Balul Operei 2018, organizat de Opera Naţională cu "oamenii casei" pentru tinere talente

Balul Operei 2018, organizat de Opera Naţională cu
Opera Naţională din Cluj-Napoca preia organizarea Balului Operei, brand care a trecut în proprietatea omului de afaceri Daniel Metz de la Matei Miko, cel care a organizat timp de 25 de ani acest eveniment.

Balul Operei, eveniment ce în 2018 va avea loc în 3 martie, vine şi cu un nou format. Programul artistic al serii va cuprinde momente lirice şi coregrafice speciale, susţinute de orchestra, soliştii şi ansamblul de balet al Operei Naţionale Române, din echipa de creație făcând parte dirijorul Tiberiu Soare, regizorii Mihaela Bogdan și Petre Năstase, scenograful Anca Pintilie și coregraful Pavel Rotaru.

Dat fiind faptul că ne aflăm în anul Centenarului Marii Uniri, programul va include momente muzicale reprezentative din repertoriul dramatic şi instrumental autohton. "Tematica Balului Operei 2018 subliniază identitatea culturală a țării noastre, mai precis, unitatea în diversitate a valorilor materiale și spirituale născute pe teritoriul românesc care, deși se se situează la confluența a trei regiuni europene - centrală, estică și sud-estică - rămâne unul puternic individualizat.

Avem în vedere evoluția poporului român pe parcursul asimilării influențelor popoarelor salve (în Antichitate și în Evul Mediu), a grecilor (pe perioada existenței Imperiului Bizantin), a turcilor, maghiarilor sau a germanilor prezenți în Transilvania, instalate pe fondul daco-roman al civilizație noastre, dar și cultura modernă conturată în ultimele secole după modelele transmise din vestul Europei, de către spiritul francez și german", spun reprezentanţii instituţiei de cultură.

În cadrul Balului Operei 2018 vor fi acordate premii de excelenţă, însă doar pentru trei categorii: Premiul Alexandru Fărcaş (pentru tinere talente), Premiul Dimitrie Popovici - Bayreuth şi Premiul Seniorii Cetăţii, acordat de Consorţiul Universităţilor Clujene.

Tradiţionalul Trofeu Lya Hubic nu va mai fi decernat la Balul Operei, ci în cadrul unui festival organizat de Academia de Muzică Gheorghe Dima. "Primul bal organizat de noi va fi cu oamenii casei, artişti valoroşi ce cutreieră scenele Europei, de ce să nu-i punem în valoare?", a spus directorul ONC, Florin Estefan.

Partea a doua a serii va include un dineu în foaierul Operei Naţionale, iar sala mare se va transforma în ring de dans, însă pentru dansuri de societate - vals, tango, rumba, samba, cha-cha. Organizatorii îşi doresc un eveniment de etichetă, de aceea le transmit celor interesaţi să respecte dress code-ul şi anume black tie: "Ne dorim să oferim celor prezenți un adevărat bal vienez".

Un alt element de noutate este amplasarea scenei. O platformă va acoperi scaunele din sala principală şi se va uni cu actuala scenă. Vor fi amplasate doar 180 de scaune noi, aranjate faţă în faţă, cu un coridor generos între ele dedicat artiştilor.

Nu în ultimul rând, Balul Operei 2018 este şi un eveniment caritabil. O parte din banii proveniţi din vânzarea de bilete, dar şi donaţiile oferite în seara balului, vor merge către Transylvanian Opera Academy - Academia de Operă pe care instituția clujeană a înființat-o cu scopul descoperirii și dezvoltării tinerelor talente - 11 artişti fac parte în prezent din acest proiect.

Biletele pentru Balul Operei 2018 au fost puse în vânzare şi costă între 260 şi 490 de lei. "Publicul este actorul principal al evenimentului, invitaţii având ocazia să facă networking cu oameni importanţi de business, din politică". Bugetul evenimentului se ridică la peste 50.000 de euro.

Predare de ştafetă. "Acest proiect poate să meargă mai departe"

După 25 de ani în care Balul Operei a fost organizat de Matei Miko, acesta a decis să prede ştafeta, pentru a se asigura că evenimentul va dăinui în timp.

