau cum să fie respectate. Fabrica a fost proiectată la alţi parametri, nu avea cum să dea randamentul preconizat. Evoluţia economică a condus la această decizie. Exista o presiune asupra locaţiei. Şi pentru mine este un moment greu. Brandul va rămâne cu originea în Cluj”, a spus Octavian Buzoianu, fost şef al Ursus, actual consultant al companiei. Menţionăm că trei branduri clujene, Ursus, Napolact şi Banca Transilvania, s-au clasat în acest an în topul celor cele mai puternice 40 din ţară, conform unui studiu al companiilor de cercetare Brandivia şi GFK. Ursus Breweries face parte din grupul SABMiller, având în portofoliu mărcile Ursus, Timişoreana, Ciucaş, Peroni, Grolsch, Azuga, Redd’s, Stejar, Pilsner Urquell, Miller. Compania mai deţine fabrici la Buzău, Timişoara, Braşov şi are 1.700 de angajaţi.



Mărire şi decădere


Ursus este o bere atestată documentar la Cluj din 1878, fiind produsă de Fabricile de Bere Unite, denumire transformată în Fabrica de Bere Înainte, respectiv Ursus SA, privatizată în 1994. Procesul de pasteurizare s-a implementat în 1958, iar berea blondă specială a fost înlocuită cu Ursus Pils în 1994.

Pachetul majoritar de acţiuni al Ursus, ulterior Compania de Bere România, a fost achiziţionat de grupul german Brau und Brunnen. Berea este produsă acum de către Ursus Breweries, companie din grupul SABMiller (cu sediul în Marea Britanie), care a cumpărat pachetul majoritar în 1996. Conducerea acestuia a luat în 2004 decizia de a muta sediul social la Bucureşti.

În noiembrie 2009, angajaţii de la Cluj au organizat o grevă spontană, solicitând majorări salariale, iar în luna februarie a acestui an 70 dintre cei 350 de angajaţi existenţi atunci au fost trimişi în şomaj tehnic, pe fondul reducerii vânzărilor. Ursus Breweries a înregistrat în 2009 o cifră de afaceri de 1,2 miliarde de lei şi un profit net de 20,7 milioane de lei, în scădere faţă de anul precedent, când era de 146 de milioane de lei, potrivit Ministerului Finanţelor Publice.



Oficialităţi întristate


* Florin Stamatian, prefect: “Se închide din motive economice, din raţiuni legate de protecţia mediului. Centrul rămâne la Cluj, distribuţia rămâne la Cluj, iar brandul va rămâne la Cluj. Vor reface zona aşa cum arăta acum 100 de ani, cu o producţie foarte redusă. E o decizie dureroasă, care din punct de vedere economic afectează Clujul. Rămâne să ne prezinte proiectul de investiţii pentru noua structură istorică. Aceasta va fi gata în lunile mai-iunie”.

* Alin Tişe, preşedinte Consiliul Judeţean: “Este o întâmplare tristă. După Universitatea, Ursus era cel mai cunoscut brand al Clujului. Împreună cu domnul prefect vom avea o discuţie pentru a rămâne o parte din producţie aici. Urmează să avem o întâlnire cu conducerea Ursus pentru a vedea ce dimensiune de producţie va avea linia care va rămâne. Pentru noi Ursus reprezintă un simbol al Clujului, dincolo de partea economică”.

* Sorin Apostu, primar: “Am avut o discuţie joi dimineaţă cu preşedintele Ursus şi i-am solicitat să nu se grăbească. Mi-a spus că din cauza scăderii pieţei berii se diminuează capacitatea fabricii. Se va produce în continuare bere la Cluj. Sper ca decizia să fie temporară, iar dacă va creşte consumul de bere să se revină asupra ei pentru că headquarter-ul va rămâne la Cluj”.

* Mircea Todea, director Prodvinalco: “Vor fi pierderi de locuri de muncă. Nu e un avantaj pentru Cluj, ci e o pierdere. Distribuitorii vor avea grijă ca marfa să fie pe rafturi. Nu e bine ce se întâmplă, dar e o companie privată şi conducerea decide. Eu privesc cu întristare această chestiune, dar aceasta este evoluţia”.

