ACCIZA LUI PONTA FMI: Orice exceptare de la creşterea accizei la carburanţi trebuie compensată prin alte măsuri

ACCIZA LUI PONTA FMI: Orice exceptare de la creşterea accizei la carburanţi trebuie compensată prin alte măsuri
Orice exceptare acordată de la plata accizei suplimentare la carburanţi introdusă de la 1 aprilie trebuie compensată prin măsuri "cu impact puternic", astfel încât să nu pună în pericol ţinta de deficit bugetar asumată de Guvern, a declarat şeful misiunii FMI în România, Andrea Schaechter.

"Acciza la combustibil este un element important pentru atingerea obiectivelor de deficit bugetar şi orice decizie de a acorda excepţii pentru transportatori sau pentru camioane de tonaj ridicat ar crea un gol fiscal care ar trebui compensat cu măsuri cu impact puternic, astfel încât deficitul bugetar pentru acest an şi pentru următorul să fie atinse", a declarat Schaechter, într-o conferinţă de presă, prin telefon de la Washington, întrebată despre decizia Guvernului de a acorda transportatorilor o scutire de la majorarea accizei pentru carburanţi.

Guvernul şi-a asumat în acordul cu FMI încadrarea într-un deficit bugetar de 2,2% din PIB pentru acest an.

România a beneficiat de încrederea pieţelor financiare în contextul volatilităţii înregistrate pe pieţele emergente la începutul anului, iar autorităţile nu trebuie să pună în pericol această încredere, a afirmat oficialul FMI.

"Atingerea angajamentelor fiscale este deosebit de importantă într-un climat global în care pieţele au acordat României încredere puternică", a spus Schaechter.

Majorarea accizei pentru carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, a intrat marţi în vigoare, având ca efect creşterea cu 0,41 lei/litru a preţului la benzina cu plumb şi fără plumb, motorină şi petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen), potrivit estimărilor Ministerului Finanţelor.

Potrivit calculelor anunţate anterior, acciza pe carburanţi va aduce la buget circa 2,5 miliarde lei.

Premierul Victor Ponta a declarat recent că transportatorii corecţi, care îşi desfăşoară activitatea legal, vor beneficia de o restituire de 4 cenţi din cei 7 cenţi, sumă care va fi achitată trimestrial şi pe baza facturii de achiziţionare a carburantului.

El a precizat că actul normativ care va reglementa acest sistem va fi aprobat miercuri de Guvern.

Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) a comunicat anterior că recuperarea unei părţi din acciza pentru carburanţi platită de transportatori trebuie să se facă într-un mod simplu şi eficient, urmărind modelul taxei pe valoarea adăugată (TVA). Transportatorii susţin că prin metoda propusă de ei atât statul, cât şi firmele din domeniu pot avea o evidenţă clară a sumelor care fac obiectul returnării.

Iniţial, Guvernul intenţiona să aplice acciza de 7 eurocenţi la începutul anului, modificarea fiind însă amânată pentru 1 aprilie.

Această măsură a generat controverse aprinse între premier şi preşedintele Traian Băsescu, acesta din urmă refuzând să promulge bugetul pe 2014 cu majorarea accizei la carburant şi să semneze memorandumul cu Fondul Monetar Internaţional (FMI), document care încheia evaluarea derulată la finele anului trecut de finanţatorul extern. Ulterior, după diverse variante discutate şi negociate, prim-ministrul a anunţat că va amâna cu trei luni, până la 31 martie 2014, majorarea accizei la benzină şi motorină, iar şeful statului a acceptat să promulge bugetul în aceste condiţii.

România are în derulare un acord în valoare de 4 miliarde de euro cu FMI şi Uniunea Europeană, din care nu intenţionează însă să acceseze fonduri. Scopul acordului este de a proteja România de eventuale şocuri pe pieţele financiare şi de a ajuta la reducerea costurilor de finanţare.

Consiliul Director al FMI a aprobat, săptămâna trecută, prima şi a doua evaluare a acordului preventiv încheiat anul trecut cu România, punând la dispoziţia statului două tranşe cumulând 436,3 milioane de euro (389,4 milioane DST).

Suma totală disponibilă României prin acordul de împrumut a urcat astfel la 654,4 milioane de euro (584,1 milioane DST).

Etichete
Comenteaza