Reprezentant al Consiliului Judeţean, luat peste picior la tribunal. „Cu toate erorile pe care le-aţi făcut, nu aveţi niciun dosar penal?”

Reprezentant al Consiliului Judeţean, luat peste picior la tribunal. „Cu toate erorile pe care le-aţi făcut, nu aveţi niciun dosar penal?”
O persoană cu funcţie cheie din Consiliul Judeţean Cluj a recunoscut în faţa instanţei, la un proces penal unde a fost citat ca martor, că a comis o serie de erori grave. Cu toate acestea, omul nu are (încă) niciun proces pe rol, deşi e clar că a comis ceea ce Codul Penal numeşte abuz în serviciu. Ca o coincidenţă, toate erorile au fost făcute în avantajul ALIS Grup. Din cauza lui, mai multe societăţi spun că adună pierderi de peste un miliard de lei vechi pe lună.

Inspectorul Octavian David, singurul angajat al Autorităţii Judeţene de Transport din subordinea Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, a recunoscut, în cadrul unui proces penal în care a fost citat ca martor, că a bulversat transportul de persoane clujean prin grave greşeli. El a compărut ca martor în procesul în care sunt judecaţi Olezia şi Ştefan Cadar, patronii companiei Fany, respectiv Daniela Dobrilă, fost director în cadrul Autorităţii Rutiere Române.

Declaraţia lui David l-a făcut pe un avocat să îl ia peste picior: „Cu toate erorile pe care le-aţi făcut, încă nu aveţi niciun dosar penal?". O parte din gafele angajatului consiliului judeţean şi care au creat pagube însemnate unor societăţi de transport au fost recunoscute în procesul în care a fost citat ca martor, altele au fost aduse în spaţiul public de ZIUA de CLUJ.

Faptele sunt legate de licitaţia pentru traseele din programul judeţean de transport 2014-2019. Comisia paritară formată din Octavian David şi un reprezentant ARR, Daniela Mogyorosi, a realizat programul, după o dezbatere la care au fost invitaţi toţi operatorii de transport, şi l-a supus votului plenului CJ. Totul se regăseşte în anexa hotărârii 328 din 19 decembrie 2012, semnată de fostul şef al judeţului, Horea Uioreanu. Din acel moment, singura sarcină a lui Octavian David era să încarce „la virgulă" datele în programul CNMSI, instituţia care a oferit suport logistic pentru licitaţia electronică.

Nici să faci copy-paste nu e uşor

Ceea ce pare un lucru simplu, practic un copy-paste, i-a dat mari bătăi de cap angajatului CJ. A greşit, dar „coincidenţa" face că totul a fost în beneficiul unui singur grup de firme: celebrul ALIS Grup, condus de vicepreşedintele PSD Cluj Alin Popovici şi de omul de afaceri Liviu Jişa.

În cadrul programului existau 12 grupe de trasee. Ce înseamnă asta? E vorba de curse către localităţi apropiate, cum ar fi de exemplu Mihăieşti şi Topa Mică, iar călătorii pot folosi abonamentele de la cursa Cluj-Topa Mică şi dacă merg doar până la Mihăieşti. Dacă sunt trasee individuale operate de societăţi diferite, acest lucru nu mai este posibil. Practic, e o măsură care vine în sprijinul călătorilor, dar şi al companiilor.

Numai că licitaţia pe grupe a devenit peste noapte una pe trasee individuale. Iată ce a spus David la proces: „În luna septembrie 2013, eu personal am introdus în sistemul CNMSI datele din programul de transport, ocazie cu care s-a strecurat o eroare, în sensul că, într-un tabel generat de program, exista o rubrică numită „ofertă" în care am introdus greşit numărul ofertei, greşeală care a generat apoi, în final, şi atribuirea eronată care s-a făcut de pe sistemul electronic CNMSI, în sensul că atribuirea s-a făcut pe trasee distincte şi nu pe grupe de trasee", a declarat angajatul CJ.

Două companii au avut de câştigat din această eroare: Feldiberc (membră a grupului ALIS), care a obţinut cursa de Mociu, pe care altfel o pierdea, şi Daniela Internaţional (apropiată a grupului ALIS), care nu ar fi putut opera cursa Câmpia Turzii - Frata.