* Tudor Sălăgean, istoric: “Primul producător de bere a fost atestat la Cluj în 1362. Berea are o tradiţie foarte mare în Cluj, deşi până în sec. XVIII principala băutură era vinul. Fabrica este una dintre cele de tradiţie ale Clujului, cu o vechime de peste un secol. E o veste proastă pentru că este unul dintre cele mai importante simboluri ale Clujului”.

* Adrian Muntean, proprietar Janis Club:
“ Compania Ursus nu avea aviz de mediu pentru că nicăieri în Europa nu există aşa ceva pentru fabrici situate în centrul oraşului şi e o politică a lor de relocare. Din punct de vedere economic, asta nu înseamnă nimic. Am înţeles că o să se deschidă o berărie Ursus. Se aşteaptă un val călduros de multinaţionale şi nu cred că o să aibă de suferit Clujul din cauza unei capacităţi mici. Nu aş da o conotaţie dramatică situaţiei. Din câte ştiu eu, firmele producătoare de bere nu au probleme. Berea Ursus se vinde cel mai bine la noi în pub. Consider Ursus un brand de Cluj pentru că acesta este locul unde s-a născut. E puţin important dacă se fabrică aici”.

* Bogdan Brânzaş, director Branzas Design
: “N-am nici un motiv să fiu trist. Ursus se va produce în continuare, e un brand al Clujului, doar că se va fabrica în altă parte”.



Protest anti-SABMiller: “Nu mai bem Ursus!”


Numeroase reacţii din partea cititorilor ZIUA de CLUJ au apărut după aflarea deciziei Ursus Breweries de a renunţa la capacitatea de producţie din Cluj.

“Adio, URSUS! Nu voi mai consuma niciodată această marcă de bere mult iubită încă din anii studenţiei. Pentru mine berea Ursus era un simbol al Clujului. De asemenea, nu voi mai consuma nimic din cadrul grupului Ursus Breweries, voi trece să consum de la concurenţă. De dragul reducerilor de costuri au închis această fabrică cu tradiţie, dar se uită faptul că pentru mulţi consumatori împătimiţi ai Ursus această marcă se identifică cu Clujul. Nu este exclus ca vânzările de Ursus să scadă în Transilvania şi mai ales în zona Cluj. Vă doresc vânzări cât mai reduse şi m-aş bucura să aveţi vânzări zero la Cluj. Adio, URSUS!”, comentează Mihai.

“Foarte urât din partea conducerii Ursus, care nu ştie ce înseamnă sau nu apreciază tradiţia. Dacă cei de la Ursus nu se mai simt mândri că sunt clujeni, nici eu, ca şi clujean, nu o să mai beau Ursus. Mi se pare de bun simţ. Sunt nişte ignoranţi şi o mai mare palmă dată comunităţii este menţinerea unui birt doar ca să poată folosi în continuare sintagma Bere Cluj”, menţionează Dan.

“Există două variante: ori PR-ul companiei n-a ştiut să prezinte relocarea fabricii în afara oraşului din cauza noului plan de dezvoltare a Clujului care nu poate să mai permită existenţa unei fabrici foarte aproape de centrul istoric, dar păstrarea locaţiei ca pe un simbol al punctului de plecare a berii Ursus în lume (care poate include un restaurant, muzeu, minifabrică) ori conducerea SABMiller face a doua greşeală capitală de marketing după scoaterea inscripţiei «Bere Cluj» de pe etichetă. În oricare din cazuri, incompetenţa şi dispreţul persoanelor din conducerea companiei SABMiller mă dezgustă şi mă determină să fiu unul dintre - sunt convins - miile de consumatori de bere care nu vor mai consuma NICIODATĂ berea Ursus. Dixit!”, avertizează Răzvan.

Pe site-ul de socializare Facebook, internauţii au creat pagina “De astăzi nu mai beau Ursus! Adio, Ursus!”, unde comentează închiderea fabricii.

Călin POENARU, Cristina PÎRVU

Etichete
Comenteaza