Parcarea din Groapa Mărăşti blochează planurile Expo Transilvania

Parcarea din Groapa Mărăşti blochează planurile Expo Transilvania
Dezvoltarea complexului va fi împiedicată de lipsa locurilor de parcare închiriate acum de la compania Nervia, conform organizatorului de târguri. Proprietarul a vândut deja 6.000 mp.

Reprezentanţii companiei Nervia susţin că nu sunt dispuşi să facă acte caritabile pentru un teren care i-a costat la achiziţie 500 euro/mp. Conducerea Expo Transilvania a explicat, pentru ZIUA de CLUJ, care sunt perspectivele organizatorului de târguri.

Nervia, societate care a concesionat de la administraţia locală un teren de 5 ha în vecinătatea Expo Transilvania, are în pregătire un complex cu funcţiuni mixte care va ajunge la o suprafaţă totală de 300.000 mp, potrivit actualelor propuneri. Compania are la dispoziţie şi un teren propriu de 1,5 ha în aceeaşi zonă, folosit ca parcare de către Expo Transilvania. Potrivit unor surse din piaţa imobiliară, Nervia a vândut deja 6.000 mp din această suprafaţă, iar aici ar urma să se realizeze un magazin de tip supermarket sau discount. Proiectul Nervia, ajuns în fază de Plan Urbanistic Zonal, vizează întregul teren: suprafaţa proprietate a companiei şi cea concesionată. Membrii Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului şi Urbanism au ridicat problema funcţionării centrului de târguri, în condiţiile realizării proiectului în forma propusă.

Organizatorii de târguri nu au deocamdată o soluţie de funcţionare ca alternativă la situaţia actuală. “Dacă vom fi lipsiţi de parcări, vom fi total blocaţi. Şi acum pentru unele evenimente foarte mari, cum este târgul Agraria, trebuie să ne extindem în afara halei noastre”, a spus Ioan Avram, directorul Expo Transilvania. Societatea are la dispoziţie un pavilion de 4.200 mp pe un teren de 10.000 mp, iar parcările sunt cele amenajate pe 9.000 mp ai Nervia. “Aici unde suntem amplasaţi acum este o poziţie bună pentru un astfel de complex, există şi tradiţie. Pe 4-5 ha se poate face un centru de expoziţii şi congrese. În actualele condiţii, un centru expoziţional trebuie să se întreţină singur, să lucreze pe profit. Nu poţi face un colos şi să organizezi două evenimente mari pe an. Mai bine faci evenimente mai mici, cu frecvenţă de 2-3 săptămâni între ele”, spune Avram.

Un pavilion de 10.000 mp, plus spaţii exterioare cu posibilitatea de amplasare a unor pavilioane mobile ar fi suprafeţe suficiente pentru un centru expoziţional, consideră directorul Expo Transilvania. La acestea se adaugă spaţii de parcare, o sală de conferinţe modulară şi zonele de servicii. Bugetul minim pentru un astfel de complex este de 6-8 milioane de euro. “Cred că este necesar un dialog între Camera de Comerţ şi Industrie (principalul acţionar al Expo Transilvania, n. red.) şi Primărie”, spune Avram. În ultimii ani au fost vehiculate mai multe variante pentru un complex expoziţional care să deservească regiunea, deoarece infrastructura disponibilă acum ridică dificultăţi pentru organizarea de târguri de amploare.

Una dintre opţiuni a fost cea a unui complex în Cartierul Tineretului, blocat din lipsă de fonduri. “Din cauza crizei financiare, variantele au căzut. Încercăm să ne folosim de ceea ce avem şi am mai făcut unele intervenţii: am reparat acoperişul, am modernizat sistemul de încălzire. Societatea va fi pe profit în acest an”, a precizat Avram. Nervia, care a inclus în planuri şi spaţii alocate expoziţiilor, doreşte utilizarea terenului propriu. Primarul Sorin Apostu a subliniat, cu ocazia prezentărilor proiectului Nervia, că municipalitatea vrea şi spaţii expoziţionale pe terenul concesionat şi a sugerat proiectanţilor să ia în considerare observaţiile membrilor CTATU.

Potrivit propunerilor Nervia, noul complex ar urma să includă clădiri de până la 12-13 etaje pentru locuinţe, birouri, servicii, comerţ, spaţii hoteliere. Spaţiilor expoziţionale şi unui shopping mall le-au fost alocate 10.250 mp în zona centrală. Proiectanţii de la Arhimar, birou responsabil de proiect, au propus spaţii pe trei niveluri, în zona unei piaţete, alocate activităţilor de expoziţii şi posibila extindere a actualei clădiri în care funcţionează Expo Transilvania. Nervia ar putea aloca o parte dintre parcările din noul complex pentru Expo Transilvania.

Nervia: “Nu facem terenul cadou”


“Noi am dat 500 euro/mp pe acel teren, nu putem să îl facem cadou către Expo ca să funcţioneze. Nu ne permitem să facem acte caritabile, să ţinem acolo 7-8 milioane de euro sub acel teren, care este proprietatea noastră”, a subliniat Adam Ambrus, directorul Nervia.

Comenteaza