Micro-management, nu văicăreli!

Micro-management, nu văicăreli!
Subiectul preferat al comentariilor tuturor managerilor îl reprezintă criza financiară şi (mai apoi) criza economică.

 Indiferent că businessul merge excelent sau este ieşit în decor fiindcă e slab administrat, în momentul când vine vorba despre criză, toţi adoptă o figură gravă, respiraţia ia profunzime, privirea se adaptează la infinit, vocea este dreasă şi începe datul cu părerea folosind neologisme de afaceri cât mai cultivate. “Nesustenabilitate” bate recorduri de utilizare, iar “relansare economică” a devenit subiectul predilect atunci când nu ştii ce ai de făcut.

 

Am participat în ultimii doi ani la multe forumuri de analize, unde

s-a dezbătut aprins subiectul. Ajută, dar, în final, realizezi că este terapie de grup. Am ascultat părerile multor consultanţi de afaceri individuali sau instituţionali care susţineau a avea o soluţie, dar tot ei mărturiseau dezarmaţi că atunci când criza afectează afacerea, controlul costurilor în companii va face ca ei să fie primii trimişi la plimbare. Ajută, dar realizezi că este prea teoretic.


Am discutat în repetate rânduri cu partenerii de afaceri despre soluţiile pe care le vedem pentru ca businessul să atingă parametrii bugetaţi. Mai mult de 50% din timpul alocat discuţiei era pierdut în aceleaşi dezbateri complicate. Ajută, dar realizezi că este sincron de văicăreli.

 

Am cunoscut în ultimii ani şi executivi ce conduc companii care au trecut prin vremuri turbulente şi care au sfârşit prin turn-around-uri spectaculoase, fiind modele de afaceri sănătoase pentru comunitatea de business. Ştiinţă, instincte bune, intuiţie sau noroc? Un lucru este sigur: că nu-şi pierdeau vremea prea mult în văicăreli, critici şi dezbateri, ci se implicau în micro-management, adică igienizau personal fiecare ungher al afacerii şi descopereau tipul de acţiune necesară pentru a merge înainte.


Poate cele cinci direcţii operaţionale de mai jos, soluţii de micro-management, vor da de gândit managerilor şi-i vor ajuta să-şi suflece mânecile şi să se pună pe treabă:

 

1. Re-descoperă afacerea

 

Ieşi din birou şi călătoreşte, la propriu, în geografia afacerii tale. Vizitează clienţii în habitatul lor natural (nu-i mai pune să vină la tine şi nu mai trimite subordonaţii în locul tău), înţelege-le nevoile şi părerile. Vezi ce s-a schimbat şi pricepe încotro se îndreaptă necesităţile lor.

 

2. Angajează consultanţi 

 

Oricât de bun eşti sau ai fost, ai nevoie de terţi pentru a-ţi consulta, diagnostica şi trata modelul de afaceri în vremuri turbulente. Lasă deoparte conflictul epic dintre executiv şi consultat şi lasă-te hrănit de ei. Nu ştiu mai multe, dar au marele avantaj că deţin un adevărat “depozit de afaceri” şi arhive de practici echivalente, identificând “fără regrete” punctele nevralgice şi punându-ţi la dispoziţie opţiuni alternative.

 

3. Re-desenează structura

 

Ai vrut demult să separi vânzările de marketing (sau să le comasezi), să schimbi regionalizarea, să ai un manager de proiect. Discută cu consultanţii tăi şi fă-o, fără a face mişcări brutale şi căutând să rămâi flexibil şi deschis pentru următoarea schimbare.

 

4. Comunică personal strategia şi verifică execuţia

 

Este o certitudine că raportorii tăi direcţi cunosc strategia şi se implică în execuţia ei, precum este la fel de sigur că raportorii lor au înţeles şi aplică altceva. De aceea, organizează sub patronajul tău întâlniri (care nu sunt niciodată prea frecvente) cu echipa ta şi asigură-te că oamenii au înţeles ceea ce au de făcut (şi mai ales de ce).

 

5. Guvernează-ţi afacerea.

 

Creează organisme interdepartamentale de supervizare: task-force-uri, comitete de management. Provoacă şi obligă echipa managerială la o administrare participativă a afacerilor. E un lucru ştiut că deciziile luate în echipă - indiferent de responsabilităţile finale - sunt mult mai bune decât cele luate non-democratic.

 

Comenteaza