Ce spectacole se joacă în martie pe scena Teatrului Naţional
- Scris de Ziua de Cluj
- 25 Feb 2013, 15:24
- Cultură
- Ascultă știrea

SALA MARE
Sîmbătă, 9 martie, ora 19:00
Cei doi gentlemani din Verona de W. Shakespeare- Premieră
Regia: Ada Lupu
Decorul: Adrian Damian
Costumele: Alina Lăţan
Muzica originală: Cári Tibor
Asistent de regie: Ionuţ Caras
Light design: Lucian Moga
Distribuţia: Ramona Dumitrean, Romina Merei, Cătălin Herlo, Cristian Grosu, Matei Rotaru, Miron Maxim, Adrian Cucu, Dragoş Pop, Anca Hanu, Adriana Băilescu, Irina Wintze, Dan Chiorean, Silvius Iorga, Cristian Rigman, Patricia Brad, Radu Lărgeanu, Cătălin Codreanu
Duminică, 10 martie, ora 19:00
Cei doi gentlemani din Verona de W. Shakespeare
Regia: Ada Lupu
Marţi, 12 martie, ora 19:00
Cîntăreaţa cheală
de Eugène Ionesco
traducerea: Vlad Russo şi Vlad Zografi
Un spectacol de Tompa Gábor
Scenografia: Judith Dobre-Kóthay
Distribuţia: Cătălin Herlo, Elena Ivanca, Adrian Cucu, Angelica Nicoară, Irina Wintze, Ionuţ Caras, Silvius Iorga, Petre Băcioiu
"Ionesco spune, într-un fel, că noi nu ne putem sustrage din propria noastră istorie, din propria noastră poveste, de aceea ne merităm globalizarea, pentru
că repetăm mereu si mereu aceleaşi vorbe şi aceleaşi acţiuni, zi de zi. Ele devin
clişee, se golesc de conţinut şi sens şi atunci ajungem să trăim conform unor manuale sau softuri, şi, oricît de perfecte ar fi acestea, nu fac decît să crească prăpastia dintre oameni în ceea ce priveşte comunicarea. Ionesco arată acest lucru în Cîntăreaţa cheală, cu un umor extraordinar, cu dragoste, şi compasiune chiar, pentru personajele sale. Forma textului în Cîntăreaţa cheală se apropie de perfecţiunea muzicii şi, de aceea, acest text trebuie tratat ca o simfonie, la care, dacă un regizor se întoarce, este la fel cu un dirijor care se întoarce, din nou, ca să dirijeze o operă muzicală cu o altă orchestră (...) Această structură muzicală a textului demonstrează că o dată ce este găsită forma unui spectacol, aşa cum cred că am găsit-o noi, ea devine împreună cu textul, cheia spectacolului."
Tompa Gábor
Durata spectacolului: 1 h 40 min.
Joi, 21 martie, ora 19:00
Bolnavul închipuit
de Molière
direcţia de scenă : Sanda Manu
decor : T.Th.Ciupe
costume: Adriana Grand
muzica: Dorina Crişan-Rusu
coregrafia : Florin Fieroiu
cu : Anton Tauf, Melania Ursu, Cristina Pardanschi, Cornel Răileanu, Adrian Cucu, Irina Wintze, Ovidiu Crişan, Anca Hanu, Adriana Băilescu, Angelica Nicoară, Emanuel Petran, Dan Chiorean, Dragoş Pop/Ionuţ Caras, Radu Lărgeanu
Ion Vartic scrie despre piesă şi spectacol : « După 330 de ani, ultima piesă a lui Molière e la fel de actuală ca şi atunci. E contemporană cu noi pentru că circumscrie, în zorii modernităţii europene, o problemă intimă, esenţială, a omului : într-un moment în care omul nu mai acceptă că moare pentru că e muritor, ci pentru că e "bolnav" ; de aici relaţia lui neliniştită, obsedantă, cu boala şi, deci, cu ipohondria, în momentul în care, pentru el, moartea <naturală> se transformă într-o moarte "medicalizată". Acest lucru se simte în spectacol, fiindcă Sanda Manu "umanizează" comedia (dacă facem abstracţie de povestirile absurde, decupate atît de ionescian, ale doctorilor). Iar în epilog regizoarea răstoarnă, brusc şi tăios, comedia în tragicomedie, înscenînd magnific - cu fluturări de aripi negre şi ricanări dansante - ultimul vers, grotesc şi crud, al piesei : "Sanguis luare, moarte dare". Un final de mare Molière ».