Discutăm de grupa 11, de la Cluj spre Feldioara - Mociu - Frata, pe care Fany ar fi câştigat-o cu 47,16 puncte, faţă de 46,66 puncte ale celor de la Feldiberc, şi de grupa 146, de la Câmpia Turzii spre Ceanu Mare - Frata, în care Daghemana ar fi câştigat cu 34,5 puncte, faţă de cele 22,5 puncte ale celor de la Daniela Internaţional.

Rezultatul pe grupe există în documentele CJ şi a fost descoperit de procurori în percheziţia efectuată cu ocazia arestării lui Horea Uioreanu (foto 3 din galerie).

„Pierdem în jur de 100 de milioane de lei vechi pe lună. Aproape că nu mai merită să facem traseul cu care am rămas, cel de Ceanu Mare, mai ales că concurenţii noştri nici nu circulă după program", a spus Dan Gheorghieş, patronul societăţii Daghemana.

Autobuzul a devenit microbuz

O altă greşeală a lui Octavian David a fost că a înlocuit vehiculele pe traseul Cluj - Frata. În loc de un autobuz a programat un microbuz. Gafa a fost remarcată de unul dintre operatori şi recunoscută de David la proces. „Am fost sunat seara şi am remediat eroarea, deoarece era ultima zi în care se mai puteau face astfel de corecturi", a spus David. Pare un detaliu, dar nu e.

În varianta corectă, licitaţia a fost câştigată de Fany, dar în cea eronată încărcată în sistemul CNMSI, cele mai mari şanse să obţină traseul le avea Feldiberc, din grupul ALIS, care avea şi vechime (o componentă extrem de importantă în departajarea firmelor înscrise). Găsiţi varianta propusă de David la CNMSI şi care, ulterior, a fost corectată, în galerie (foto 4, din 26 noiembrie 2013).

A scos autogările: ALIS trebuie să-i fie recunoscătoare pe viaţă

Poate cea mai gogonată eroare a angajatului CJ a fost însă aceea de a scoate autogara Sens Vest din toate cursele de Turda (foto 5, în galerie). Programul conţine autogări în toate municipiile din judeţ, mai puţin la Turda, deşi acestea erau prevăzute în hotărârea votată de consilierii judeţeni. În acest fel, el a deschis calea pentru Tours Claus şi Auto Trust Corporation, „stâlpii" grupului ALIS, să facă transport urban prin Turda. Aceasta este una dintre cauzele principale pentru care STP, firma care îi ducea pe turdeni acasă, din centru sau de la muncă, a decis să îşi închidă operaţiunile din judeţul Cluj şi să concedieze 77 de persoane.

„Pierderile noastre lunare produse de operatorii de transport organizaţi în grupul de interese ALIS Grup este de peste 90.000 de lei pe lună. Dacă domnul David îşi făcea partea lui de treabă, stabilită clar de fişa postului său, la ora actuală Societatea de Transport Public SA Alba Iulia nu s-ar fi aflat în situaţia de a împărţi preavizele pentru toţi salariaţii punctului de lucru Turda. Însă acesta, împreună cu alte autorităţi locale sau naţionale cu rol în transportul de persoane, a acţionat doar cu scopul de a ascunde sau favoriza încălcarea legii, nu în sprijinul aplicării ei", a afirmat şi Dan-Robert Mostecky, directorul punctului de lucru din Turda al STP.

Ce spune Codul Penal

Articolul 297 aliniatul (1) din noul Cod Penal defineşte astfel infracţiunea numită „abuzul în serviciu". „Fapta funcţionarului public, care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică". Îl recunoaşteţi pe domnul Octavian David în această caracterizare?

DECLARAȚIE

"Voi studia toate informaţiile din articol, acum sunt în maşină. Pot să vă spun că am observat că lucrurile se mişcă greoi la transporturi, aşa că am decis să mut o persoană acolo, dintr-un alt compartiment, de la 1 aprilie", a declarat vineri, pentru ZIUA de CLUJ, preşedintele interimar al consiliului judeţean, Vakar Istvan.

Comenteaza