Tineri cântăreţi pe scena Operei Române din Cluj

Tineri cântăreţi pe scena Operei Române din Cluj
Cadrele universitare și studenții Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, alături de elevi ai Liceului de Coregrafie și Artă Dramatică Octavian Stroia îi invită pe clujeni să ia parte la reprezentarea a trei dintre cele mai captivante titluri din repertoriul de operă, într-un singur spectacol, duminică, 11 iunie, începând cu ora 10:00.

Opera "Don Giovanni" a lui Mozart (1756-1791), care are la bază tema atât de răspândită a seducătorului Don Juan și redă într-o manieră comică tensiunile dintre clasele sociale și sexe a fost considerată adesea ca fiind cea mai importantă lucrare de acest gen a compozitorului.

Scrisă la scurt timp după cealaltă operă celebră mozartiană - "Le nozze di Figaro" - în urma unei comenzi din partea operei de la Praga, unde a fost interpretată în permieră la data de 29 octombrie 1787, Don Giovanni avea să o depășească în popularitate pe prima.

Complexitatea sa, dată de comicul, dar și de tragicul situațiilor în care se găsesc personajele are ca finalitate transmiterea unui puternic mesaj moralizator: fermecătorul Don Giovanni, atât de abil în a-și domina victimele nou cucerite, (fie că este vorba de Donna Anna, Donna Elvira sau Zerlina) sau în a-și controla subalternul (pe Leporello) este învins, într-un mod de-a dreptul ciudat, însă simbolic, de către Comandorul pe care îl ucisese nu cu mult timp înainte și care s-a reîntors în lumea celor vii sub forma unei statui.

Tot un mit se află și la baza operei "Orfeo ed Euridice" a lui Cristoph Willibald Gluck (1714-1787), însă acesta aduce un contrast total artificialității sentimentale a lui Don Giovanni. Orfeo este dispus să își urmeze iubita, pe Euridice, până la moarte și, mai ales, dincolo de ea.

Nu este suprinzător că personajul care ghidează acțiunile lui Orfeo și îi oferă soluții se numește Amore - reprezentant (sub forma vocii de soprană) al dragostei adevărate care, văzând disponibilitatea sa de sacrificiu, o readuce, în cele din urmă, pe Euridice la viață.

Celebra capodoperă bufă "Il barbiere di Siviglia" a lui Gioachino Rossini (1792-1868) restabilește, în finalul spectacolului, comicul romantic, prin intermediul situațiilor pe care le întâmpină cuplul de îndrăgostiți Rosina - Contele Almaviva.

Cei doi sunt ajutați să ,,învingă" opoziția bătrânului tutore Bartolo și a lui Basilio - maestrul de muzică - de către nimeni altul decât Figaro, bărbierul iubit de întregul oraș. Șirul de peripeții este încheiat prin bucuria deplină pe care o cunoaște inima Rosinei în momentul în care Almaviva îi declară dragostea, iar cei doi se căsătoresc. Intrarea la spectacol este liberă. 

Etichete
Comenteaza