Marţi, 26 martie, ora 19:00
Steaua fără nume
de Mihail Sebastian
scenariul, regia şi ilustraţia muzicală: Visarion Alexa
decorul şi costumele: Adriana Grand
asistenţă regie: Leta Popescu
distribuţia: Ramona Dumitrean, Matei Rotaru, Ovidiu Crişan, Dragoş Pop, Romina Merei, Emanuel Petran, Andrea Papp, Miron Maxim
Piesa a fost denumită iniţial de autor Ursa Mare, avînd premiera la Teatrul Alhambra din Bucureşti, la 1 martie 1944. A fost jucată în multe ţări europene şi în Statele Unite. În 1967 regizorul francez Henri Colpi realizează un film în coproducţie, cu Marina Vlady şi Claude Rich în rolurile principale.
Evadarea din realitatea anostă într-o lume iluzorie de o frumuseţe stranie, fie şi pentru un timp scurt, pare a fi soluţia pentru salvarea condiţiei umane. Pasiunea pentru stele a profesorului Miroiu, însinguratul visător dintr-un tîrg de provincie cenuşiu, reuşeşte să trezească în Mona dorinţa de a evada din existenţa banal-telurică într-o lume a frumosului şi a adevărului. Totul se petrece într-o noapte. Dar noaptea magică va lua sfîrşit şi normalitatea va curma brutal poezia şi vraja.
Durata spectacolului: 1 h 40 min.
Miercuri, 27 martie
Ziua porţilor deschise
De la ora 20 :00 spectacolul
Cîntece de iarnă pentru toate anotimpurile
Spectacol-concert de Ada Milea
Scenografia: Valentin Codoiu
Distribuţia: Ada Milea, Anca Hanu, Romina Merei, Cristian Rigman, Miron Maxim
Un spectacol cu cîntece de toate felurile, interpretate cu mult umor de cinci patru actori şi de Ada Milea. Şi nu doar la instrumente profesioniste, ci şi la xilofoane de jucărie, tobe de jucărie, claviaturi în miniatură şi alte jucării cîntătoare.
Durata spectacolului: 1 h
Sîmbătă, 30 martie, ora 19:00
Nichita & Tango
Spectacol realizat de Mario Dance Atelier în parteneriat cu Teatrul Naţional din Cluj
PREMIERĂ
Duminică, 31 martie, ora 20:00
În natură
Stand-up comedy cu Dragoş Pop
STUDIOUL "EUPHORION"
Vineri, 1 martie, ora 19:00
Zenobia după Gellu Naum
scenariul şi regia: Mona Marian
scenografia: Eugenia Tărăşescu-Jianu
muzica: Corina Iosif
distribuţia: Cornel Răileanu, Cristian Rigman, Romina Merei,
Petre Băcioiu, Anca Hanu, Radu Lărgeanu, Cristian Grosu,
Miron Maxim, Maria Munteanu, Eva Crişan, Elena Ivanca,
Angelica Nicoară, Silvius Iorga
Monica Lovinescu scrie despre Zenobia că "Un poem - şi poate, cu atât mai mult, un pohem al lui Gellu Naum - nu poate fi descris. Cartea aceasta de căutare (în sensul de «quête»), de parcurs iniţiatic, de semne malefice sau benefice emise de obiecte, de laborioasă descifrare a unui sens ascuns, capabil să remedieze nonsensul mizeriei noastre existenţiale, ar suferi mai mult decât altele de povestirea unei acţiuni ce nu e decât aparenţă. Ajunge să spunem, fără a trăda, cu vorbele autorului, că datoria Zenobiei şi a naratorului-autor este «de a menţine trează dragostea în lume». O datorie ce pare lesne de suportat câtă vreme se află ascunşi într-o scorbură de copac printre mlaştini, dar devine irealizabilă în oraşul unde naratorul va rătăci de-a lungul unui interminabil coridor kafkian, în căutarea a ceea ce găsise deja, pierduse şi nu va regăsi decât reîntors în mlaştinile de unde emană parcă o memorie primordială".
Durata spectacolului: 1 h 55 min.