"Balul Operei a reuşit să străbată 25 de ani de existenţă. În aceşti 25 de ani, am adus pe scena Operei Naţionale Române sute de artişti, cărora vreau să le mulţumesc pentru contribuţia lor extraordinară la reuşita Balului. Fie că e vorba de Corul Madrigal, de Alexandru Tomescu sau de orchestra, corul, dirijorii, regizorii, scenografii Operei sau de ceilalţi artişti pe care îi regăsiţi pe afişele ediţiilor trecute, le mulţumesc tuturor foarte mult. Vreau să mulţumesc tuturor sponsorilor, fără de care asemenea evenimente nu puteau fi realizate.

Zece ani, Balul Operei a fost un eveniment de o zi, apoi, crezând că a venit vremea, am trecut la două zile - prima zi, Balul Operei, a doua zi, Gala Laureaţilor. E foarte greu să ţii un eveniment de două zile, aşa că după alţi zece ani am revenit la formatul de o zi, fără a renunţa la elementele care au făcut ca Balul Operei să fie un eveniment valoros.

În aceşti 25 de ani, am introdus momente de prețuire şi recunoştinţă faţă de personalitățile Cetăţii noastre. Am crezut în cuvântul Cetate, cum cred şi acum, şi a apărut un titlul, o medalie şi o diploma de Senior al Cetăţii. Aceste premii au fost întotdeauna atribuite pe baza deciziei unor comisii de nominalizare şi atribuire. Comisia pentru Seniorii Cetăţii a fost condusă de Ioan Aurel Pop, care ne face plăcerea şi onoarea să accepte să continue sa conducă această comisie. Comisia pentru Premiul Mecena a fost condusă de către profesorul universitar Ioan Sbârciu şi care a oferit în fiecare an un tablou câştigătorilor acestui premiu. A fost Trofeul Lya Hubic, care a onorat zeci de personalităţi ale scenei lirice, într-un demers în care acest premiu a fost acordat împreună de Opera Naţională Română din Cluj, Opera Maghiară de Stat, Conservatorul şi Filarmonica din Cluj.

Au trecut anii şi sigur că este frumos să spui „am făcut Balul Operei timp de 25 de ani", dar aceşti 25 de ani au trecut şi peste mine. Am avut şi un moment de cumpănă anului trecut, din punct de vedere al sănătăţii. Din discuţiile cu prietenul meu şi omul care pentru acest oraş este indiscutabil un Mecena, care a susţinut atâtea şi atâtea evenimente sportive, culturale şi proiecte sociale, domnul Daniel Metz, care mi-a propus să discutăm cum putem asigura perenitatea acestui proiect, dacă, poate, într-o zi nu voi mai putea duce greul, foarte greul unui asemenea eveniment.

Chiar înainte de Balul Operei 2017 ştiam că lucrurile sunt mai complicate din punct de vedere al sănătăţii mele, aşa că am hotărât de comun acord să dăm acestui proiect - care a supravieţuit multor altor proiecte - şansa să continue. Astfel, am cesionat această marcă, cu dorinţa de a asigura perenitatea şi continuitatea acestui proiect, domnului Daniel Metz şi implicit Operei Naţionale Române, care a fost gazda şi partenerul nostru în toţi aceşti ani.

Trebuie să aduc mulţumiri tuturor acelora care au contribuit la Balul Operei. Mulţumesc presei, care a scris întotdeauna. M-am bucurat pentru articolele pozitive, dar şi pentru critici, pentru că am învăţat din ele cum gândesc alţii şi, poate, ce ar trebui schimbat şi ameliorat.

În fiecare an, Balul Operei a fost un spectacol nou, la care trebuia reinventat tot scenariul, tot programul, tot decorul, inclusiv minunatele decoraţiuni florale ale Florinei Bogdan, şi erai supus unor critici. Cu o seară înainte, două trei înainte aici se juca Shakespeare. Shakespeare garantează un succes. Poate cu o săptămână înainte aveam Nabucco. Verdi garantează un succes. Şi pe urmă vine Balul Operei, după Shakespeare şi Nabucco. Şi trebuie să fii cumva la înălţimea pe care aceste fantastice producţii scenice le garantează de secole. Nu este uşor!

Îi mulţumesc lui Daniel Metz, acestui om implicat în binele culturii clujene, îi mulţumesc tânărului şi talentatului Florin Estefan, care a adus atâta dinamică şi mişcare în viaţa culturală şi Operei Naţionale Române. Le mulţumesc că acest proiect poate să meargă mai departe", a declarat Matei Miko.

Comenteaza