Visul bicicliştilor, amânat la nesfârșit. Cum pune primăria carul (sau bicicleta) înaintea boilor

Visul bicicliştilor, amânat la nesfârșit. Cum pune primăria carul (sau bicicleta) înaintea boilor
Proiectul, anunţat de municipalitate cu surle şi trâmbiţe, părea a fi unul măreţ. O reţea care ar fi urmat să lege localităţile Floreşti, Cluj-Napoca, Apahida şi care le-ar fi oferit clujenilor posibilitatea de a se deplasa gratuit cu bicicleta dintr-un colț în altul al zonei metropolitane. Însă visul bicicliştilor s-a spulberat, pe măsură ce o serie de probleme au dus la mari întârzieri. Între timp, staţiile sunt goale, bicicletele stau în depozite, pistele nu au fost încă finalizate, iar puţini sunt cei care mai cred că proiectul va prinde contur în anul ce vine.

Proiectul reţelei de staţii self-service de închiriere de biciclete ar putea să prindă contur în primăvara lui 2015, spun autorităţile locale. E un nou termen, al nimeni-nu-mai-știe-câtelea. Deşi ar fi trebuit să fie deja dat în folosinţă, sistemul întâmpină o serie de probleme care au dus la mari întârzieri.

Proiectul finanţat din fonduri europene, care presupune montarea staţii self-service de închiriere de biciclete pe circuitul Floreşti-Cluj-Apahida şi reabilitarea sau construirea unor noi piste de bicicletă, ar fi trebuit finalizat în 2013, însă o serie de probleme provocate de schimbarea traseului au dus la încetinirea lucrărilor. Iar momentul când Clujul va deveni un oraş al bicicletelor nu pare să fie prea apropiat. Vorbim de trasee pentru biciclişti la comun cu ceilalţi participanţi la trafic, dar şi de piste dedicate exclusiv bicicliştilor, cu un singur sens sau cu două sensuri. În 2014 a fost necesară licitarea unui nou contract, care presupune execuţia unor lucrări suplimentare şi prelungirea termenului de execuţie.

500 de biciclete stau închise într-un depozit

Bicicletele au ajuns la Cluj încă din vară şi stau burduşite într-un depozit, aşteptând să vadă lumina zilei. Proiectul a presupus realizarea a 50 de staţii (43 în Cluj-Napoca, 4 în Floreşti şi 3 în Apahida) de închiriere de biciclete, dar şi amenajarea unor piste şi trasee funcţionale. În decembrie 2014, Clujul are staţii, are biciclete, dar pistele lipsesc cu desăvârşire. Proiectul prevede construirea efectivă a pistelor, montarea staţiilor şi achiziţionarea a peste 500 de biciclete. Deşi municipalitatea dă, în continuare, vina pe contestaţiile care blochează atribuirea contractelor, pistele prevăzute în primul contract, care ar fi trebuit să fie construite până în 2013, nu au fost executate nici până astăzi.

Reţeaua de staţii self-service de închiriere biciclete are în vedere stimularea folosirii bicicletelor ca mijloc de transport alternativ, în vederea îmbunătăţirii mobilităţii urbane, reducerea traficului auto şi dezvoltarea transportului ecologic.

Lucrările la reţeaua de biciclete, împotmolite

În mai 2014, reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca menţionau că există câteva blocaje în derularea contractului (lucrări de reabilitare conducte şi utilităţi, condiţii meteo nefavorabile sau întârzierea unor documente de avizare de la terţe părţi) îndependente de voinţa beneficiarului. De atunci şi până acum, lucrările pentru piste nu s-au încheiat.

Proiectul se ridica, iniţial la valoarea de peste 17 de milioane de lei, o mare parte din bani provenind de la Uniunea Europeană, iar restul de la Guvern şi de la beneficiar, adică cele trei primării clujene. Bicicletele, cartelele şi semnele de circulaţie sunt considerate a fi cheltuieli neeligibile pentru proiect, acestea fiind suportate de municipalitate. Între timp, alte contracte au generat noi costuri.

Licitaţii noi pentru lucrări suplimentare

Autorităţile au motivat că trebuie schimbat proiectul şi că trebuie parcurşi o serie de paşi care necesită prelungirea termenului de finalizare a proiectului. Staţiile de biciclete au fost montate, dar nu au putut fi date în folosinţă din cauza unor erori de interconectare. Astfel, în 2014, municipalitatea a scos la licitaţie un nou contract, cel pentru efectuarea unor lucrări suplimentare la piste, în vederea soluţionării problemei apărute, estimat la peste 1,8 milioane de lei. Potrivit caietului de sarcini, respectiva suplimentare vizează lucrările de realizare a stațiilor de închiriere biciclete și a traseului de piste în comunele Apahida și Floreşti, așa cum prevede proiectul.

Pistele şi-au schimbat traseul, motiv pentru care firma aflată în contract cu municipalitatea, Viacor Engineering, nu s-a putut achita la termen de acesta. Contractul cu Viacor a fost încheiat pentru suma de 11,9 milioane de lei. Pentru lucrările suplimentare, municipalitatea a încheiat în toamna lui 2014 un contract cu societatea Ceziana SRL.