Miercuri, 6 martie, ora 19:00
Cealaltă Moarte a Ioanei d'Arc
de Stefan Tsanev
traducerea, regia şi scenografia: Nic Ularu
costumele: Călina Langa
distribuţia: Eva Crişan, Cornel Răileanu, Emanuel Petran
Stefan Tsanev aduce povestea Ioanei d'Arc într-o realitate extrem-contemporană, în care Dumnezeu este „un om bătrân, slăbănog, zdrenţăros şi jalnic" şi foarte ocupat, fiind solicitat peste măsură. Autorul are grijă să asezoneze textul şi cu o tentativă de viol. Această intenţie a Călăului este radical amendată prin retezarea sexului, redobândirea lui implicând renunţarea la demnitate, pe care, oricum, pentru fiinţa umană este mult mai comod să o piardă: „Ah, e aşa bine să n-ai demnitate!", exclamă Călăul. Mesajul ultim este cel al salvării credinţei prin sacrificiul uman: „Dacă ai credinţă, n-ai altceva de făcut decât să arzi pe rug. Cei credincioşi sunt oameni cărora nu le-a rămas altceva de făcut decât să moară. Credinţa e ultima lor alegere", îi spune Dumnezeu Ioanei. Doar aşa va intra în nemurire.
Durata spectacolului : 1h
Miercuri, 13 martie, ora 19:00
Tartuffe sau Impostorul de Molière
Traducerea: Romulus Vulpescu
Regia şi decorul: Laurian Oniga
Costumele: Cătălina Chirilă
Distribuţia: Irina Wintze, Dan Chiorean, Romina Merei, Ruslan Bârlea, Eva Crişan, Silvius Iorga, Emanuel Petran, Ovidiu Crişan, Adriana Băilescu, Miron Maxim
Ideea actualităţii lumii lui Molière este perfect surprinsă de regizorul spectacolului, Laurian Oniga: „Ce se întâmplă la noi acum, aici, e halucinant, dintr-un anumit punct de vedere. Eşecul politicilor, al politicienilor au adus oamenii în situaţii disperate de viaţă, şi-atunci, am devenit un teritoriu foarte propice pentru tartuffi. Ei ne aşteaptă la colţul străzii, ne prind de mână, ne stropesc cu «agheasmă» şi ne creează iluzia unor soluţii miraculoase a căror victimă devenim cu toţii. Nimic mai trist, poate chiar tragic, decât manipularea disperării, a speranţelor, a viselor prin şarlatani impostori. Mai ales atunci când unul din instrumente e chiar biserica."
Durata spectacolulu: 1h 20 min.
Sîmbătă, 16 martie, ora 19:00
Declaraţie
de Tudor Muşatescu
one-woman show comic cu Elena Ivanca
Un one woman show exploziv, în care actriţa interpretează patru personaje feminine construite în detaliu şi elaborate cu scrupulozitate. Actriţa uimeşte publicul cu admirabilul său instinct comic. Este o savuroasă demonstraţie de fantezie şi virtuozitate care se datorează paletei largi de mijloace de expresie pe care le foloseşte.
durata spectacolului: 1 h
Marţi, 19 martie, ora 19:00
Artă de Yasmina Reza
traducerea : Violeta Popa
regia : Sorin Misirianţu
scenografia : Răzvan Şuhan şi Radu Bogdan Lucian
cu: Sorin Misirianţu, Dan Chiorean, Ruslan Bârlea
Situaţia comică insolită din piesă ia naştere din achiziţionarea, cu o sumă indecent de ridicată, a unui tablou « cu dungi albe pe un fond alb ». Disputa iscată între cei trei prieteni este, de fapt, o analiză atentă a relaţiilor interumane, o radiografiere a unei prietenii ajunsă într-o situaţie de criză precum şi o modalitate de aplanare a ei.
durata spectacolului: 1 h 20 min.
Miercuri, 20 martie, ora 19:00
Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal
de Matei Vişniec
regia: Mona Marian
scenografia: Carmencita Brojboiu
ilustraţia muzicală: Corina Sîrbu
distribuţia: Cristian Rigman, Dragoş Pop, Dana Bonţidean (Teatrul de Păpuşi „Puck"), Eva Crişan, Anca Hanu
Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal a unuia dintre cei mai cunoscuţi dramaturgi români contemporani este o satiră incisivă la adresa opresiunii ideologice, a societăţii totalitare delirante. O piesă despre xperimentul eşuat al "celei mai bune lumi posibile" - comunismul -, reflectată în metafora unui spital de boli mintale unde nebunii sunt liberi iar oamenii normali înnebunesc.
durata spectacolului: 1 h 20 min.
