De vorbă cu Fanny Ardant, la Cluj, despre filme, iubire, singurătate, #metoo, Palestina şi ... Francois Truffaut

De vorbă cu Fanny Ardant, la Cluj, despre filme, iubire, singurătate, #metoo, Palestina şi ... Francois Truffaut

Celebra Fanny Ardant, starul cinematografiei franceze, va fi distinsă la Gala TIFF 2018 cu Premiul pentru întreaga carieră. Sâmbătă dimineaţa, actriţa a stat de vorbă cu jurnaliştii clujeni despre filme, iubire, singurătate, cărţi, poezie şi alegeri în viaţă. 

Redăm, mai jos, principalele declaraţii susţinute de Fanny Ardant în cadrul conferinţei de presă TIFF 2018, la Cluj-Napoca: 

- (despre regretata actriţă Olga Tudorache) Îmi amintesc cum am întâlnit-o şi cum am implorat-o să vină să joace în acest film (Cenușă și sânge, debutul regizoral a lui Ardant, n.red.) în care, la început, nu prea avea dorinţa de a juca. Am fost foarte impresionată de forţa ei, de intensitatea ei şi de caracterul ei. De fiecare dată când am revenit la Bucurşti, am mers să o vizitez. Şi îmi spunea “De ce te arunci să fii şi regizor când ai putea să te mulţumeşti să fii doar actriţă”. Am spus nu ştiu. Şi m-a întrebat “Cum, faci lucrurile fără să ştii de ce le faci?”. Şi am spus da. Mi-a răspuns că sunt nebună.

- (despre actorii români cu care a lucrat) Sunt foarte impresionată de actorii români pe care i-am cunoscut, de formaţia lor. Sunt oameni care fac toţi şi teatru şi cinema şi cred că teatrul este cel care construieşte, care constituie un actor, iar cinema-ul este un lux pentru un actor. În teatru noi suntem cei care facem, în cinema suntem manipulaţi.

- (despre mişcarea #metoo) Nu îmi plac partidele, nu îmi plac mişcările, manipulările, chemările la acţiune, nu îmi place ceea ce este la modă. Nu voi face niciodată parte dintr-o mişcare. Viaţa este plină de contradicţii şi trebuie să rămână aşa.

- (sfaturi pentru tineri actori) Cred că am ascultat pe toată lumea şi pe nimeni. Am ascultat sunetul clopotelor, dar mi-am urmat propriul instinct. Cred că fiecare actor tânăr este diferit, este foarte greu să dau un sfat. Pot să spun tuturor că aceată meserie nu poate fi făcută decât dacă o iubeşti, o iubeşti, o iubeşti.

- (despre lectură) Cărţile nu trebuie citite doar ca să te cultivi, ci ca să te simţi mai puţin singur. Am citit Proust, Dostoievski, Shakespeare, tragicii greci, încă de tânără, toate acestea m-au hrănit. Cred că de la Iliada şi Odiseea nu s-a scris nimic mai bun. Cred că în cărţi este seva vieţii.

- Când am descoperit Transilvania a fost pentru mine imaginea unei lumi, a unui peisaj al eternităţii. Care există de foarte mult şi care va continua să existe în forma asta mult timp de acum încolo.

- Cred că dificultatea mea de a face filme este exclusiv vina mea. Sunt bizară. Şi în mod curios nu am dorinţa de a intra în industria cinema-ului. Dorinţa mea este să fac filme aşa cum faci un obiect, filme în care cred şi pe care le pot revendica. Nu sunt deloc la modă. Atunci când merg să caut finanţatori pentru proiectele mele, ei se tem foarte tare de aceste proiecte. Deci este o stare de fapt şi care mă nefericeşte, dar pe care o înţeleg.

- (poartă o eşarfă palestiniană şi este cunoscut faptul că a studiat Ştiinţe Politice) Nu voi vorbi niciodată la microfon despre convingerile mele politice, dar este adevărat că am şi port acest fulat de foarte mult timp. Şi într-unul din fimele care va fi prezentat la TIFF (Lola ), în ziua în care am ajuns la întâlnirea cu regizorul purtam acest fular pe cap şi el a spus... “Lola îl va purta în film”.

- (despre regizorii care au inspirit-o) Nu voi da nume, dar pot să spun că m-au inspirat acei regizori care poartă în ei un foc sacru, o energie. Cred că regia nu este o meserie pe care o faci ca pe orice altă meserie, este un privilegiu să ai voie să faci un film. Îmi place foarte mult să lucrez cu acei regizori care  nu-ţi răpesc nici măcar un minut din bucuria de a face un film. Nu îmi plac profesioniştii.

- (cum se pregăteşte de un rol). Cred că toţi suntem influenţaţi fără să ştim exact cum. E ca o ploaie care cade şi nu ştim ce va răsări după ea. Când mă pregătesc să intru în scenă am două sentimente furia şi plăcerea. Este amestecul celor două. Cred că fără plăcere nu este energie, şi nici fără furie.