Întreţinerea pistelor, blocată în contestaţii

Carul (sau bicicleta) înaintea boilor, nimeni nu se pricepe la asta mai bine decât statul. Deşi pistele sunt departe de a fi funcţionale, iar proiectul are nevoie de lucrări suplimentare până a putea fi utilizat, municipalitatea a scos la licitaţie, în luna mai, contractul pentru operarea şi întreţinerea sistemului de bike-sharing - Cluj Bike. De atunci şi până în prezent, licitaţia a fost blocată de contestaţii. Zilele acestea, însă, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a respins ultimele contestaţii şi a dispus continuarea procedurii.

Societatea care va semna contractul se va ocupa în prima etapă de gestionarea sistemului bike-sharing: supravegherea softului, întreţinerea acestuia, distribuirea bicicletelor la standuri, iar mai apoi va fi răspunzătoare de gestionarea, repararea şi întreţinerea parcurilor de vehicule. 

În cursa pentru administrarea efectivă a reţelei de bike-sharing s-au înscris trei firme: RADP, Sport Arena SRL şi Wind Technologies SRL. Oferta celor de la Sport Arena a fost respinsă, fiind catalogată ca inacceptabilă şi neconformă, deoarece nu a dat curs solicitării de clasificare şi nu a depus toate documentele necesare conform HG 925/2006. Iniţial, la sfârşitul lunii iulie 2014, contractul a fost atribuit Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca. Cealaltă firmă rămasă în joc, Wind Technologies, a depus o contestaţiei, iar CNSC a hotărât anularea raportului procedurii şi reevaluarea ofertelor.

Primăria a declarat neconformă şi a respins oferta RADP, declarând câştigătoarea firma Wind Technologies. După comunicarea rezultatului, RADP a depus o contestaţie prin care s-a solicitat: anularea raportului procedurii de atribuire prin care oferta depusă de către Wind Technologies SRL a fost desemnată oferta câştigătoare, precum şi a tuturor actelor subsecvente acestuia, inclusiv a adresei de comunicare a rezultatului procedurii de atribuire, constatarea faptului că oferta Wind Technologies este inacceptabilă, inadmisibilă şi neconformă, dispunerea reevaluării ofertelor ţinând cont de motivele invocate în contestaţie.

În luna noiembrie 2014, CNSC, „în temeiul art. 278 alin.(5) din OUG nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare, respinge ca inadmisibilă contestaţia formulată de Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP), în contradictoriu cu Municipiul Cluj-Napoca, în partea care priveşte admisibilitatea propriei oferte.", se arată în documentul emis de CNSC.

Totodată, „în temeiul art. 278 alin.(5) şi alin.(6) din OUG nr. 34/2006, cu modificările şi completările ulterioare, respinge ca nefondată contestaţia formulată de RADP, în contradictoriu cu Municipiul Cluj-Napoca, în partea care priveşte oferta Wind Technoligies SRL". Astfel, CNSC a dispus continuarea procedurii de achiziţie publică. Dacă soluţia dată de CNSC părea să fie rezolvarea tuturor problemelor, iar lucrurile începeau să meargă pe făgaşul normal, iar semnarea contractului părea să se apropie, RADP a decis atacarea deciziei.

Primăria aşteaptă decizia instanţei

Deşi potrivit legii, conform OUG 34/2006, contractul se poate încheia, chiar dacă se face plângere la decizia CNSC și deși primăria ar fi putut semna contractul, aceasta preferă să aştepte. Acum, toate demersurile duc spre instanţă. "În acest moment licitaţia pentru administrarea sistemului de bike-sharing este contestată, avem termen în instanţă în data de 15 decembrie şi vom aştepta pentru a vedea ce decid judecătorii. Se putea, totuşi, încheia contractul, dar pentru că este iarnă şi, oricum, nu putem da drumul proiectului din cauza condiţiilor meteorologice, am decis să aşteptăm şi preferăm să vedem care va fi decizia instanţei pentru a semna contractul", menţionează Ovidiu Câmpean.

540 de biciclete și 6.000 de carduri pentru clujeni

Proiectul prevede amenajarea a 50 de statii self-service de inchiriere de biciclete pe teritoriul ZMC (municipiul Cluj-Napoca, respectiv comunele Florești și Apahida), precum și amenajarea unei rețele coerente și funcționale de piste și trasee pentru bicicliști. Tot prin acest proiect vor fi puse la dispoziția clujenilor 540 de biciclete.

Practic, din Floreşti până în Apahida, clujenii se vor putea deplasa gratuit, pe baza unui card emis la cerere care permite ridicare din stație a unei biciclete şi depozitarea în punctul de sosire. Conform datelor oferite la începutul proiectului, vor exista 6.000 de carduri, iar sistemul va fi gestionat de două servere care se vor afla la Primăria Cluj-Napoca.

Etichete
Comenteaza