Video Foto Se transformă zona Expo Transilvania: "clădire excepțională pentru arhitectura românească", ieșire la metrou, parkinguri și mai puține benzi auto

Reamenajarea zonei Expo Transilvania - cartier Mărăști a fost prezentantă, miercuri după masă, în cadrul Centrului de Inovare și Imaginație Civică (CIIC). Proiectul are la bază conceptul walkable and smart-city pentru  străzile adiacente şi construire de parking-uri, cât și extinderea extinderea Parcului Aurel Vlaicu.

Străzile vizate în proiect sunt: Str. Dâmboviţei - tronsonul dintre strada Ialomiţei şi calea ferată; Str. Ialomiţei - tronsonul dintre strada Dâmboviţei și intersecția cu strada Fabricii de Zahăr; Str. Tribunul Vlăduţiu - tronsonul dintre strada Dâmboviţei și strada Răsăritului; Aleea Dâmboviţei - tronsonul dintre strada Dâmboviţei și strada Cojocnei.

"Ne-am luptat multă vreme în instanță ca aici să nu se facă blocuri și am reușit. Noi asigurăm și finanțarea, dumneavoastră trebuie să ne puneți la dispoziție cea mai bună calitate a vieții în acest cartier. Proiectul va beneficia de fonduri europene, dar și de la bugetul local. Mărăști este un cartier-fanion și merită această modernizare. Le mulțumesc arhitecților pentru munca serioasă și la timp, am mai avut un precedent bun la Calea Mănăștur, unde ați lucrat foarte bine", a declarat edilul Emil Boc, în deschiderea dezbarerii publice. 

De "redesenarea" zonei Expo Transilvania s-au ocupat arhitecții bucureșteni de la Fip Consulting s.r.l., care au făcut proiectul și pentru Calea Moților-Calra Mănăștur. Investiția din Mărăștir vizează 3 obiecte majore: modernizarea parcului, amenajarea străzilor și construirea a două parcări de mare capacitate multietajate (min.350 de locuri) - care pot beneficia de finanțări separate, poate chiar pe bani europeni.

”Prin intervențiile pe care le vom face se dorește o reducere a traficului auto, o favorizare a traficului nemotorizat, pietonal, susținerea transportului public, mai ales că proiectul nostru are fericirea, dar și nefericirea de a se suprapune din punct de vedere geografic, cu încă trei proiecte, foarte importante. Mă refer la proiectul de metrou, care pe amplasamentul nostru are două stații, mă refer la stația Viitorul și stația de la IRA. Apoi are o stație de tren metropolitan, cea de la Podul IRA, și acest coridor de mobilitate durabilă. Va trebui să ne integrăm cu aceste proiecte. Avem posibilitatea ca la Podul Ira, pe poligonul betonat, să creăm o clădire excepțională pentru arhitectura românească, o parcare multietajată cu funcțiune de terminal intermodal, cu ieșiri pentru stația de metrou integrate în această structură, cu spații comerciale, spații de agrement, acoperiș verde, rampe care să coboare din clădire spre parc”, a explicat arhitectul Radu Andronic.

Propunerile arhitecților:

  • - pietonalizarea străzii Dâmboviței, dar cu acces pentru riverani
  • - două benzi auto pe strada Ialomiței și piste de biciclete în ambele sensuri
  • -  locurile de parcare vor crește la 1700 la peste 2300 și 54 de stații de încărcare pentru mașini electrice
  • - parking subterană (cu 2 nivele) cu acces de pe Dâmboviței (258 loc).
  • - o clădire "excepțională pentru arhitectura românească" la podul IRA, care va include cel de-al doilea parking (P+3 - 212 loc.) cu terminal intermodal, cu ieșiri pentru stația de metrou, spații comerciale, spații de agrement,  acoperiș verde, rampă care să coboare în parc și pasarelă peitonală de conexiune cu Piața Agroalimentară IRA. 
  • - 1.000 de arbuști noi ar urma să fie plantați pe toată suprafața studiată.
  • - modernizarea Parcului Aurel Vlaicu 

În perioada 2019-2021, dezbaterile organizate sub cupola CIIC au făcut parte din proiectul „Creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor administrative pentru cetățeni – ANTO – CIIC’’, finanțat prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 -2020 (POCA), Axa prioritară 2 Administrație publică și sistem judiciar accesibile și transparente.

În cadrul proiectului, mecanismele oferite de Centrul de Inovare și Imaginație Civică au fost utilizate în planificarea strategică a proceselor de inovare socială, pentru creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor oferite cetățenilor municipiului Cluj-Napoca.

Comenteaza