Proiectul pentru modificarea Căii Mănăștur ajunge pe masa consilierilor locali: 4 benzi auto, 2 piste de biciclete

Proiectul pentru modificarea Căii Mănăștur ajunge pe masa consilierilor locali: 4 benzi auto, 2 piste de biciclete

Proiectul de decongestionare a traficului pe axa est-vest din Cluj-Napoca prin crearea de benzi dedicate și de piste de biciclete pe Calea Mănăștur a fost dezbătut, joi, în Comisia de Circulaţie a municipalităţii. 

Este vorba despre Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru Calea Mănăștur - strada Uzinei Electrice – strada Mărginașă. Strada principală ar urma să aibă 4 benzi  auto şi 2 piste de biciclete, iar intersecţia cu strada Mărginaşă va fi regândită fie sub forma unui sens giratoriu, fie semaforizată, membri comisiei inclinând pentru prima variantă. De asemenea, în apropiere de Agronomie, se va realiza o alveolă pentru mijloacele de transport în comun (terenul necesar urmând a fi expropriat), iar banda de biciclete va trece prin spatele trotuarului, pentru a diminua zona în care bicicliştii se pot întâlni cu pietonii. 

Conform viceprimarului Dan Tacea, cel mai îngust trotuat va avea o lăţime de 2.2 m, iar în aceste zone nu se vor planta arbori pe aliniament. Nu în ultimul rând, în ceea ce priveşte accesul pentru bicicliştii care vin de pe Calea Mănăştur, va exista un spaţiu de stocare de 4 metri înainte de trecerea de pietoni, pentru a putea face dreapta, stânga, înainte. Pistele de biciclete, din pricina traficului mai intens din zonă, vor ave 2 metri lăţime. 

Proiectul urmează să ajungă pe masa consilierilor locali în viitoarea şedinţă. 

Ce prevede PUZ

Zona de studiu, de 20 ha, cuprinde principalele legături între centrul orașului și cartierul Mănăștur, atât pe direcția V-E (Calea Mănăștur și Calea Moților), cât și pe direcția N-S (Str. Uzinei Electrice, Str. Oțetului și Str. Mărginașă).

Zona este extrem de eterogenă din punct de vedere urbanistic, aici existând case cu parter în bună stare, dar foarte vechi, case dărăpănate, clădiri P+1, P+2,P+3, P+4, dar și complexul Platinia care are P+7 combinat cu corp de P+10. Se adaugă prezența în această zonă a unor clădiri monumente istorice cu o valoare arhitecturală deosebită (Vama Veche, Mănăstirea Franciscană).

De la vest la est, pe artera Calea Mănăștur – Calea Moților pricipalele disfuncționalități sunt reprezentate de profilul variabil, adică îngustarea de la trei benzi pe sens la două benzi pe sens și lipsa unor benzi dedicate pe acest sector.

În cazul Străzii Uzinei Electrice există, de asemenea, o îngustare a profilului între tronsonul Strada Ilie Măcelaru – Aleea Stadionului, dar cea mai importantă disfuncție este reprezentată de lipsa de continuitate a străzii Uzinei Electrice pe direcția nord-sud, sistemul de străzi Sunătoarei – Oțetului – Mioriței – Ilie Măcelaru fiind insuficient dimensionat. Este propusă lărgirea străzii Uzinei Electrice până la 26 m.

În ceea ce privește strada Mărginașă, aceasta are în prezent o lățime de 6 m, din care 4,40 m carosabil, fapt ce nu permite circulația facilă a autovehiculelor pe două sensuri. Realizarea PUZ este necesară și pentru identificarea parcelelor pe care vor fi realizate operațiuni de expropriere.

”Următoarele intervenții vor fi realizate în vederea modernizării circulației:

▪ Modificarea profilului stradal al Căii Mănăștur și al Căii Moților, pe tronsonul situat între str. Câmpului și str. Clinicilor, astfel încât să se asigure, pe întreaga lungime, trotuare de minimum 2 m lățime (1,80 m pe trotuarul sudic, pe tronsonul Str. Govora – Str. Berăriei), o pistă de biciclete de 2 m pe fiecare sens și 2 benzi carosabile cu lățime de 3 m pe sens (cu prima bandă pe ambele sensuri dedicată transportului public – troleibuz). Lățime minimă profil: 21 m în dreptul clădirii USAMV (excepție: 20,3 m în dreptul accesului în USAMV, unde trotuarul nordic ajunge la doar 1,9 m pentru a evita realizarea unor demolări).

▪ Realizarea unei străpungeri prin țesutul existent pentru continuarea străzii Uzinei Electrice (profil minim – 21 m: trotuare 2,6 m, piste de biciclete 2,0 m, două benzi de circulație pe sens cu lățimea de 2,9-3,0 m).

▪ După intersecția cu Calea Moților, artera nord-sud ar continua prin lărgirea străzii Mărginașă până la un profil de 9,7 m (minimum 1,50 m trotuar și o bandă pentru autovehicule de 2,90 m pe sens). În dreptul intersecției cu Calea Moților, Strada Mărginașă s-ar lărgi până la un profil de 12,20 m pentru a permite realizarea unei benzi dedicate pentru virajul la stânga.

▪ Rezolvarea intersecției la nivel (Calea Moților – Strada Mărginașă), sub forma unei intersecții normale, în cruce, semaforizate”, se arată în proiect.

Pentru implementarea acestor soluții în zona campusului USAMV vor fi realizate exproprieri pentru a permite realizarea unei stații de transport public retrase față de circulație, cu posibilitatea staționării a două troleibuze simultan.

În cazul străzii Uzinei Electrice, continuarea acesteia spre sud va afecta trei parcele de pe atr. Ilie Măcelaru nr. 35 (parțial, fără afectarea fondului construit), 37, 39 (expropriere integrală), precum și parcelele de pe frontul nordic al Căii Moților (nr. 118 și nr. 120 – expropriere integrală), unde se propune realizarea unui spațiu public reprezentativ de tip piațetă.

Totodată se propune reconfigurarea intersecției dintre str. Mioriței, respectiv str. Oțetului și Str. Uzinei Electrice (prelungire) – de la intersecție în cruce la două intersecții succesive în T. Lărgirea străzii Mărginașă se va realiza către est în zona intersecției, pentru a nu afecta clădirile noi situate pe frontul vestic (str. Mărginașă nr. 2).

Vor fi astfel afectate imobilele situate pe strada Mărginașă la numerele 1 (expropriere integrală) și 3 (expropriere parțială, fără afectarea fondului construit). Practic pentru implementarea acestor soluții e nevoie de exproprieri pe o suprafață de 4.673 mp pe străzile menționate.

Comenteaza