Vineri, 22 martie, ora 19:00
Conul Leonida faţă cu Reacţiunea
de I.L. Caragiale
regia şi scenografia: Laurian Oniga
distribuţia: Ovidiu Crişan, Romina Merei,
Lucia-Wanda Toma
„Politicianul" Leonida a înlocuit tribuna politică/cafeneaua cu odaia modestă dintr-o mahala bucureşteană, auditoriul fiind format dintr-o singură persoană: Efimiţa. Aici soţia nu mai este femeia matură, cu umor, care-i înţelege balivernele, mai mult dintr-o datorie conjugală, ci o tînără care-l priveşte cu veneraţie şi infiunită iubire. La începutul poveştii, Leonida este un bărbat măreţ, iar la sfîrşit, un iepure fricos, speriat la culme de infernul de afară, care, pentru Efimiţa e „revoluţie", pentru Leonida „reacţiune", iar pentru Safta, un „obicei mitocănesc", cînd, de fapt, este o simplă petrecere, ce-i drept, cam zgomotoasă.
Durata spectacolului: 1 h
Duminică, 24 martie, ora 19:00
Bravul nostru Micşa!
de Radu Ţuculescu
Regia: Tudor Lucanu
Scenografia: Adrian Damian
Sound-design şi muzica: Şerban Ursachi
Asistent scenografie: Maria Leordean
Distribuţia: Matei Rotaru, Dragoş Pop, Emanuel Petran, Eva Crişan, Cătălin Codreanu, Camelia Curuţiu, Viorica Mischilea, Angelica Nicoară
Piesa Bravul nostru Micşa este a patra comedie scrisă de Radu Ţuculescu în care autorul, îmbinînd comicul de limbaj şi cel de situaţie, reuşeşte cu multă însufleţire şi bogăţie verbală să contureze „o lume rurală prinsă în angrenajul dezvoltării capitaliste" avînd ca unic scop, urmărit printr-o ingeniozitate tipic românească, acela de obţinere, prin orice mijloace, a unui profit. Autorul susţine că „totul se învârte în jurul ideii primăriţei de a umfla fonduri europene pe un proiect focalizat pe Bravul nostru Micşa, un semiparalitic, ale cărui replici, aparent senile punctează dialogul, irezistibil de sprinţar şi absurd".
Regizorul Tudor Lucanu îşi propune să urmărească „povestea acestei lumi dintr-un unghi obiectiv" suprinzînd „comicul amar al încercărilor de atingere a prosperităţii".
Durata spectacolului: 1 h 30 min.
Vineri, 29 martie, ora 19:00
Barrymore de William Luce-PREMIERĂ
în româneşte de Dana Lovinescu
adaptare de Radu Beligan şi Liviu Dorneanu
regia : Tudor Lucanu
decorul şi costumele : Adriana Grand
distribuţia: Anton Tauf, Ruslan Bârlea
Piesa se înscrie în linia deschisă de Cehov cu Cântecul lebedei, în care actorul, deşi încă tînăr, a ajuns la capătul vieţii şi ramâne să moară în teatru, flancat de sufleurul mereu fidel şi întrupând în culise rolurile memorabile ale carierei. Barrymore este numele unei celebre familii de actori americani: Lionel, Ethel şi John. John Barrymore, cel mai tânar dintre fraţi, a fost unul dintre marii actori de teatru şi film ai lumii, despre care scriitorul american William Luce scrie o piesă de teatru.
PREMIERĂ
Duminică, 31 martie, ora 18:00
Nu vezi că stai în braţele mele, orbule?
de drag de Nichita Stănescu
regia : Anton Tauf
cu : Eva Crişan, Ramona Dumitrean, Anton Tauf
Este un spectacol de poezie pe versurile lui Nichita Stănescu, cu care actorul Anton Tauf a avut o prietenie de excepţie. La Nichita Stănescu funcţia tradiţională a limbajului poetic este atotstăpînitoare. În cele mai abisale imagini ale viziunii lirice, cititorul recunoaşte ceva din rostirea familiară lui. Cuvîntul poetului vrăjeşte, emblema sa fiind sfera şi echivalentul ei în limbă perioada, loc al armonioaselor simetrii.
Durata spectacolului : 1 h 30 min.
Biletele se pot procura de la Agenţia Teatrală, de marţi pînă duminică între orele 11 :00 - 17 :00 (tel. 0264 - 59 53 63) sau pot fi achiziţionate și on-line, pe platforma www.biletmaster.ro.