- (poezia). Îmi place foarte mult poezia, nu numai versurile, ci comportamentul poetic, imaginea poetică. Cred că am început să ador poeţii ruşi mai mult decât pe cei francezi. La ruşi, a fi poet înseamnă să îţi asumi un risc, în Franţa poezia este un vagabondaj al spiritului. În Franţa, un poet este un om normal. În Rusia, este cineva protejat de Dumnezeu.

- Filme preferate (între cele noi apărute) Loveless (2017)  de Andrey Zvyagintsev, L'Apparition (2017) de Xavier Giannoli şi o trilogie japoneză. Eu am o natură obsesivă. De fiecare dată când merg la restaurant comand paste cu roşii. Şi mă tem că într-o zi nu o să îmi mai placă acest fel de mâncare. Şi cu cinemaul e la fel. Ador să intru într-o sală întunecată şi mă tem că într-o bună zi nu o să mai îmi placă. Dar e ca şi cu pastele, uneori sunt bine gătite, alte ori sunt prot gătite.

- (despre TIFF şi Cluj). Am aujuns abia ieri seară, nu pot să răspund la o astfel de întrebare. Dar ca să răspund totuşi, ce îmi place la un festival internaţional de film este că festivalul scapă de legea comerţului, la un festival poţi vedea filme din întreaga lume, vezi filme dificile, unele nu foarte bune, dar le poţi vedea pe toate. Sub imperiul legii, al industriei nu poţi face acest lucru.

- (raportul la singurătate). Cred că tot ceea ce îndurăm este dureros şi tot cea ce acceptăm devine puternic. Singurătatea este tragică, nimeni nu vrea să fie singur. Singurătatea este ca un coşmar, dar în care reuşeşti să vezi splendoarea vieţii. Este o frază în franceză care spune "să fii atent la dulceaţa lucrurilor", pentru că în această dulceaţă te risipeşti, pe când în singurătate, ca să rezişti, te construieşti pe tine.

- (cum alege rolurile) Eu aleg un scenariu asemeni unui câine care intră în pădure, nu şti de ce spui da, dar simţi că totuşi îţi place. Am acceptat roluri alături de regizori confirmaţi şi debutanţi. Nu sunt o profesionistă, eu am jucat întotdeauna rolul care mi-au plăcut. Dacă vine un scenariu în poştă, îl citesc aşa cum bei un pahar de apă - când termin şi pun paharul de apă pe masă, spun foarte repede da sau nu.

- (despre relaţia cu Francois Truffaut) Nu voi vorbi niciodată despre povestea mea cu Francois Truffaut.  Dacă este să vorbim despre regizori care au contat pentru mine, pot să spun că Truffaut a fost cel care mi-a deschis calea în lumea cinema-ului. Eram actriţă de teatru şi am făcut ceva foarte populat la TV şi, la acea vreme, lucrurile erau foarte strict împărţite – teatru, TV, cinema. Nu exista o circulaţie între acestea. Dar Francois Truffaut era un om liber, producător şi a decis să mă distribuie în film fără să ceară permisiunea nimănui.

Despre Fanny Ardant

Frumusețea, exuberanța, versatilitatea și talentul ei extraordinar au plasat-o în topul celor mai iubite actrițe ale cinematografiei franceze. A lucrat cu regizori importanți precum Claude Lelouch, Alain Resnais, Costa Gavras, Sydney Pollack, Franco Zeffirelli sau Ettore Scola și i-a avut ca parteneri pe ecran, printre alții, pe Gérard Depardieu, Vittorio Gassman, Jean Rochefort, Catherine Deneuve, Harrison Ford și Cate Blanchett.

Una dintre cele mai importante colaborări, încă de la începutul carierei, a fost cu legendarul cineast francez Francois Truffaut, care i-a devenit și partener de viață. Ultimul lui film, De-ar veni odată duminica! (Vivement Dimanche), i-a adus lui Ardant a doua nominalizare la premiile César.

În 2009, Fanny Ardant debutează în regie cu Cenușă și sânge (Cendres et sang), coprodus de Libra Film. Filmul a fost turnat, în proporție de 90% în România, iar din distribuția internațională fac parte și actori autohtoni printre care Adrian Păduraru, Ion Besoiu, Răzvan Vasilescu, Tudor Istodor și regretata Olga Tudorache.

Una dintre cele mai recente și mai temerare apariții pe marele ecran e cea din Lola Pater (r. Nadir Moknèche, 2017), film lansat anul trecut la Locarno. Fanny Ardant interpretează cu o dezinvoltură care arde ecranul un transsexual care se reconciliază cu fiul său, pe care l-a părăsit atunci când a decis să facă operația de schimbare de sex. Încă din stadiul de scenariu, mama regizorului i-a spus acestuia: „Nu pierde timpul căutând. Există o singură actriță care poate juca acest rol. Nu două, nu trei, ci una singură: Fanny Ardant."

Gala de închidere TIFF 2018 va avea loc sâmbătă, 2 iunie, de la ora 21:30, la Teatrul Național din Cluj-Napoca.

Comenteaza