Mândră de Cluj. Musai când vine din partea unei scenariste de Oscar

Mândră de Cluj. Musai când vine din partea unei scenariste de Oscar

Clujul este un oraş frumos, cu oameni primitori. Noul val al cinematografiei româneşti face furori peste granite. Actorii joacă natural. Conglomerat de culturi, poveşti şi tehnici regizorale şi în competiţia oficială TIFF 2018. Chimie între membri juriului, la a căror conferinţă s-a râs cel mai bine în cei 17 ani de festival la Cluj-Napoca. După o oră şi jumătate de întrebări şi răspunsuri, plec acasă cu un singur gând.

O replică ce-mi confirmă că trăiesc în cel mai vestic oraş din România, într-o pepinieră a industriilor creative, un fenomen pentru care TIFF-ul a făcut pionierat şi că titlul de Capitală Culturală Europeană 2021 nu ni se cuvinea.

Rebecca Lenkiewicz, co-scenaristă a dramei adaptate Disobedience (cel mai nou film al lui Sebastian Lelio) proiectată în cadrul TIFF 2018, şi prezentă pentru prima dată în Cluj-Napoca, a mărturisit că a fost surpinsă să vadă cât de tânăr este publicul TIFF. “Sunt imrepsionată de cât de mulţi tineri merg la cinema, sălile TIFF sunt pline la toate proiecţiile. Vorbim în general despre filme de artă, mai greoaie, multe europene, care nu sunt tocmai ceva obişnuit la vâsta lor. În UK aşa ceva nu se întâmplă. Avem un singur cinema care aduce filme europene, tinerii merg la blockbustere. TIFF-ul nu este doar un festival de film, crează comunităţi”.

Două filme româneşti în cursa pentru Trofeul Transilvania

Cele 12 filme din Competiția oficială a celei de-a 17-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania iau pulsul noii generații de cineaști din întreaga lume. Între acestea se numără nouă debuturi puternice, dintre care două semnate de regizori români: Nu mă atinge-mă (Touch Me Not) - primul lungmetraj al regizoarei Adina Pintilie și dublul câștigător al Ursului de Aur și al Premiului pentru debut la Festivalul de la Berlin şi Charleston - în regia lui Andrei Crețulescu, care a avut premiera mondială la Locarno și este povestea dulce-amară a unui triunghi amoros neobișnuit. 

Juriul va avea o misiune grea în alege lungmetrajul care va primi Trofeul Transilvania 2018, regizoarea Ágnes Kocsis spunând că sunt în căutarea sufelutului din spatele filmului, povestea nefiind suficientă. “Regizorul trebuie să se întrebe de ce face acel film şi să vină cu o manieră personală, diferită, în care spune povestea, în care arată lumea”.

Juriul competiţiei

Vlad Ivanov a terminat recent filmările pentru rolul principal Victor Ganz în filmul Hier, noua peliculă a regizorului maghiar Balint Keneyres. A avut roluri în trei dintre filmele prezente în cadrul Festivalului de la Cannes în 2016: Toni Erdmann, regizat de Maren Ade, Bacalaureat (Cristian Mungiu) şi Câini (Bogdan Mirică). Recent a jucat rolul lui Piotr, şeful lui Jim Carrey în filmul True Crimes.

A fost Franco The Elder în Snowpiercer şi Grossmeier în filmul Into the Fog, regizat de Sergei Loznitsa. A jucat de asemenea şi rolul lui Dinu Laurenţiu în Poziţia Copilului, film câştigător al Ursului de Aur la Berlin în februarie 2013. Laureat al Premiului LA Critics pentru interpretarea magnifică a domnului Bebe, care provoacă avorturi ilegale în 4 luni, 3 săptămâni, 2 zile, versatilul Vlad Ivanov s-a consacrat drept unul dintre cei mai buni actori europeni. Are o valoroasă carieră şi în teatrul românesc. Vorbeşte fluent engleza, franceza, rusa şi italiana.

