Vot final pentru transportul judeţean. Licitaţia s-a terminat, scandalul continuă

Vot final pentru transportul judeţean. Licitaţia s-a terminat, scandalul continuă
Consilierii judeţeni au votat luni Hotărârea de Consiliu Judeţean prin care s-au aprobat rezultatele licitaţiei din luna aprilie.

Consiliul Judeţean (CJ) Cluj a făcut luni ultimul pas privind atribuirea pachetelor de trasee din transportul rutier judeţean de călători. Votul era o formalitate. Licitaţia a fost realizată electronic, de Agenţia pentru Agenda Digitală a României, iar rezultatul a fost validat printr-o decizie a comisiei paritare, formată dintr-un reprezentant al Autorităţii Judeţene de Transport din cadrul CJ şi unul al Autorităţii Rutiere Române (ARR); rolul CJ era doar de a promova această Hotărâre de Consiliu Judeţean, astfel ca ARR să poată elibera licenţele pentru trasee.

16

voturi "pentru" s-au înregistrat, iar şase consilieri s-au abţinut. Doar 22 dintre cei 35 de membri ai CJ Cluj au participat la şedinţa extraordinară programată luni, la ora 15. Întregul proces a durat un minut şi zece secunde.

Licitaţia pe pachete de trasee trebuia să aibă loc initial în decembrie 2013, dar rezultatul a fost viciat din cauza unui angajat al CJ, Octavian David. Dintr-o greşeală de introducere a datelor, în loc să fie comunicat pe grupe, aşa cum se anunţase, rezultatul a fost anunţat pe trasee individuale. Cu toate acestea, David rămâne în continuare salariat al consiliului. Mai mult, el este pe mai departe cel care reglementează şi verifică transportul judeţean.

Hotărârea de Consiliu Judeţean din 2013, prin care se aprobau traseele aşa greşite cum erau, a fost atacată în contencios administrativ de prefect, iar, în februarie 2016, instanţa a anulat licenţele de traseu pentru toate grupele, aşa că s-a trecut la o nouă atribuire.

Alis şi FORT şi-au unit forţele. Miză de un milion de euro

Deşi "meciul" s-a încheiat, iar călătorii îşi comandă deja abonamentele de la noii operatori, discuţiile continuă, ca pe vremuri, la "Recursul etapei". Cei nemulţumiţi sunt reprezentanţii Alis Grup, după ce o firmă din cadrul consorţiului, Auto Trust Corporation, a suferit un eşec usturător. A pierdut pachetul Turda - Cluj -Aiton, în faţa Fany, şi Turda - Mihai Viteazu - Bădeni, în faţa societăţii Agrar din Dâmboviţa. E o poveste de un milion de euro. Din informaţiile noastre, în 2014, Auto Trust a avut o cifră de afaceri de 4.532.656 lei, în bună parte realizată pe cele două grupe de trasee pierdute la licitaţia de anul acesta.

Alis are dreptate că în atribuire nu s-a luat în calcul vechimea pe trasee, care contează esenţial în transportul de persoane, conform legii. Regulile au fost însă aceleaşi pentru toţi, iar o licitaţie cu vechime zero avantajează tocmai companiile mari, cum este Alis Grup, în faţa celor micuţe. Aşa cum Auto Trust a trebuit să plece de la Mihai Viteazu, scoasă de un "peşte mai mare", Agrar, şi "alişii" de la Sosim au obligat firma Daghemana să părăsească ruta Câmpia Turzii - Ceanu Mare. E limpede că vor urma alte procese şi tot instanţa va decide cine are dreptate.

Luni a avut loc un termen într-un proces deschis la Tribunalul de contencios administrativ, prin care se cerea anularea licitaţiei. Verdictul a fost negativ. Într-o speţă similară, săptămâna trecută, la o plângere a societăţii Feldiberc, membră Alis Grup, instanţa de contencios stabilise: "Respinge cererea de suspendare a executării adresei nr. 6221/14.03.2016 privind Calendarul şedinţei de atribuire electronică de trasee din data de 29.03.2016". Tot cei de la Alis au făcut şi o plângere prealabilă la CJ, cerând oprirea calendarului de atribuire, dar au fost refuzaţi.

De partea Alis s-a implicat serios şi Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT). Liderul FORT, Augustin Hagiu, candidat la Primăria Sectorului 2 pentru partidul naţionalist România Unită, a ameninţat CJ şi Autoritatea Rutieră Română cu procese. „În ceea ce privește CJ, s-a plecat din start de la o eroare materială. Dacă discutăm de grupe de trasee într-un program de transport, apoi grupe de trasee trebuie să fie. Dacă ulterior constatăm că nu putem introduce în licitație grupe de trasee din varii motive, cu toate că în alte județe din țara s-a putut, atunci nu dăm drumul la licitație. Găsim o formulă pentru a organiza licitația corespunzător prevederilor legale. (...) Ce este clar și asta v-o pot spune, doar că este de durată, că vorbele mele să fie certificate de fapte, că undeva într-o marjă de timp de doi ani de zile, CJ, ARR-ul vor trebui să plătească daune materiale și prejudicii produse operatorului după caz operatorilor cărora nu li s-a luat în calcul vechimea și care au fost eliminați de pe traseu", a declarat Hagiu, pentru ziardecluj.ro.

