10 propuneri pentru reducerea poluării din trafic la Cluj

10 propuneri pentru reducerea poluării din trafic la Cluj
Axa est-vest a municipiului Cluj-Napoca, sufocată la orele de vârf | Foto: Info Trafic Jud. Cluj

Consiliul Civic Local (CCL) Cluj-Napoca a formulat un pachet de măsuri care să contribuie la reducerea cu 40% a poluării generate de trafic. Replica societății civile vine în urma publicării unui top care plasează municipiul pe locul doi între cele mai poluate orașe din România.

“Organizația elvețiană Air Visual a prezentat gradul de poluare în 2018. Cluj-Napoca se află pe locul doi în țară, după Iași. Al treilea oraș poluat din România este Brașovul, iar Bucureștiul este pe locul patru. Principalul factor poluant (peste 75%) este traficul infernal în continuă creștere, ce afectează nu doar sănătatea și nervii clujenilor, ci și mediul, nivelul zgomotului, imaginea orașului, mulți alți parametri nocivi nivelului de trai.

Acesta erodează calitatea vieții în Cluj, creează pierderi economiei orașului și fiecărui clujean în parte. Clujul are sute de soluții firești, simple, imediate, cu decizia aici (nu la București, Bruxelles), folosind resursele locale ale Orașului Comoară, identificate încă din 2014, ce așteaptă doar să fie risipite ignoranța și miopia pentru a fi aplicate cu succes”, se precizează în expunerea de motive.   

“Am constatat că pe principala linie electrificată din oraș, pe relația est - vest circulă mai multe autobuze pe motorină decât mijloace de transport nepoluante. Tocmai de aceea propunem achiziționarea de autobuze electrice dublu articulate (cu două burdufuri) - în genul celor care circulă în orașul suedez Malmo – pe traseul Gilău – Apahida.

De asemenea, trebuie construite parkinguri la intrările în oraș, pentru că este un trafic de intrare de cel puțin 40.000 de mașini pe zi, unde să existe conexiuni prin stații de troleibuz. Ar câștiga și primăria, prin taxa de parcare, și Compania de Transport Public, prin vânzarea de bilete. În aceleași locuri trebuie să fie amplasate și autogările”, a menționat promotorul inițiativei, Radu Mleșniță, director executiv al Clusterului Transilvania LifeStyle (CTL).

Cetățenii s-au săturat de promisiuni

“Un peron de tren la aeroport este vital pentru că, deși pe lângă aerogară circulă 60 de trenuri pe zi, nici unul dintre ele nu oprește acolo. Prin urmare, nici unul dintre cei 3 milioane de ardeleni și de străini care vin la aeroport în fiecare an nu poate beneficia de această facilitate feroviară. Regionala CFR ne-a dat un răspuns pozitiv în privința posibilității de a înființa o stație de tren la aeroport, la fel și Ministerul Transporturilor”, a menționat acesta.

“Deosebirea între propunerea înaintată de noi și proiectul trenului metropolitan propus de primarul Clujului este că varianta noastră poate fi implementată rapid, în timp ce primăria vrea să mai aștepte după studii. Iar clujenii nu prea mai au răbdare de promisiuni. O altă discuție ar fi cea despre viitorul hotel programat pe traseul dintre stația CFR și aeroport, al cărui proprietar nu pare a vrea să stea la discuții pe această temă”, remarcă președintele CCL, Iosif Pop.

CCL este o organizație a societății civile clujene care se exprimă ca o alternativă a Consiliului Local Cluj-Napoca - autoritatea decizională a administrației publice locale. Acesta a fost înființat de către cluburile Lions din municipiu și de către 38 de organizații nonguvernamentale care au semnat protocolul de colaborare. Scopul CCL este îmbunătățirea cantitativă și calitativă a vieții comunității clujene.

Inițiative pentru perioada 2016-2020

  • Reorganizarea traseelor, înlocuirea autobuzelor poluante. Pot fi prelungite unele trasee electrice, iar autobuzele școlare să fie nepoluante, în ton cu ideea ca acești copii să circule “curat”.
  • Extinderea liniilor nepoluante (troleibuz, autobuz electric). Cartiere propuse: Grigorescu, Iris, Bulgaria, Someșeni, Gheorgheni. Înlocuirea autobuzelor tip diesel, cumpărarea cu prioritate de troleibuze, tramvaie, autobuze electrice.
  • Achiziționarea de troleibuze și autobuze dublu articulate. Acestea să fie folosite pe benzi dedicate mijloacelor de transport în comun, pe axa Apahida – Florești.
  • Gestionarea inteligentă a undei verzi. Benzi dedicate autobuzelor, semafoare inteligente cu afișarea vitezei optime de deplasare până la următorul semafor (inclusiv pe trasee precum Gheorgheni - Gară – Baciu).
  • Organizarea străzilor cu sensuri unice și giratorii. Artere propuse: A. Mureșanu, Gheorgheni, Bulgaria, Grigorescu.
  • Prelungirea tramvaiului până la Florești și Aeroport. Propuneri făcute: Mănăștur – Florești (chiar Gilău - conexiune cu Autostrada Transilvania), Gară – Aeroport.
  • Park & ride cu 800-1.000 locuri la toate intrările în oraș. Amplasamente propuse: Feleacu, Florești, Apahida, Baciu), organizate cu stații de troleibuz, tramvai, mașini electrice. Introducerea taxei de tranzitare a orașului, pe zone.
  • Peron de tren la aeroport. Motivare: în câțiva ani vor fi 7 milioane de pasageri anual care tranzitează aerogara, iar stația CFR s-ar afla la doar 190 m de sensul giratoriu. 
  • Reabilitarea sistemului ClujBike. Reluarea emiterii cardurilor, suspendată de un an și jumătate, deblocarea celor câteva mii nefuncționale, care s-au demagnetizat.
  • Aplicarea proiectelor cuprinse în strategia de dezvoltare a municipiului  

Sursa: CCL

Licitație pentru metrou și tren metropolitan

Primăria a anunțat că a fost publicată în Sistemul Informatic Colaborativ pentru Achiziții Publice licitația pentru studiile necesare celor două obiective, trenul Gilău - Bonțida și magistrala I de metrou, inclusiv conexiuni, valoarea estimativă fiind de 46 de milioane de lei. Prima etapă a trenului metropolitan este programată pe ruta Nădășelu - Bonțida (43 km), cu trei noi stații: Baciu, Tetarom și Podul IRA. Ulterior este propusă ruta de metrou Florești - Podul IRA (16 km), cu rulaj subteran în Cluj-Napoca - etapa I, respectiv Gilău - Florești - etapa II. Legătura dintre tren și metrou este prevăzută prin autobuze.

VEZI Ce prevede licitația de 10 milioane de euro

Comenteaza