Născută la Budapesta, Ágnes Kocsis a absolvit Facultatea de Arte a Universităţii Eötvös Loránd cu o diplomă în Limba şi literatura poloneză, Estetică şi Teoria filmului. În 2005 a absolvit şi cursurile de regie ale Academiei de Teatru şi Film Maghiare din Budapesta. Scurtmetrajul ei The Virus o obţinut premul al treilea al competiţiei Cinéfondation de la cea de-a 59-a ediţie a festivalului de la Cannes. Fresh Air, primul ei lungmetraj, a fost selectat la aceeaşi ediţie a festivalului în secţiunea Săptămâna Internaţională a Criticii. Al doilea ei lungmetraj, Adrienn Pál, a avut premiera în mai 2010 în cadrul secţiunii Un Certain Regard a festivalului de la Cannes, obţinând premiul FIPRESCI. A terminat recent producţia pentru cel de-al treilea lungmetraj al ei, Eden.

Director de casting pentru peste 60 de lungmetraje (regizate de Godard sau Woody Allen), Stéphane Foenkinos este de asemenea scenarist pentru televiziune şi cinema. Împreună cu romancierul David Foenkinos, fratele său, a regizat scurtmetrajul Foot Story, şi apoi Delicacy (2011), lungmetrajul lor de debut cu Audrey Tautou în rol principal. Acesta a fost nominalizat la două premii César şi lansat în 35 de ţări. În 2017 şi-au lansat cel de-al doilea film, Gelozia. Cu Karin Viard în rol principal, şi această peliculă a fost nominalizată la premiul César pentru Cea mai bună actriţă. Pe cont propriu, lucrează de obicei în teatru şi a regizat alte scurtmetraje, documentare şi clipuri video, majoritatea în Québec. Gelozia, cel de-al doilea film al său, poate fi văzut la TIFF 2018!

Rebecca Lenkiewicz a scris scenariul filmului Ida (Cel mai bun film la premiile Academiei Europene de Film şi Oscarul pentru Cel mai bun film străin în 2015) împreună cu regizonul acestuia, Pawel Pawlikowski. A scris scenariul pentru Nesupunere împreună cu regizorul filmului, Sebastian Lelio, şi scenariul pentru Colette împreună cu Wash Westmoreland şi Richard Glatzer. Ambele filme vor fi lansate în acest an. De asemenea, Rebecca a scris scenariul pentru The Disciple, un film ce va fi turnat în Slovacia în acest an, împreună cu Ivan Ostrochovsky, regizorul filmului, şi Marek Lescak. Momentan, lucrează la o miniserie de televiziune împreună cu Steve McQueen şi are în dezvoltare mai multe lungmetraje, printre care şi The Sea Change, ce va fi regizat de Kristin Scott-Thomas. Dintre piesele sale de teatru putem menţiona The Night Season, care a avut premiera la Teatrul Naţional din Londra. Her Naked Skin a fost prima piesă scrisă de o femeie ce a fost jucată pe scena teatrului Olivier.

Dagur Kari s-a născut în oraşul francez Aix-en-Provence. Părinţii săi sunt de origine islandeză şi s-au întors în Islanda când Dagur avea trei ani. Dagur a ales o carieră în film după descoperirea lui Jim Jarmusch, Aki Kaurismaki şi François Truffaut. A absolvit Şcoala Naţională de Film din Danemarca în 1999, cu scurtmetrajul premiat Lost Weekend. Noi Albinosul este filmul de debut al lui Dagur (2003). A primit peste 20 de premii la festivaluri din întreaga lume şi a fost lansat cu succes în peste 30 de ţări. Cel de-al doilea film al său, Dark Horse, a fost selectat în secţiunea Un Certain Regard în cadrul festivalului de la Cannes în 2005. Următorul său film, The Good Heart, a fost filmat în New York şi lansat în 2009. Cel mai recent film a lui Dagur, Un munte de virginitate, a fost selectat în selecţia oficială a Berlinalei în 2015. A primit trei premii importante la Festivalul de Film de la Tribeca (Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu, Cel mai bun actor) şi a câştigat douăsprezece alte premii la alte festivaluri internaţionale.

Gala de închidere TIFF va avea loc sâmbătă, 2 iunie, de la ora 21.30, la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca.

Comenteaza