Drumurile proaste, calvarul tiriştilor. Autostrăzile, sub 1% din total

Drumurile proaste, calvarul tiriştilor. Autostrăzile, sub 1% din total
Sectorul autohton al transporturilor rutiere de mărfuri are venituri plafonate de infrastructura limitată, iar în lipsa profiturilor suficiente investițiile sunt finanțate prin plata tardivă a furnizorilor, potrivit unei analize a grupului Coface. Ardealul de Nord stă mai prost la drumuri decât estul ţării.

Conform datelor financiare pe 2014, companiile din sector înregistrează venituri în creștere care se regăsesc în profituri insuficiente. Investițiile în retehnologizare reprezintă 32% din active, peste dinamica uzurii acestora. Impactul nu este, însă, foarte vizibil, prin prisma creșterii insuficiente a profiturilor. Companiile au menținut nivelul ridicat al creditului furnizor, durata medie de plată a acestuia fiind de 122 de zile, în timp ce creanțele sunt colectate la 90 de zile.
 
Potrivit situațiilor financiare publicate de Ministerul Finanțelor Publice, firmele de transporturi rutiere de mărfuri au generat în 2014 afaceri de 30,3 miliarde de lei, în urcare cu 14% comparativ cu anul anterior. O mare parte din avansul veniturilor este generat de companiile deja existente pe piață. 41% din companiile care activează în acest sector au raportat venituri în scădere în 2014.
 
20% dintre companiile care au depus declarațiile pentru 2014 nu au desfășurat în realitate nicio activitate; jumătate dintre companiile active înregistrează o cifră de afaceri mai mică de 100.000 de euro pe an; 1.157 de companii au înregistrat de afaceri anuale mai mari de 1 milion de euro, cu 15% mai mult față de 2013, respectiv 1.010 companii. Acest segment reprezintă 4% din totalul firmelor active, dar generează 64% dintre veniturile înregistrate la nivelul întregului sector.
 
Firmele de transport şi-au redus profitul
 
Rezultatul net la nivel sectorial pentru 2014 a fost de 1,8%, înregistrând o dinamică crescătoare față de nivelul din trecut, respectiv 1,2% în 2013, -1,2% în 2012. 47% dintre companii au raportat o deteriorare a rezultatului net în 2014, 16% trecând din profit în pierdere. Dinamica se înregistrează pe fondul datoriilor foarte mari contractate de firmele autohtone, ele având un grad de îndatorare total de 82%. 
 
Excedentul de lichidități este utilizat pentru investiții în active fixe. Modalitatea de finanțare a investițiilor realizate de companiile autohtone nu este sustenabilă. Ponderea datoriilor pe termen scurt în total capitaluri împrumutate a crescut la 65%. Durata medie de colectare a creanțelor a scăzut la 90 de zile, situația de lichiditate îmbunătățindu-se doar marginal.

Sursa de conservare a lichidității nu este sustenabilă pe termen lung, în conditiile în care furnizorii sunt plătiți mai târziu. Excedentul de lichiditate e utilizat pentru investiții pe termen lung în activele fixe - mașini pentru transport, în defavoarea creditorile precum furnizorii și băncile, unde îndatorarea este în ușoară scădere.
 
Durata medie de plată a datoriilor pe termen scurt a scăzut în 2014 față 2012 până la 122 zile (de la 132). Reducerea duratei de plată a datoriilor pe termen scurt (scădere de 10 zile) cu 4 zile peste scăderea stocurilor și a creanțelor (scădere de 6 zile) a încurajat companiile să finanțeze investiții importante pe termen lung.
 
România drumurilor pietruite şi de pământ
 
Lungimea drumurilor publice în ultimii ani a rămas aproape la fel (84.185 km în 2012, 84.887 km în 2013, 85.362 km în 2014), în condițiile în care creșterea produsului intern brut a fost peste nivelul potențial. Lungimea autostrăzilor din România (683 km) reprezenta sub 1% din totalul kilometrilor de drum. Aceștia sunt distribuiți din punct de vedere geografic în aproape toate regiunile, mai puțin în Nord-Est și Sud-Vest Oltenia.
 
În privinţa calităţii drumurilor publice ca tip de acoperământ, în structura rețelei s-au înregistrat 30.240 km drumuri modernizate (35,4%) (majoritatea modernizate cu îmbrăcăminți asfaltice de tip greu și mijlociu), 22.088 km cu îmbrăcăminți ușoare rutiere (25,9%) și 33.034 km drumuri pietruite și de pământ (38,7%). 
 
Conform Institutului Naţional de Statistică, în 2014 drumurile publice totalizau 85.362 km, din care 17.272 km (20,2%) drumuri naționale 35.505 km (41,6%) drumuri județene și 32.585 km (38,2%), drumuri comunale. Ca număr de kilometri, pe primul loc se situează macroregiunea doi (Regiunile Nord-Est şi Sud-Est), urmată de macroregiunea unu (Regiunile Nord-Vest și Centru). 
 
Plăţile se fac doar la 122 de zile

 
„Anul 2014 a adus pentru acest sector un rezultat divergent din punctul de vedere al veniturilor, nivelul acestora crescând cu 14%. Deși 41% dintre companii au raportat venituri în scădere, evoluția înregistrată de restul companiilor a fost suficientă pentru a determina un avans al veniturilor la nivel sectorial. Totuși, avansul veniturilor se regăsește foarte puțin în profituri suplimentare, dinamica fiind doar ușor crescătoare. Rezultatul net consolidat la nivel sectorial a fost de 1,8%, înregistrând o dinamică sensibil crescătoare față de 2013, respectiv 1,2%. 
 
Finanțarea investițiilor pe termen lung este o prioritate, mai ales că acestea au menținut termenul mediu de plată a datoriilor pe termen scurt la un nivel ridicat, de 122 de zile, cu 22 peste ciclul operațional, ceea ce înseamnă redirecționarea banilor destinați furnizorilor către investiții. Zilele de încasare a creanțelor, deși sub media națională, indică un sector foarte sensibil la șocuri și dependent în mare măsură de încasarea creanțelor. 8 din 10 companii înregistrează un risc peste medie”, a declarat Nicoleta Mărunțelu, analist macroeconomic la Coface România.

Comenteaza