FORT nu reprezintă toţi operatorii de transport de călători din Cluj, ci doar o minusculă parte. Contactat de ZIUA de CLUJ, Augustin Hagiu nu a dorit să precizeze care sunt societăţile pe care le reprezintă. „Nu vreau să vă spun asta. Intraţi pe site-ul FORT. Este clar că dumneavostră urmăriţi altceva. Nu v-a convenit ceea ce a scris presa şi acuma vreţi ce să demonstraţi?", s-a burzuluit Hagiu. Pe site nu există informaţii privind societăţile afiliate, însă din informaţiile noastre doar societăţile din Alis Grup şi Costrans din Dej sunt membre FORT, în acest moment. La atribuirea din aprilie, Costrans a obţinut grupa Dej - Bobâlna - Cluj, operată înainte de Lador, aşa că nu are ce contesta. Dimpotrivă. Nu pentru dejeni s-a burzuluit şeful federaţiei.

Luna trecută, un alt lider FORT, Doru Marian Crăc, intervenise la vicepreşedintele CJ Cluj Călin Tuluc, reuşind să îl convingă pe acesta să amâne licitaţia, care trebuia iniţial să se desfăşoare în martie. Crăc a spus atunci că societăţile nu au timp să îşi obţină un certificat prin care să ateste că nu au datorii la stat pe 2015. Surse din Consiliul Judeţean Cluj susţin că intervenţia a fost făcută pentru a sprijini firma Tours Claus, membră Alis, a vicepreşedintelui FORT Liviu Jişa. Tours Claus nu a licitat însă nici în aprilie, semn că după încă o lună tot nu reuşise să îşi obţină certificatul.

De altfel, Tours Claus este în proces cu Direcţia Finanţelor Publice, pentru o decizie de impunere pe care o contestă. Luni, societatea lui Liviu Jişa a pierdut procesul de la Curtea de Apel, dar decizia nu este definitivă.

 

Rezultatele licitaţiei

Acestea sunt rezultatele atribuirii, aprobate luni de CJ. ZIUA de CLUJ le-a publicat în premieră, în 18 aprilie.


Grupa Cluj - Mociu - Frata: GVP&Co Imp. Exp. SRL - 33,66 puncte
Grupa Cluj - Săvădisla - Valea Ierii: Fany Prestări Servicii - 48,62 puncte
Grupa Cluj - Gilău - Huedin: Sosim Trans SRL - 31 de puncte
Grupa Cluj - Mihăieşti - Topa Mică: Almar Trans SRL - 42 de puncte
Grupa Dej - Jichişu de Sus - Tărpiu: Transurb SA - 15 puncte
Grupa Dej - Bobâlna - Cluj - Vâlcele: Costrans Import Export - 30,66 puncte
Grupa Turda - Cluj - Aiton: Fany Prestări Servicii - 47,25 puncte
Grupa Turda - Mihai Viteazu - Corneşti - Bădeni: Agrar SRL - 48,60 puncte
Grupa Câmpia Turzii - Ceanu Mare - Frata: Sosim Trans SRL - 47,50 puncte
Grupa Câmpia Turzii - Tritenii de Jos - Pădureni - Urca: Daghemana Com SRL - 29 de puncte

* Există 12 grupe, dar două au fost uitate din verdict de instanţă. Curtea de Apel trebuie să revină cu o completare de dispozitiv, iar după aceea se va putea trece şi la licitarea pachetelor rămase.

Traseul individual Cluj - Sărata: Alindorin Tur SRL - 47 de puncte
T.i. Cluj - Bărăi: Bus Trans SRL - 15 puncte
T.i. Dej - Osoi: Costrans Import Export - 47 de puncte
T.i. Turda - Plaiuri: Autotrust Corporation SRL - 34 de puncte

* La astfel de licitaţii electronice, organizate de Agenţia pentru Agenda Digitală a României, 49 este punctajul maxim şi poate fi atins prin înscrierea unor maşini noi, cu multe dotări. Plafonul poate fi depăşit numai prin adăugarea unui element cheie în atribuirile de transport, perioada neîntreruptă de deţinere a traseului. De data aceasta, vechimea nu a fost luată în considerare, deoarece s-a considerat că licenţele nu au fost retrase, ci anulate de instanţă.

 

Comenteaza